Hello alla Sävare
Har ett sådant problem att bilen vill inte varva upp vid fullgas.
Vid halvgas varvar den upp hur bra som hellst, men med fullt öppna spjäll är det problem att komma förbi 3500rpm.
Den bluddrar/misständer(?)
Drar man upp varven till ca 5000-6000rpm på halvgas och sen ger fullgas så sjunker varven ner till 3500.
Ibland går dett att varva upp den relativt bra, men oftast när motorn är kall.
Lite spec på motorn:
B21et
2xDellorto 40
Schwitzer S200 turbo
405 topp Portat och större ventiler. 48mm insug 39mm avgasventiler. Flödade cirka 240-250cfm.
Enem K-15 kam (292/112/12.5)
Hemmabyggt pulssplit grenrör.
B21et tändning.
Bestyckning:
Lågfart 62
Hög 175
Luft 170
E-rör: 14
Acc: ??
Halsring: 32mm
Nålventil: 350
Och en film säger mer än 1000 ord
http://www.youtube.com/watch?v=3_DnUMGo ... e=youtu.be
Första och sista gasningen med halvgas, resten med fullgas.
Här gick det iof att varva upp den någorlunda bra, men ibland tvekar den helt vid 3500rpm.
All hjälp uppskattas
b21et Dellorto turbo, Bluddrar vid fullgas
Re: b21et Dellorto turbo, Bluddrar vid fullgas
Jeg kjører også B21ET motor med 2 x 40 Dellorto. Mildt oppsett med A-kam, portet 398 topp og T3Super 60 turbo.
Lader 1,5 BAR og kjører 150 hoveddyser.
Den går litt mager i overgangen mellom progresjon og hovedsystem, men går bra på full gass.
Foreslår at du prøver med mindre hoveddyser.
EDIT:
Monterte IRX450 turbo og D-kam og begynte å bestykke forgassarene etter Weber oppskrift. Det gikk dårlig.
Endte opp med:
34 mm halsringer
160 hoved dyse
190 luft dyse. Med 180 luftdyse bluddret den i mellomregisteret og den går litt fett enda så jeg skal prøve 195 dyse også.
E-rør nr. 14.
Kan nevne at den orginale turbobestrykningen til forgassere med TURBO E-røret nr. 14 er 140 bensin og hele 230 luft.
Lader 1,5 BAR og kjører 150 hoveddyser.
Den går litt mager i overgangen mellom progresjon og hovedsystem, men går bra på full gass.
Foreslår at du prøver med mindre hoveddyser.
EDIT:
Monterte IRX450 turbo og D-kam og begynte å bestykke forgassarene etter Weber oppskrift. Det gikk dårlig.
Endte opp med:
34 mm halsringer
160 hoved dyse
190 luft dyse. Med 180 luftdyse bluddret den i mellomregisteret og den går litt fett enda så jeg skal prøve 195 dyse også.
E-rør nr. 14.
Kan nevne at den orginale turbobestrykningen til forgassere med TURBO E-røret nr. 14 er 140 bensin og hele 230 luft.
Senast redigerad av Baxman den sön aug 11, 2013 9:03 am, redigerad totalt 2 gång.
Re: b21et Dellorto turbo, Bluddrar vid fullgas
Körde förra sommaren med orginal 405 topp med K-kam.
Hade då 170 huvudmunstycke iställe för 175 & 60 lågfart ist för 62.
Hade iof 11:ans E-rör, ändrade om nu till 14(rätt lr fel?).
Och bilen gick bra med den bestyckningen.
Man borde väl ändå inte behöva bestycka ner bränslet när man har en bättre flödande topp?
Hade då 170 huvudmunstycke iställe för 175 & 60 lågfart ist för 62.
Hade iof 11:ans E-rör, ändrade om nu till 14(rätt lr fel?).
Och bilen gick bra med den bestyckningen.
Man borde väl ändå inte behöva bestycka ner bränslet när man har en bättre flödande topp?
Re: b21et Dellorto turbo, Bluddrar vid fullgas
ett bättre tändsystem borde nog lösa ditt problem
Re: b21et Dellorto turbo, Bluddrar vid fullgas
Har nu testat med 145 i huvudmunstycke och måste säga att den varvar upp mycket bättre nu.
Bluddrar till lite vid 4000rpm, men mycket bättre än förr.
145 är kanske lite för småa? Har inte kört bilen med belastning ännu, vill först höra er åsikt vad jag skall testa för bestyckning.
skall ladda 0,5bar nu i början men skall nog höjjas när allt börjar spela som det skall.
Bredbandslamba skulle kanske vara bra att ha
Bluddrar till lite vid 4000rpm, men mycket bättre än förr.
145 är kanske lite för småa? Har inte kört bilen med belastning ännu, vill först höra er åsikt vad jag skall testa för bestyckning.
skall ladda 0,5bar nu i början men skall nog höjjas när allt börjar spela som det skall.
Bredbandslamba skulle kanske vara bra att ha
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: b21et Dellorto turbo, Bluddrar vid fullgas
du kan inte stå och tomvarva då du ska välja huvudmunstycken du måste ut och köra så motorn får belastning.
sen så passa dig så den inte går snålt med de småa huvudarna du har nu. en BB lamda är billig i slutändan då man står där med en hög trasiga motorer. kör lite feg tändning också från en början och lysna noga efter spikningar (låter som små grus imot torped väggen).
en bra grej att börja med också är en provtryckning och kolla att nålventiler, synkning, acc pump och bränsle tryck är bra.
mvh jens
sen så passa dig så den inte går snålt med de småa huvudarna du har nu. en BB lamda är billig i slutändan då man står där med en hög trasiga motorer. kör lite feg tändning också från en början och lysna noga efter spikningar (låter som små grus imot torped väggen).
en bra grej att börja med också är en provtryckning och kolla att nålventiler, synkning, acc pump och bränsle tryck är bra.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/