Hjälp med synkning dubbla SU (vilken luftgenomströmningen)

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
vopa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 20, 2012 2:38 pm

Hjälp med synkning dubbla SU (vilken luftgenomströmningen)

Inlägg av vopa »

Ska för första gången synka mina dubbla SU förgasare så behöver nu all hjälp jag kan få om hur man gör och undra lite hur jag ska läsa av på synkeotestet för att de ska bli bra? De står som sagt rätt mycket på Synkrotestet.


Bild på den.
http://www.blocket.se/goteborg/Synkrote ... a=23_1&w=0
Senast redigerad av vopa den tis mar 05, 2013 3:26 pm, redigerad totalt 1 gånger.
vopa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 20, 2012 2:38 pm

Re: Hjälp med Synkrotest, synkning dubbla SU

Inlägg av vopa »

Några som kan hjälpa mig med svar?

Morton är en B20 med portad och planad topp och K-kam med då dubbla SU hif6er.
mekomaskin
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm

Re: Hjälp med Synkrotest, synkning dubbla SU

Inlägg av mekomaskin »

Sök på Amazonklubbens hemsida.
Där finns hur mycket som helst om Su-synkning.
Micke
vopa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 20, 2012 2:38 pm

Re: Hjälp med synkning dubbla SU (vilken luftgenomströmninge

Inlägg av vopa »

Tack de va mycket bra sida och hittade rätt mycket hjälp.

Men vet fortfarande inte vad själva luftgenomströmningen ska vara.? På min Synkrotest stå de 1 till 35, kg/h. Vad ska jag ställa in mina förgasare på, ska luftgenomströmningen vara typ 6 eller 10 kg/h på min mätare?
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: Hjälp med synkning dubbla SU (vilken luftgenomströmninge

Inlägg av Enok »

Vitsen med att synka förgasarna är att mätaren skall visa lika mycket på båda förgasarna, vilket värde är ointressant.
Peter Olson
vopa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 20, 2012 2:38 pm

Re: Hjälp med synkning dubbla SU (vilken luftgenomströmninge

Inlägg av vopa »

okej så bara värdena är samma på båda förgasarna och att tomgången är rätt så är de bra då?
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: Hjälp med synkning dubbla SU (vilken luftgenomströmninge

Inlägg av Enok »

Ja precis.
Peter Olson
NightMaaN
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: fre jul 15, 2011 6:32 pm
Ort: Jönköping

Re: Hjälp med synkning dubbla SU (vilken luftgenomströmninge

Inlägg av NightMaaN »

bäst brukar vara ett lågt värde vid tomgång (samma på båda) sedan varvar man upp motorn lite tills mätaren typ bottnar... och stämmer av med den andra... och det ska fortfarande vara lika... då har man synk så långt iaf...
___________________________________________
MVH. Björn Johansson , JKPG
vopa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 20, 2012 2:38 pm

Re: Hjälp med synkning dubbla SU (vilken luftgenomströmninge

Inlägg av vopa »

Okej hur lågt värde då? Vad är bästa sätt att få lågt värde på tomgången? Okej så varva upp motorn och hålla koll på värderna så dom stämmer på båda vid samma varvtal?
Okej hur menar du att man synkat så långt, va ska jag göra mer?
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Hjälp med synkning dubbla SU (vilken luftgenomströmninge

Inlägg av Magic thomsson »

Så här brukade jag göra på folkracebilarna för o göra en första grovinställning.1 justera flottörnivån på båda.2 kolla nålarna så dom är lika långa.3 ställ justerbara munstucket som nålen går i 1,5-2 mm ner från kanten på båda förgasarna.4 kolla fjädrarna som trycker ner trotteln så båda är lika långa och att det är olja i till dämpkolvarna i lockena till gasarna.5 känn att trottlarna löper lätt upp o ner i förgasarna,tryck dom uppåt med fingrarna o släp dom med motorn avstängd. 6 skruva tomgångsskruvarna så att inte dom påverkar spjällaxlarna när du ska synka,sen ber du nån kompis trycka lätt på gaspedalen när motorn startar annars stannar den,så kollar du med synkklockorna och justerar länkagen till förgasarna så du har samma värde på dom,sen ber du kompisen rusa lite o du kollar så klockar ökar lika uppåt.Sen när du gjort det justerar du in tomgången med tomgångsskruvarna så du har samma synk på den med.Sen testkörde jag o kolla stiften o snålställde den så mycket det gick innan det börja spika,ställde upp munstyckena lite i taget,går dom fett tyckte jag motorn gick sämre direkt.Jag tyckte det funka bra,jag fick hjälpa många kompisar med o dom va nöjda :) Hoppas det kan hjälpa dej lite på traven :D
Jag lånade en bok på biblioteket,tror den hette nåt i stil med"how to tune your su carburators"
Finns mycket litteratur i ämnet :)
Roger (Magic T) Thomasson
vopa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 20, 2012 2:38 pm

Re: Hjälp med synkning dubbla SU (vilken luftgenomströmninge

Inlägg av vopa »

Okej tack så mycket, tro jag fick den hjälpen jag va ute efter! :) Men om man säger hur många varv skruvade du på munstycksskruvarna om man säger att du hade bränslemunstyckets övre kant kommer i jämnhöjd med bryggan, hur många varv ca skruvade du då?
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Hjälp med synkning dubbla SU (vilken luftgenomströmninge

Inlägg av Magic thomsson »

Jag räknade inte varven jag skruvade utan jag mätte med ett skjutmått så munstyckena va lika långt ner från kanten.
Faktiskt så har jag mekat lite su nu senast då jag hjälper en kompis med en folkrace b20.
I den är det ett 93 mm block,topp som bara är planad 2 mm och lätt putsad i kanalerna,R-kam,lättat svänghjul.
Enda nålarna jag fann till dom som va lika långa och såg lika ut va märkta KN.
Finns en uppsjö av nålar,och jag vet inte vilka som funkar till vad,ska prova oss fram får vi se,vi börjar med KN nålarna.
Du kan ringa Förgasarteknik på 0125-44030 och fråga,dom kan Su och nålar skulle jag tro.
Får vi inte ordning på folkracemotorn ska jag ringa dit o köpa nålar :D
Roger (Magic T) Thomasson
vopa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 20, 2012 2:38 pm

Re: Hjälp med synkning dubbla SU (vilken luftgenomströmninge

Inlägg av vopa »

Okej tackar så mycket! Tänkte på en sak till bara, va körde du för grader på tändningen?
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Hjälp med synkning dubbla SU (vilken luftgenomströmninge

Inlägg av Magic thomsson »

Runt 35-36 grader på fullt utslag har jag för mej.Sen kortade jag fördelar så den låg runt 16-17 på tomgång.
Du får prova dej fram så den inte spikar.
Roger (Magic T) Thomasson
vopa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 20, 2012 2:38 pm

Re: Hjälp med synkning dubbla SU (vilken luftgenomströmninge

Inlägg av vopa »

Okej tack.
Okej jag hört att korta ner fördelaren ska de funka bättre, och tänkt att men jag ha aldrig gjort att, kan du ge tips och så hur jag ska göra? Vad jag bör tänka på och så vidare?
Skriv svar