Mikuni förgasare går inte med luftfilter, vad är felet? =)
Mikuni förgasare går inte med luftfilter, vad är felet? =)
Tjena.
Jag har ett litet problem.. Skriver motor specen.
B21 borrad till 93 borr, 2.5 mm planad 531, vx kam, folkrace extraktor, 5.5kg svänghjul och en mikuni brygga CV36 och en holly btr ställd på 1psi.
Jag körde med typ sportluftfilter till hojar men då slår den av vid runt 4000rpm. Utan luftfilter går den som den ska och varvar ur. Har grova kylarslangar som jag hade sportluftfiltrena i. Pröva med ganska tunt skumgummi med vart sämre 3000rpm typ.
Hade damstrumpor då gick det bara till 2000rpm.
Är som ett varvstopp typ men som sagt utan filter går den bra men kan ju vara skönt att ha någonting som skyddar för sten och skit.
Lägger upp en bild påt med ifall det kan vara till någon hjälp.
Tack på förhand, MVH!
Jag har ett litet problem.. Skriver motor specen.
B21 borrad till 93 borr, 2.5 mm planad 531, vx kam, folkrace extraktor, 5.5kg svänghjul och en mikuni brygga CV36 och en holly btr ställd på 1psi.
Jag körde med typ sportluftfilter till hojar men då slår den av vid runt 4000rpm. Utan luftfilter går den som den ska och varvar ur. Har grova kylarslangar som jag hade sportluftfiltrena i. Pröva med ganska tunt skumgummi med vart sämre 3000rpm typ.
Hade damstrumpor då gick det bara till 2000rpm.
Är som ett varvstopp typ men som sagt utan filter går den bra men kan ju vara skönt att ha någonting som skyddar för sten och skit.
Lägger upp en bild påt med ifall det kan vara till någon hjälp.
Tack på förhand, MVH!
Re: Mikuni förgasare går inte med luftfilter, vad är felet?
de kanske lär bestyckas till din motor till att börja med?
Re: Mikuni förgasare går inte med luftfilter, vad är felet?
Jag skrev ju att den gick bra, problemet är ju att den inte går med luftfilter.
Dom är borrade 1.7mm..
Tänkte om någon eller kanske du stefan vet vad det kan vara för fel, typ går dåligt med luftfilter det brukar vara...
Mvh!
Dom är borrade 1.7mm..
Tänkte om någon eller kanske du stefan vet vad det kan vara för fel, typ går dåligt med luftfilter det brukar vara...
Mvh!
Re: Mikuni förgasare går inte med luftfilter, vad är felet?
Om den går sämre med filter än utan så kan det betyda att den går för fett. Hur ser stiften ut?
Stryper luftfiltrena luften så går den ju fetare än utan filter.
Hur gick den innan du borrade munstyckena?
Stryper luftfiltrena luften så går den ju fetare än utan filter.
Hur gick den innan du borrade munstyckena?
Re: Mikuni förgasare går inte med luftfilter, vad är felet?
Går den fett eller magert när den slutar varva? Jag tippar på att det är någon kanal till vaccumstyrningen av trotteln som bråkar.
Vet att jag läst något liknande om R1 snurra utan luftburk i bil.
Vet att jag läst något liknande om R1 snurra utan luftburk i bil.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Mikuni förgasare går inte med luftfilter, vad är felet?
Om du håller handen en bit från förgasaren och gasar, blir handen fuktig av bensin då?
Tänkte ifall att det blåser ut ur förgasaren och fläktas bort av kylfläkten, med filter så sugs det in igen.
Tänkte ifall att det blåser ut ur förgasaren och fläktas bort av kylfläkten, med filter så sugs det in igen.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Mikuni förgasare går inte med luftfilter, vad är felet?
köp ett riktigt filter så blir det ingen skillnad med eller utan. se till att luftningen till flotör husen ligger i filtren med annars kan det bli en anti dopning i munstyckena
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Mikuni förgasare går inte med luftfilter, vad är felet?
Den går en gnutta fett utan filter, lagom bara. och jätte fett med filter, men steget innan, 1.5mm med filter så gick den lite snålt och slog av vid ca 5000. TackKarl V skrev:Om den går sämre med filter än utan så kan det betyda att den går för fett. Hur ser stiften ut?
Stryper luftfiltrena luften så går den ju fetare än utan filter.
Hur gick den innan du borrade munstyckena?
Jo det blir lite ångor/bensin "moln" det kan vara en orsak. Tackdsimila skrev:Om du håller handen en bit från förgasaren och gasar, blir handen fuktig av bensin då?
Tänkte ifall att det blåser ut ur förgasaren och fläktas bort av kylfläkten, med filter så sugs det in igen.
Du menar om jag köper ett "dyrt" och fint filter så ska det andas så bra att problemet försvinner? Bygga en filter box antar jag? och sen dra in flotör husets lufts slangar som jag nu har i det fria in i boxen? Men anti dopning förstod jag inte hur menar du? TackJens Gustavsson skrev:köp ett riktigt filter så blir det ingen skillnad med eller utan. se till att luftningen till flotör husen ligger i filtren med annars kan det bli en anti dopning i munstyckena
Mvh!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 274
- Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
- Ort: Stigtomta
- Kontakt:
Re: Mikuni förgasare går inte med luftfilter, vad är felet?
Ett steg från 1,5 mm till 1,7 i huvudmunstycke ger 28% större area = ett skapligt stort steg. Bara så du tänker på att det är finlir som gäller när det kommer till att borra munstycken.
(170-munstycket är väl inte helt ovanligt när de sitter på bilmotor så 1,7 kan vara ganska rätt om det nu är diametern på munstycket de menar)
Har du ventilationen till flottörhusen i luften nu och kör utan filter så ser de samma tryck. Men med filtret så blir det olika vilket kan vara en orsak. Se till att allt som var kopplat in på sugsidan av filtret när de satt på motorcykeln är det nu också.
/David
(170-munstycket är väl inte helt ovanligt när de sitter på bilmotor så 1,7 kan vara ganska rätt om det nu är diametern på munstycket de menar)
Har du ventilationen till flottörhusen i luften nu och kör utan filter så ser de samma tryck. Men med filtret så blir det olika vilket kan vara en orsak. Se till att allt som var kopplat in på sugsidan av filtret när de satt på motorcykeln är det nu också.
/David
Re: Mikuni förgasare går inte med luftfilter, vad är felet?
Jo precis 1.7mm blev ett lite stort hopp men det vart nog bra, det där med att det blir olika tryck kan vara en orsak klart värt att pröva! Vet tyvär inte hur det ser ut på en suzuki och letat bilder till dödagar förut men inte hittat någonting. Tack
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Mikuni förgasare går inte med luftfilter, vad är felet?
ett bra stort filter ger inget tryckfall och då blir det ingen skillnad på bestyckningen heller. du kan pm om du behöver ett. inte så dyrt faktiskt och man ska inte fuska med filter om man ska köra sand och grus.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Mikuni förgasare går inte med luftfilter, vad är felet?
Dessa vakuumförgasarbryggor är rätt så känsliga för vilket typ av motstånd de utsätts för vid inloppet. Jag blev personligen totalsågad på mc-xpress och de tyckte att det inte skulle gå att köra överhuvudtaget utan orginal luftburk vilket jag varken hade eller kunde rymma att sätta dit.
Det stämmer till viss del men allt går att justera och bestyckas tills det fungerar hjälpligt i varje fall. Det största problemet lär vara trottellyftet som blir femton tusen gånger tidigare av det kraftigare vakuumet i en Volvomotor än det av en motorcykelmotor.
Under trotteln finns t.ex. hål man kan laborera med att borra upp och plugga igen för att få rätt reaktion på trottlarna. Förmodligen är ju dina förgasare väl inställda för körning utan luftburk men du kommer behöva ställa om allt om du ska köra med luftfilter, kanske mindre om du följer Jens Gustavssons råd om större och öppnare luftfilter.
Det stämmer till viss del men allt går att justera och bestyckas tills det fungerar hjälpligt i varje fall. Det största problemet lär vara trottellyftet som blir femton tusen gånger tidigare av det kraftigare vakuumet i en Volvomotor än det av en motorcykelmotor.
Under trotteln finns t.ex. hål man kan laborera med att borra upp och plugga igen för att få rätt reaktion på trottlarna. Förmodligen är ju dina förgasare väl inställda för körning utan luftburk men du kommer behöva ställa om allt om du ska köra med luftfilter, kanske mindre om du följer Jens Gustavssons råd om större och öppnare luftfilter.
Man vet aldrig, före man vet
Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå