B20 med mini turbo.

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Användarvisningsbild
janne_s
För mycket laddtryck
Inlägg: 163
Blev medlem: ons maj 06, 2009 10:48 am
Ort: Nyhammar

B20 med mini turbo.

Inlägg av janne_s »

Hej har satt en liten turbo på en volvo valp med b20 för att få extra knuff på lågvarv.

Det sitter en strombergare på den, hur ska man slipa nålen för att få något mer bränsle vid 1500-2000rpm och hög belastning?
Laddar 0, 5 nu och har bra lamda i övriga registret, förgasaren är i stort sett orginal men har tryck på båda sidorna om membranet och kör el pump och ca 0, 45bars brändle tryck. Har hört vis spikning i det området också. Använder en turbo klocka till fördelaren. Förövrigt är motorn standard.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: B20 med mini turbo.

Inlägg av vebotrimmarn »

högst upp på nålen där den är som tjockast ungefär. kanske några millimeter ner. där ska du slipa
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: B20 med mini turbo.

Inlägg av dsimila »

Du får testa på en b20 utan luftfilter. Hissa upp bilen bak, lägg i fyran och bromsa fast den på 1500 varv.
Titta in i förgasaren så ser du ungefär var nålen skall slipas. Det underlättar något om man är två.
Du kan sätta tummen på den så den inte rörs och stänga av motorn och rita ett streck på nålen.
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: B20 med mini turbo.

Inlägg av vebotrimmarn »

men då måste de va lika mycket olja i förgasarna man jämför med.
Användarvisningsbild
janne_s
För mycket laddtryck
Inlägg: 163
Blev medlem: ons maj 06, 2009 10:48 am
Ort: Nyhammar

Sv: B20 med mini turbo.

Inlägg av janne_s »

Tack för tipsen, problemet med att kolla vart nålen står är att det är lite trångt, Bild Bild

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: B20 med mini turbo.

Inlägg av Baxman »

janne_s skrev:Hej har satt en liten turbo på en volvo valp med b20 för att få extra knuff på lågvarv.

Det sitter en strombergare på den, hur ska man slipa nålen för att få något mer bränsle vid 1500-2000rpm och hög belastning?
Laddar 0, 5 nu och har bra lamda i övriga registret, förgasaren är i stort sett orginal men har tryck på båda sidorna om membranet och kör el pump och ca 0, 45bars brändle tryck. Har hört vis spikning i det området också. Använder en turbo klocka till fördelaren. Förövrigt är motorn standard.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
Det er ingen idé å kombinere Strømbergforgasser med en liten turbo. En liten turbo gir ladetrykk i trykkboksen rett over tomgang og gir problemer som er vanskelig å bli kvitt.
R-Sport satsene til Volvo hadde T3 med A/R0,63 turbinhus som er større enn det det B21ET - B230ET har.
Foreslår at du bytter til større turbo. Ingen har bruk for ladetrykk v/ 1500 o/min og 1/4 gsspådrag, ikke sant?
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: B20 med mini turbo.

Inlägg av dsimila »

Sant. Men man kan ha en dumpventil som står öppen på tomgång och låglast. b230et dumpen fungerar bra tycker jag.
Användarvisningsbild
janne_s
För mycket laddtryck
Inlägg: 163
Blev medlem: ons maj 06, 2009 10:48 am
Ort: Nyhammar

Sv: B20 med mini turbo.

Inlägg av janne_s »

På en offroad/ler åkar bil är det kanon att ha mycket vrid från 0 för att hitta fäste, hälst skulle jag haft en turbo diesel i men det sabbar karaktären på kärran. Har haft funderingar på kompressor men då det är dåligt med plats så blir det svårt. BildBild

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: B20 med mini turbo.

Inlägg av Baxman »

Da er K-Jet fra B21ET det rette valget for deg.

Å slipe nålen i området rett over tomgang krever 0,02 mm nøyaktighet så det er bedre å bare justere nålen til motoren går slik du vil. Problemet er enorm CO på tomgang. Det er dette som er hovedproblemet når man velger liten turbo.
Hvis du kobler ladetrykksmåleren til trykkboksen i stedet for innsugsmanifolden så får du se problemet.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 med mini turbo.

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad har du för nål nu och hur är den slipad?

frågan är som sagt vart nålen är på den belastning som du har problem. undra om det inte skulle gå att sätta en liten pinne provisoriskt som kommer upp igenom locket som visar vart den är?? på su så påverkar det ju bara acc pumpen lite och jag tror det blir lika på strombergarn. vi körde så då vi bromsade en B20 turbo tryck SU här i min bänk. nu med sånna små go pro kameror så kan man filma i motorummet vart pinnen är i realtid om man inte ser det inne i bilen under drift utan motor kåpa i valpen??

frågar man mig så ska man undvika K-jet om man inte är själv plågare och gillar att jävlas :lol:

mvh jens
Användarvisningsbild
janne_s
För mycket laddtryck
Inlägg: 163
Blev medlem: ons maj 06, 2009 10:48 am
Ort: Nyhammar

Sv: B20 med mini turbo.

Inlägg av janne_s »

Ja det är ju ett alternativ, annars får man grejja ihop något extärnt bränsle tillskott med en kallstarts ventil och tryck givare och en micro brytare som skvätter in lite extra just då.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
Användarvisningsbild
janne_s
För mycket laddtryck
Inlägg: 163
Blev medlem: ons maj 06, 2009 10:48 am
Ort: Nyhammar

Sv: B20 med mini turbo.

Inlägg av janne_s »

Ja det går ypperligt att se förgasaren från förar plattsen finns en motor lucka i kupén kan nog till och med se den från backspegeln. Nålen är jämt puttsad över hela ytan så det är inte mycket taget på den, har fler att experimentera med.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 med mini turbo.

Inlägg av Jens Gustavsson »

har du BB lamda i den?
Användarvisningsbild
janne_s
För mycket laddtryck
Inlägg: 163
Blev medlem: ons maj 06, 2009 10:48 am
Ort: Nyhammar

Sv: B20 med mini turbo.

Inlägg av janne_s »

Japp det har jag, visar tyvärr afr men kan göra en lista vid vilka rpm den har vad.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 med mini turbo.

Inlägg av Jens Gustavsson »

ok det går bra med afr med. samma sak en annan mät skala bara som tum och mm (tum är afr :hihi: )
Skriv svar