B23 goes förgasarturbo
B23 goes förgasarturbo
Hej alla, ny på forumet som ni kan se, men hoppas att man kan komma in i "familjen" inom sin tid- och kanske lära sig en sak eller två på vägen!
Mina planer framöver är som rubriken säger att köra b23 förgasarturbo i (mest troligt) en 240.
Sommarsetupen ser just nu ut som:
*Orörd topp, möjligtvis värre kam (VX/VX3?), originalkomp.
*Original 740 grenrör+ turbo (från en polare, fyndade billigt)
* Tätad fögge som sitter på, stromberg? Slipa nål såklart. Även fixat en tryckbox.
* IC (pris gratis från den lokala byaskroten, fick med 1,5m tryckslang också )
* Tillskottsspridare från Saab 900, kopplat till en tryckgivare som slår igång kalaset vid lämpligt tryck.
* Vattensprut om det verkar behövas.
* Stummad alternativt modifierad fördelare (nya stopp för vikterna, typ 26 grader?), läst om b19 tryckklockan men hittar f*n inte en i närheten! Tips på bättre lösningar mottages gärna!
Tanken var att få den att gå fint med setupen ovan, och sen i vinter fixa med portad 531, värre kam, dubbla gasare (mer tillskottssprut) och större snurra.
Undrar hur mycket det är möjligt att ladda med ovanstående grejer, samt ungefärliga effektsiffror? Kör hellre med lite mindre pållar under huven och att det håller än att behöva skruva i den till förbannelse!
Koppling. Vad håller en koppling för? Och vad är lämpligt att byta till om det behövs?
Tändning. Kan det gå att köra stummat/modifierat, eller rasar motorn efter 10 mil?
Effektmässigt hade jag tänkt hamna kanske kring 170-180hk, kanske 200+ efter vintern. Möjligt?
//William
Mina planer framöver är som rubriken säger att köra b23 förgasarturbo i (mest troligt) en 240.
Sommarsetupen ser just nu ut som:
*Orörd topp, möjligtvis värre kam (VX/VX3?), originalkomp.
*Original 740 grenrör+ turbo (från en polare, fyndade billigt)
* Tätad fögge som sitter på, stromberg? Slipa nål såklart. Även fixat en tryckbox.
* IC (pris gratis från den lokala byaskroten, fick med 1,5m tryckslang också )
* Tillskottsspridare från Saab 900, kopplat till en tryckgivare som slår igång kalaset vid lämpligt tryck.
* Vattensprut om det verkar behövas.
* Stummad alternativt modifierad fördelare (nya stopp för vikterna, typ 26 grader?), läst om b19 tryckklockan men hittar f*n inte en i närheten! Tips på bättre lösningar mottages gärna!
Tanken var att få den att gå fint med setupen ovan, och sen i vinter fixa med portad 531, värre kam, dubbla gasare (mer tillskottssprut) och större snurra.
Undrar hur mycket det är möjligt att ladda med ovanstående grejer, samt ungefärliga effektsiffror? Kör hellre med lite mindre pållar under huven och att det håller än att behöva skruva i den till förbannelse!
Koppling. Vad håller en koppling för? Och vad är lämpligt att byta till om det behövs?
Tändning. Kan det gå att köra stummat/modifierat, eller rasar motorn efter 10 mil?
Effektmässigt hade jag tänkt hamna kanske kring 170-180hk, kanske 200+ efter vintern. Möjligt?
//William
William Johansson
Från de djupaste norrländska skogarna
Från de djupaste norrländska skogarna
Re: B23 goes förgasarturbo
Du bör sänka kompressionen.
B23 är spikkänslig orginal det är därför den vill ha 98 oktan och 7 grader tändning.
Dubbelverkande fördelar tryckklockor sitter i många bilar bla Audi 100 med kjet har det. Körde själv med en sån tills jag bytte tillbaka till en moddad med vanlig klocka.
B23 är spikkänslig orginal det är därför den vill ha 98 oktan och 7 grader tändning.
Dubbelverkande fördelar tryckklockor sitter i många bilar bla Audi 100 med kjet har det. Körde själv med en sån tills jag bytte tillbaka till en moddad med vanlig klocka.
Re: B23 goes förgasarturbo
Vad är smidigaste sättet att kompsänka på då? Porta är jag definitivt inte så haj på...känns som att väldigt mycket kan gå fel! Svarva kolvarna eller?
Kan man inte köra med låga ladd utan kompsänkning?
Kan man inte köra med låga ladd utan kompsänkning?
William Johansson
Från de djupaste norrländska skogarna
Från de djupaste norrländska skogarna
- vebotrimmarn
- Forumsberoende
- Inlägg: 776
- Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
- Ort: lycksele, norrbyberg
Re: B23 goes förgasarturbo
jag körde med en oöppnad b230f från -88a som konverterades till b230at. laddade 1 bar med 20 graders stum tändning på e85. det var ett litet saab 9000 agg. dock hade motorn gått 48 tusen mil så mycket av cylindertryck dök väl ner i sumpen
Re: B23 goes förgasarturbo
Men vebottimmarn, du menar med det att det borde inte vara några problem att köra normalt ladd i en motor på typ 35000 mil och e85? Blir det inte svårt att få soppan att räcka til då man kör med singelgasare?
Senast redigerad av Klubbors den ons mar 11, 2015 4:16 pm, redigerad totalt 2 gång.
William Johansson
Från de djupaste norrländska skogarna
Från de djupaste norrländska skogarna
Re: B23 goes förgasarturbo
Varför ska du citera?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: B23 goes förgasarturbo
Nej behöver inte citera nu, men var en spontan tanke bara inför framtiden:)
William Johansson
Från de djupaste norrländska skogarna
Från de djupaste norrländska skogarna
- vebotrimmarn
- Forumsberoende
- Inlägg: 776
- Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
- Ort: lycksele, norrbyberg
Re: B23 goes förgasarturbo
borde inte vara problem så länge du har kolla på soppa blandningen och tändningen. du har väl bredbandslambda? jag blåste ett gäng topp packningar innan jag köpte en sån och nu har jag inte blåst en enda efter deKlubbors skrev:(Hur f*n quotar man på iphone, får ingen knapp på det senaste?)
Men vebottimmarn, du menar med det att det borde inte vara några problem att köra normalt ladd i en motor på typ 35000 mil och e85? Blir det inte svårt att få soppan att räcka til då man kör med singelgasare?
men min motor var inte tät så 1 bar på den blåste rakt igenom haha. jag fick göra en extra vevhusvent för den kastade ut olja.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=9&t=69515 där ser du ju min "räcer"
Re: B23 goes förgasarturbo
Njää det har jag inte...tyckt att de kit jag sett varit i dyraste laget, 2900kr+, men jag kanske har hittat de dyraste? Funkar typ feltemas grejer eller är det bara rent skräp?
William Johansson
Från de djupaste norrländska skogarna
Från de djupaste norrländska skogarna
- vebotrimmarn
- Forumsberoende
- Inlägg: 776
- Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
- Ort: lycksele, norrbyberg
Re: B23 goes förgasarturbo
http://www.hqtec.se/pc-74-8-mtx-l-bredbandslambda.aspx en sån har jag. lätt värt pengarna
Re: B23 goes förgasarturbo
Hmm...ska fundera.
Men ang. E85, hur mycket måste man slipa då? Någon bild så man vet på ett ungefär och inte är helt ute och cyklar då man slipar första gången...
Men ang. E85, hur mycket måste man slipa då? Någon bild så man vet på ett ungefär och inte är helt ute och cyklar då man slipar första gången...
William Johansson
Från de djupaste norrländska skogarna
Från de djupaste norrländska skogarna
Re: B23 goes förgasarturbo
Självklart kan man köra org komp på e85 + med extrasprut kan det nog bli riktigt bra tror jag men enklast är bensin.
Bästa sättet att sänka kompressionen enligt mig är att fräsa ur förbränningsrummen med typ roterande fil.
Dubbla toppackningar är kanske ostabilt. Och försvaga kolvarna gör man inte gärna heller.
Bästa sättet att sänka kompressionen enligt mig är att fräsa ur förbränningsrummen med typ roterande fil.
Dubbla toppackningar är kanske ostabilt. Och försvaga kolvarna gör man inte gärna heller.
Re: B23 goes förgasarturbo
Jo har bara hört dåligt om dubbla packningar.
Det bästa vore ju om man kunde göra någon duglig urfräsning, men jag har mycket få kunskaper om hur man egentligen gör... Finns det nån bra tråd eller guide om det?
"Enklast är bensin", vad syftar du på då? Att det blir svårare att få in nog med soppa?
Det bästa vore ju om man kunde göra någon duglig urfräsning, men jag har mycket få kunskaper om hur man egentligen gör... Finns det nån bra tråd eller guide om det?
"Enklast är bensin", vad syftar du på då? Att det blir svårare att få in nog med soppa?
William Johansson
Från de djupaste norrländska skogarna
Från de djupaste norrländska skogarna
Re: B23 goes förgasarturbo
Bara köra med typ dremel, packning på och rita först sedan är det bara att avverka.
Enklare på så vis att man inte behöver extrasprut och nålen är gjord för bensin från början dvs lite lättare att justera = bra första motor.
Enklare på så vis att man inte behöver extrasprut och nålen är gjord för bensin från början dvs lite lättare att justera = bra första motor.
Re: B23 goes förgasarturbo
Hur mycket ska man ta då? Från kanten av packningen i en snygg rundning eller? Runt hela eller bara något speciellt ställe?
Men man kan ju alltid uppgradera med extrasprut sen, en såndär liten k-jet spridare ska ju tydligen ge kring 20hk styck
Men man kan ju alltid uppgradera med extrasprut sen, en såndär liten k-jet spridare ska ju tydligen ge kring 20hk styck
William Johansson
Från de djupaste norrländska skogarna
Från de djupaste norrländska skogarna