Dellorto 40 effekt?

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 340
Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Dellorto 40 effekt?

Inlägg av Erik Persson »

Jag vet att jag läst att dubbla 45 räcker till ca 200hk.

Hur långt räcker dubbla 40?
Någon som har erfarenhet?
mekomaskin
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 18, 2008 8:49 pm

Re: Dellorto 40 effekt?

Inlägg av mekomaskin »

Största halsringarna till 40-or är 34mm.
Stor skillnad mot 40mm som är max till 45-or.
I Des Hammonds Weberhandbok rekommenderar han 34mm halsringar till 400cc per cylinder och ett register på 3000-8000 rpm.
Vill man ha större så kan man väl svarva upp dem, men förgasarna funkar sämre då för du får dålig venturi-effekt.
Micke
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Dellorto 40 effekt?

Inlägg av Baxman »

Fiat Ritmo Abbarth gikk med 2,0L motor med 2 x dobble 40 mm forgassere med 32 mm halsringer. 130 hk originalt.

Med 34 mm halsringer, portet topp, værre kammer, bedre luftfilter og bedre eksos så burde 150 hk være mulig.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Dellorto 40 effekt?

Inlägg av Jens Gustavsson »

det finns ingen exakt gräns hur långt de räcker, den fråga man ska ställa är vilken effekt de är lämpliga till och med vilket insug. sätter du dubbla 40:or på en cheva BB så räcker de nog till 400hk men på en 1200cc fyra med IR insug kanske 130hk.....

mvh jens
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Dellorto 40 effekt?

Inlägg av wuffee »

Highspeed ska väl ha bromsat runt 220 ur en saab h-motor 2150.. Säger nog mer om hans bänk än kapaciteten på 40mm fuggar..
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Misse
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: fre apr 25, 2008 10:32 pm
Ort: Skällinge, Wheremountain

Re: Dellorto 40 effekt?

Inlägg av Misse »

En del folkracenissar tar upp halsringarna till 38. Funkar förmodligen bara bra på fullgas.?
Men blir väl litta mer effekt då :hihi:




'
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Re: Dellorto 40 effekt?

Inlägg av Rasmus Annander »

wuffe.. highspeeds bänk kalibreras med jämna mellan rum han har även gjort test mot superflow bänk motor bänk som kent o ultra motor och många andra stora firmor använder de skilljde 1 hk så ingen glädje bänk precis :wink:
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Dellorto 40 effekt?

Inlägg av quattro »

En del folkracenissar tar upp halsringarna till 38. Funkar förmodligen bara bra på fullgas.

Mjaa, allt är inte så självklart som man kan tro. Jag gjorde själv ett liknande "misstag" på Solex 45:or på en rally Amazon på 70-talet. Jag ville inte lägga pengar på 48:or så jag stoppade i halsringar i mina 45:or som bara var en utjämning av den kant som blir om man inte har några ringar alls. Om jag minns rätt kallades dom halsring storlek 43. Men i verkligheten var det inga halsringar alls.
Det borde mao inte ha fungerat men det gjorde det. Alldeles utmärkt dessutom. Under 2500 fick man gasa försiktigt, men sen tog den sig och mellan 4500 o 7500 gick den utmärkt, med bra vrid. Iofs tror jag 48:or hade varit bättre men i en rallybil fungerade det väldigt bra.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Dellorto 40 effekt?

Inlägg av Jens Gustavsson »

man har ju en "halsring" i spridaren också som hjälper till att suga fram soppan från flotörhuset men det är nog inte att rekomendera större halsringar än max 90% av spjäll dim. sen kan man kolla om den värkligen flödar mer med större halsringar?? men det kan påvärka puls tuningen också att få större dim igenom gasaren så det är inte fullt så enkelt utan broms bänk+ BB lamda och en hel del labbandes på en stabil motor.
det beror nog lite på hur konigen på tratt, förgasare, insug ser ut också. jag har testat lite olika kombinationer på det på 45:or och sett skillnader och även på 48:or men som sagt skillnader betyder bättre och sämre så det beror på hur mycket luftflöde och hastighet motorn behöver men jag har börjat förstå sambanden där lite känns det som.

mvh jens
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Dellorto 40 effekt?

Inlägg av wuffee »

Huvudsaken är ju att man själv tror på siffrorna.. 220 med dubbla 40 på en 2150 tror jag inte på oavsett om/hur/när den är kalibrerad..
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Re: Dellorto 40 effekt?

Inlägg av Rasmus Annander »

wuffe.. är du säker på att de var weber eller dellorto 40or?

i så fall låter de mycke..
men dom flesta åker ju mikuni 40or i 2150 eller weber 48-50or

huvudsaken är att få en vettig kurva o körbar motor än tok mycke på höga varv
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Dellorto 40 effekt?

Inlägg av wuffee »

De är vad folk säger.. Så jag har inte själv varit på plats..
Den andra biten har du ju rätt i :)
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Skriv svar