Weber emulsinsrör funktion?

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
alfi
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: tis mar 14, 2006 8:28 pm
Ort: Oskarshamn

Weber emulsinsrör funktion?

Inlägg av alfi »

Finns det nått att läsa om egenskaperna på dom olika emulsionsrören som finns att tillgå
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Weber emulsinsrör funktion?

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo det finns många böcker i ämnet. jag har 3st olika weber böcker. men i slutändan så måste man prova sig fram imellan de 4-5 vanligaste modellerna, det finns inga direkta grund regler om man ska va ärlig :)

F7 vanligt i RC på 50-55or går dock feta på varv oftast. kräver små acc munstycken.
F2 vanlig på 45or
F16 vanliga på 45or-48or då man vill ha lite snålare på höga varv men kan va snåla över hela registret ibland än om man har 240H har jag märkt speciellt på större gasare.
F9 brukar fungera halv bra på många olika kombinationer och är en bra start.

bara lite tipps inga exakta data bakom dem.

köp sen munstycken för 10000kr och en BB lamda och ett par dagar dyno körning så kommer du hyffsat nära iallafall (lite ironi).
om regler ej kräver weber/förgasare så köp ett bra insprutnings system :thumbright:

mvh jens
alfi
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: tis mar 14, 2006 8:28 pm
Ort: Oskarshamn

Re: Weber emulsinsrör funktion?

Inlägg av alfi »

ok. har f16 i nu på mina 45or. går fett på låglast och på högre varvtal men ligger bra på vridmax. vad bör jag välja för e-rör utifrån den ifon?
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Weber emulsinsrör funktion?

Inlägg av StefanM »

snudd på omöjligt att svara på........det bästa är att köra på rulland elandsväg hos nån som har kunskap och munstycken hemma. Väl investerade pengar istället för att gissa sig fram.
De brukar kunna locka fram en hel del hästar med att laborera lite både med förgasare och tändning.
alfi
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: tis mar 14, 2006 8:28 pm
Ort: Oskarshamn

Re: Weber emulsinsrör funktion?

Inlägg av alfi »

okej. tänkte bara om någon hade en fingervisning om hur blandningen ändras av erören.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Weber emulsinsrör funktion?

Inlägg av Jens Gustavsson »

villka huvud och luft kör du och vilka lamda har du på olika varv på full gas?

halsringar?

acc munstycke och bottenventil?

mvh jens
mekomaskin
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm

Re: Weber emulsinsrör funktion?

Inlägg av mekomaskin »

Liten ledtråd i ämnet:

http://youtu.be/1pkFSA_rRFI

Det är David Wizard, han med böckerna, som pratar.
Micke
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Weber emulsinsrör funktion?

Inlägg av Erland Cox »

alfi skrev:okej. tänkte bara om någon hade en fingervisning om hur blandningen ändras av erören.
Rören börjar att ge bränsle tidigare i varvtalet och F16 är det magraste.
F16 är det magraste du kan köra med sen kommer F9, och sen F2 som är det fetaste som går att köra på DCOE förgasare.
Går den fett på låglast så har du för stora lågfartsmunstycken.
Det finns 3 att välja på 55,60 och 65 F8.
Du kollar lågfarten genom att först ställa blandningen på tomgång och sen drar du upp varvet till ca 1500 varv.
Om varvet ökar när du då skruvar in blandskruven är lågfart för fet. Om varvet ökar när du skruvar ut blandskruven är lågfart för mager.
Om inget händer med varvet är lågfart rätt.
Om den går fett på höga varv så har du för litet luftmunstycke högst upp i emulsionsröret.
Du kan även ha fel kombination av huvud och luftmunstycke.
Vad har du för accmunstycke, det fetar också på fullgas och ska vara 40.
Bränslenivån påverkar också och är det första du ska kolla, kolla samtidigt så nålventilerna inte är slitna.
Vad har du för pump och regulator?

Vad har du för bestyckning nu?

Erland
Skriv svar