B20 trim + avgasrör

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
robbs
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: fre mar 15, 2013 1:20 pm

B20 trim + avgasrör

Inlägg av robbs »

Hej!

Har en B20 med planad steg-2 topp och D-kam i, men tycker bilen går väldigt trött. Orginalförgasare (strombergare).

Förre ägaren tog bort bakre dämpare dämparen och satte dit extra avgasrör istället för ljudet.

Bilen drar rätt mycket och går rätt trist, kommer inte upp över 110. Vad kan jag göra för att få den lite piggare och snålare?

Förre ägaren föreslog att jag skulle sätta in Weber 36/36, och en polare menade att borttagningen av bakre dämparen nog påverkat prestandan en del. Är det värt att byta tillbaks till bakdämpare igen?

Ni får ha överseende med min okunnighet (har beställt grahams four-stroke performance tuning-boken) alt. hänvisa mig till annat forum men jag har hört att det är savarturbo.se man ska vända sig med sådana här frågor :)
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: B20 trim + avgasrör

Inlägg av The »

Byt förgasare, ställ tändningen så blir det nog lite mer skoj.
Bilen går knappast sämre för att du plockar bort ljuddämparen.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
robbs
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: fre mar 15, 2013 1:20 pm

Re: B20 trim + avgasrör

Inlägg av robbs »

Vart får man tag på förgasare? Köpa nytt blir väldigt dyrt! Måste jag ha en weber 36/36 eller vad finns det för alternativ?

Finns det någon bra guide för hur man ställer tändningen på b20?
mmp90
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: lör mar 16, 2013 6:16 pm

Re: B20 trim + avgasrör

Inlägg av mmp90 »

går den inte över 110km/h? något är ju fel, min b20b original gör det... När du ställer tändningen så lyser du med tändinställninglampan på remhjulet till vevaxlen på tomgång. Kablen sätter man på tändkabelen till första tändstiftet. Kommer inte ihåg vad där ska stå typ 10 eller något, går nog att hitta på nätet
robbs
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: fre mar 15, 2013 1:20 pm

Re: B20 trim + avgasrör

Inlägg av robbs »

Den börjar spotta vid 110 typ, kanske man kan få upp den i 115 men inte mer. Slangen mellan förgasaren och fördelaren är avskuren och pluggad, påverkar det på något sätt?
robbs
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: fre mar 15, 2013 1:20 pm

Re: B20 trim + avgasrör

Inlägg av robbs »

Hittade den här videon:
http://www.youtube.com/watch?v=cFfnenMFQ3U

Så om slangen mellan förgasaren och fördelaren är borta kommer ju tändningstimingen gå åt h-e när man gasar mera?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B20 trim + avgasrör

Inlägg av Erland Cox »

Slangen till fördelaren ökar förställningen när man kör på delgas eller tomgång.
Den påverkar inte fullgas.
Stromberg och det insuget är dock djävulens påfund så byt om det så skulle vara till en stående B18 förgasare.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B20 trim + avgasrör

Inlägg av Kadett4wd »

membranet helt?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
robbs
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: fre mar 15, 2013 1:20 pm

Re: B20 trim + avgasrör

Inlägg av robbs »

Sitter en enkel SU HIF6 på just nu, har inte kollat membranet på den! Finns det ngn bra renoveringsguide för HIF6an på nätet eller måste man köpa bok för det?
mekomaskin
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm

Re: B20 trim + avgasrör

Inlägg av mekomaskin »

Finns säkert på Amazonklubbens forum!
Micke
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 trim + avgasrör

Inlägg av Jens Gustavsson »

det låter som det är alla fel samtidigt på den :)
du måste sortera ut dem alla och börja från början med att kolla.....

ventil spel 0.35mm. (vet du hur man gör det?) sen kolla att alla ventiler öppnar lika mycket med ett sjutmått.

kompa tryck på full gas på alla cylindrar (ca 11bar ska det va och inte skilja så mycket på en standard B20)

kolla insugnings lekage mm

brytarspetsarna köp nya och ställ på 0.40mm sen kolla med strobb lampan att det blir ca 35-38 grader på 4500rpm+ utan vac slang.

su:n har inget membran men på förgasaren men kolla att kolven löper fritt och att det blir full gas.

sen om det inte är fipplat för mycket i förgasaren så ska den gå ok iallafall. min 240 -75 med B20A med lite fin ställd tändning och så gick 18.4sek på 402meter helt standard mins jag. går den sämmre än 19 sekunder är det nått fel på en standard B20A.

sen kan du börja trimma :thumbright: jag körde 16.40 med 36/36 och små portat med K kam mins jag i en tung 240. alla tider va klockade för hand men men den repeterade innom en tiondel eller max 2. och på olje grus. med wener 45:or med 38 halsring gick den 16.2sek och det vart lite bättre botten vrid känndes det med de längre insugen.
robbs
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: fre mar 15, 2013 1:20 pm

Re: B20 trim + avgasrör

Inlägg av robbs »

Jens> Vet inte hur man ställer ventilspel, finns det ngn bra bildguide ngnstans? Skulle vara grymt med en guide för komptryck och kompförhållande också! :)

Har beställt strob och kompressionsmätare men som sagt så vet jag ju inte riktigt hur jag ska använda dem! Var hittar man gradmarkeringarna för gradinställning på b20? De ska väl vara ingraverade? Var på fördelaren ställer man tändningen?

Funderar på att skaffa weber 32/36, hört att den ska vara ganska snål men ändå ge liv åt lättare trim, eller ska jag skaffa dubbla SU:or istället?

Vad tjänar jag mest på tror ni, ska jag skaffa förgasare först och nöja mig med att skaffa nya brytare och justera tändningen själv, eller är det bättre att renovera HIF6:an och satsa på 123ignition för pengarna istället?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B20 trim + avgasrör

Inlägg av Erland Cox »

Funkar brytartändningen så är den inga problem. Fördelaren måste vara glappfri.
Insuget som din förgasare sitter på har 2 90 graders böjar från förgasaren till toppen och det är rena döden för effekten.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B20 trim + avgasrör

Inlägg av Kadett4wd »

men,,, om inte bilen ens kommer upp i 110km/h med en std maskin så anser jag man ska rätta till de felen innan man kommer med trimtips.
de skall väl iaf göra runt 150-160km/h iaf?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B20 trim + avgasrör

Inlägg av Erland Cox »

Jag trodde Amazon hette 122 för att det var toppfarten?

Erland
Skriv svar