Varför höja bränsletrycket när man åker förgasare?
Varför höja bränsletrycket när man åker förgasare?
Undrar varför en holley högflödes mekanpump till min mustang höjer bränsletrycket (tror det var till 7.5psi)?
Vad är vitsen med detta?
Det enda som hände för mig var att det vart jävligt svårt att ställa in flottörnivån eftersom nålventilkerna fick svårt att hålla tätt.
Till följd av detta så flöder den ibland över på tomgång.
Med original mekanpump är det busenkelt att ställa in och den flödar aldrig över.
Vad är det för påhitt amerikanerna har fått för sig?
Det står i dom flesta "trimstegstips" att man skall höja bräsnletrycket,
men det kan ju aldrig bli nå bättre för det eftersom att det aldrig kan bli övertryck i flottörhuset.
Har jag missat något, blir det bättre med högre tryck?
Vad är vitsen med detta?
Det enda som hände för mig var att det vart jävligt svårt att ställa in flottörnivån eftersom nålventilkerna fick svårt att hålla tätt.
Till följd av detta så flöder den ibland över på tomgång.
Med original mekanpump är det busenkelt att ställa in och den flödar aldrig över.
Vad är det för påhitt amerikanerna har fått för sig?
Det står i dom flesta "trimstegstips" att man skall höja bräsnletrycket,
men det kan ju aldrig bli nå bättre för det eftersom att det aldrig kan bli övertryck i flottörhuset.
Har jag missat något, blir det bättre med högre tryck?
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Varför höja bränsletrycket när man åker förgasare?
Det är väl för att det ska hinna fylla flottörhusen om man trimmat motorn och den behöver mer bränsle än orginal!?
/F
/F
Re: Varför höja bränsletrycket när man åker förgasare?
Varför skulle det gå fortare bara för att det är högre tryck?
Högre flöde köper jag, men trycket är jag högst tveksam till.
Högre flöde köper jag, men trycket är jag högst tveksam till.
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Varför höja bränsletrycket när man åker förgasare?
Lågt tryck=lägre flöde,högt tryck=högre flöde!
Re: Varför höja bränsletrycket när man åker förgasare?
ja men snälla? Att trimma innebär inte enbart att man plastar av nydelar och bara skruvar dit dom. Om nu Holley säljer en pump som klarar lite mer tryck och flöde så är det upp till var och en att anpassa trycket till sin egen motor. Uppenbarligen har du sett ett behov av en värre pump men samtidigt så lär du isåfall ha en regulator som bryter trycket till en mer lagom nivå för dina applikationer.
Att Holley specat trycket till en nivå högre än normalt betyder ju inte att de friskriver sig behovet av lämplig regulator sen.
Summan av kardemumman är kanske i slutändan att du egentligen inte har nåt behov av nåt annat än en std pump...........Men den ser förvisso inte lika ball ut när man gläntar på huven.
Att Holley specat trycket till en nivå högre än normalt betyder ju inte att de friskriver sig behovet av lämplig regulator sen.
Summan av kardemumman är kanske i slutändan att du egentligen inte har nåt behov av nåt annat än en std pump...........Men den ser förvisso inte lika ball ut när man gläntar på huven.
Re: Varför höja bränsletrycket när man åker förgasare?
Varför jag frågar är därför jag har mycket dokumentation från 80 talet om min bils renovering.
Bland alla papper finns en "bibel" där man steg för steg trimmar en ford 289 v8.
Man skriver ordagrant i dessa steg att man skall höja bränsletrycket efter att man bytt till en holley 650cfm förgasare.
Frågan kvarstår, varför högre bränsletryck till en förgasare, när man ändå aldrig kan få högre tryck inuti flottörhusen?
Min motor är för övrigt allt annat än original och har ganska ruppig tomgång pga av vass kam.
Jag har bytt ut holley högflödespumpen mot en original för att få ner soppatrycket.
(kunde låna en pump för att testa)
Jag upplever bara fördelar med lägre tryck, så därför undrar jag varför man vill höja det, som Hansen racing förespråkar.
Jag är inne på att skaffa en regulator till högflödespumpen för att ta ner trycket, men ville ha lite input av någon som kan svara utförligt.
Bland alla papper finns en "bibel" där man steg för steg trimmar en ford 289 v8.
Man skriver ordagrant i dessa steg att man skall höja bränsletrycket efter att man bytt till en holley 650cfm förgasare.
Frågan kvarstår, varför högre bränsletryck till en förgasare, när man ändå aldrig kan få högre tryck inuti flottörhusen?
Min motor är för övrigt allt annat än original och har ganska ruppig tomgång pga av vass kam.
Jag har bytt ut holley högflödespumpen mot en original för att få ner soppatrycket.
(kunde låna en pump för att testa)
Jag upplever bara fördelar med lägre tryck, så därför undrar jag varför man vill höja det, som Hansen racing förespråkar.
Jag är inne på att skaffa en regulator till högflödespumpen för att ta ner trycket, men ville ha lite input av någon som kan svara utförligt.
Re: Varför höja bränsletrycket när man åker förgasare?
Trycket ska väl vara vad förgasartillverkaren specar varken mer eller mindre.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Varför höja bränsletrycket när man åker förgasare?
om trycket är för lågt så kan det ta slut med bränsle i förgasaren om man håller
full gas mer än några sekunder!simplare än så kan inte jag förklara.
Mvh/F
full gas mer än några sekunder!simplare än så kan inte jag förklara.
Mvh/F
Re: Varför höja bränsletrycket när man åker förgasare?
Jag vill bara poängtera att Tryck och flöde är långt ifrån samma sak.
På t.ex en mc har man självtryck ifrån tanken som fyller upp förgasarna, det är inte trycket som är det viktiga.
Men jag gör som jag tycker eftersom det inte verkar bli något vettigt svar här, jag kör med elpump med tillräckligt flödeoch ställer ner trycket med regulator.
På t.ex en mc har man självtryck ifrån tanken som fyller upp förgasarna, det är inte trycket som är det viktiga.
Men jag gör som jag tycker eftersom det inte verkar bli något vettigt svar här, jag kör med elpump med tillräckligt flödeoch ställer ner trycket med regulator.
Re: Varför höja bränsletrycket när man åker förgasare?
Vad satt det för förgasare före då? Holleyn kanske helt enkelt ska ha högre bränsletryck?mrolsson skrev:
Man skriver ordagrant i dessa steg att man skall höja bränsletrycket efter att man bytt till en holley 650cfm förgasare.
Re: Varför höja bränsletrycket när man åker förgasare?
allting är väl bara generella rekommendationer och sen är det väl upp till individen? En generell trimningsanvisning talar säkerligen om att man kanske bör höja tryck och flöde om man byter till andra förgasare, eller rentav flera. Skulle de inte skriva det och bilägaren bara plockar på sina förgasare och hemska tanke den tappade orken vid acceleration och han fick sladd och mejade ner en barnfamilj och bokens författare blev omedelbart stämd på flera miljarder. Vi pratar väl om en anvisning från USA väl?
En normalt begåvad bilintresserad människa kan säkerligen själv avgöra vad som behövs och inte, säkerligen har en std pump kapacitet som räcker och blir över till många applikationer och vill man veta säkert så kan man ju bara rigga upp en tryckmätare som kan avläsas under färd. Rasar den ner på noll när du stampar pedalen i botten, ja då kan man ju anta att man behöver se över saken.
En normalt begåvad bilintresserad människa kan säkerligen själv avgöra vad som behövs och inte, säkerligen har en std pump kapacitet som räcker och blir över till många applikationer och vill man veta säkert så kan man ju bara rigga upp en tryckmätare som kan avläsas under färd. Rasar den ner på noll när du stampar pedalen i botten, ja då kan man ju anta att man behöver se över saken.
Re: Varför höja bränsletrycket när man åker förgasare?
Ville bara dubbelkolla så jag inte gjort någon grov tankevurpa när jag tycker att jag utan problem borde kunna ställa ner trycket med en regulator.
Man kan ju behöva bolla ideer ibland.
Det är från http://www.hansenkatalogen.se/ som anvisningen kommer, dock är den väl skriven nån gång runt 70-80 talet
Tekniken har ju gått framåt sedan dess :p
T.ex kommer jag att byta ut mitt åldrade Accel tändsystem med dubbelbrytar fördelare som dom förespråkar mot en MSD Digital E-Curve fördelare, som ju är snäppet modernare
Den gamla fördelaren har inte ens någon vacum förställning vilket är måttligt roande när man kör lugnt på lägre varv....
Man kan ju behöva bolla ideer ibland.
Det är från http://www.hansenkatalogen.se/ som anvisningen kommer, dock är den väl skriven nån gång runt 70-80 talet
Tekniken har ju gått framåt sedan dess :p
T.ex kommer jag att byta ut mitt åldrade Accel tändsystem med dubbelbrytar fördelare som dom förespråkar mot en MSD Digital E-Curve fördelare, som ju är snäppet modernare
Den gamla fördelaren har inte ens någon vacum förställning vilket är måttligt roande när man kör lugnt på lägre varv....
Re: Varför höja bränsletrycket när man åker förgasare?
Finns en vits (tror jag), men som vanligt så talar jänkarna inte om hela sanningen när det gäller sina eftermarknadsgrejer vilket ofta kräver något extra inköp för att det skall funka.
Jag tror att det är för att pumpen skall klara flödet (bigger is better) under kraftig accelleration.
När jag bytte ut min original elpump mot en större så fick jag ganska snart tjöpa en tryckregulator o montera i motorrummet för att min holley inte skulle drunkna.
Holleys är lite känsliga på bränsletryck.. har för mig att min gasare klarade knappt 0.3 bar innan den flödade över. (Jag använde manometer när jag ställde trycket)
Jag tror att det är för att pumpen skall klara flödet (bigger is better) under kraftig accelleration.
När jag bytte ut min original elpump mot en större så fick jag ganska snart tjöpa en tryckregulator o montera i motorrummet för att min holley inte skulle drunkna.
Holleys är lite känsliga på bränsletryck.. har för mig att min gasare klarade knappt 0.3 bar innan den flödade över. (Jag använde manometer när jag ställde trycket)
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*