Problem med Weber 45:or för fett på låglast

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Problem med Weber 45:or för fett på låglast

Inlägg av T Landholm »

Tjo!

Har lite problem med att mina förgasare verkar vilja feta på alldeles för mycket på lågvarv samt tomgång.
Om man kör på 2000 varv och kliver på så känner man att den motar liksom uppåt 4500-5000 varv då börjar den snåla ut och hamna rätt på lambdan, ca 0.86-0.92

Lambda på tomgång är ca 0.7 så det är ju helt åt skogen.

Bestyckningen som sitter i är:

175 luft
F9 E rör
170 Huvud
55 F8 lågfart, satt 60 i men då gick den ännu fetare.
Halsring 38 eller 40 kommer inte ihåg riktigt.
Flottörnivån ställd på 8 mm

Kör med mekanisk pump utan regulator, kan det ställa till med problem?

Några funderingar?

Tack på förhand! :)
Tommy Landholm
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Problem med Weber 45:or för fett på låglast

Inlägg av The »

Det är nog svårt att ge tips om bestyckning när du inte anger vad för motor och trimningsgrad de sitter monterade på.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Problem med Weber 45:or för fett på låglast

Inlägg av T Landholm »

Motorn är en nyrenoverad B23:a Toppdeckad 0.40
Portad 530:i med 46 38 ventiler, planad 2.5 mm Timo 13.10 kam, Timo grenrör. Fördelaren moddad, slår från 15 grader till ca 23-33 max. Kammen står 4.10 på insug vid ö.d :)
Tommy Landholm
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Problem med Weber 45:or för fett på låglast

Inlägg av wuffee »

Min bil gick väldigt fett på tomgång innan ja satte dit en filterking..
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Problem med Weber 45:or för fett på låglast

Inlägg av T Landholm »

Där har vi något jag haft lite på lut, kan det vara så att den småflödar lite utan att det syns "utåt" om trycket är för högt?
Tommy Landholm
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: Problem med Weber 45:or för fett på låglast

Inlägg av vebotrimmarn »

skakar motorn mkt på tomgång? nålventilerna kan ha svårt hålla tätt då
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Problem med Weber 45:or för fett på låglast

Inlägg av T Landholm »

Jo helt lugnt går den inte.. Vad tros om racetemas elpump för förgasare?

art nr 523228

Betydligt billigare och enklare än att köra en sprutpump med filterking osv.
Tommy Landholm
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: Problem med Weber 45:or för fett på låglast

Inlägg av dsimila »

Det sitter en fjäder i mekpumpen som reglerar trycket. Om du kortar av den så får du lägre tryck.
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Problem med Weber 45:or för fett på låglast

Inlägg av T Landholm »

Halloj!

Köpte en elpump på biltema och satte dit!

Kollade även igenom allt för att kunna ha lite kött på benen.

Kompprov, 14,5 bar rakt över

Kollade även att kammen stod rätt vilken den gjorde, 4.10 insug öppen vid öd f.ö

Sitter halsring 40 i samt 45 spridare, däremot när jag tog ur spridaren så var det ett märke på den brevid själva försänkningen så den har, antingen nu eller någon gång förut suttit snett! Rättade till men har dock inte provstart efter dess!

Lambdan var oförändrar med elpumpen!

Tack för alla svar, alla ideér och funderingar uppskattas! :thumbright:
Tommy Landholm
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Problem med Weber 45:or för fett på låglast

Inlägg av StefanM »

gissa kan vi göra i oändlighet men för att gå från botten och uppåt så lär du väl iallafall mäta bränsletrycket så du ser att det är vad det är under alla förhållanden. Sen vet vi inte vad det är för förgasare? Nya? Beggade köpta av nån och du har knappt rört dem annat än kollat bestyckning?
Köper man beggade så är det A och O att plocka isär dem och ultraljudstvätta allting så man vet själv vilket utgångsläge man har.
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Problem med Weber 45:or för fett på låglast

Inlägg av T Landholm »

Bränsletrycket vore jäkligt bra att kolla upp, ja! Dem är beggade och bestyckade samt ställt flottörnivå ej helt isärplockade och tvättade..
Tommy Landholm
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Problem med Weber 45:or för fett på låglast

Inlägg av Magic thomsson »

Jag körde original bränslepump sista åren på mina festivalbilar som bromsades,funka perfekt.
weber 45 or,405 topp med 48-40.cat cam.Men då var allt helt genomgånget i motorn.
Elpump med regulator hade jag i början men efter jag sett thiman o wall mm o dom hade originalpump på sina värstingar så då börja jag köra originalpump med.
Även dellorto funkar med originalpump,det körde jag många bilar i folkracen som gick gott.
Senast redigerad av Magic thomsson den lör jul 06, 2013 7:13 am, redigerad totalt 1 gånger.
Roger (Magic T) Thomasson
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Problem med Weber 45:or för fett på låglast

Inlägg av Magic thomsson »

En annan sak,nån snål folkraceåkare kan ha varit o borrat o haft sej i munstuckena så det är inte den storleken det står på dom.
Det har jag sett många ggr.
I weberhandboken rekomenderar dom 150 bränsle och f2 e rör 175 luft 55 f8 lågfart om du har 38 i halsring.
kör du 40 i halsring rekomenderas 160 bränsle f 16 rör och 175 luft 60 f8 lågfart
På mina bilar som jag bromsade körde jag efter den handboken och det stämmer ganska bra.
Min gissning är att f-9 röret är för fett till din motor,testa o byt det o ett mindre bränsle först :)
Roger (Magic T) Thomasson
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Problem med Weber 45:or för fett på låglast

Inlägg av Magic thomsson »

Idag testade vi en b230 med portad 530 jag gjort som flödade 182,7 cfm vid 14 mm ventillyft.
Originalventiler,Gt-6 kam,3 mm planad topp,extraktorrör,weber 45 or med 38 halsring,175 luft 150 bränsle.
E-rör f9 satt det i,hade inget annat att prova idag,lite seg va den innan den tog sej på 3 an o 4 an,ska testa annat E rör imorgon o höja tändningen lite till.
Standard bensinpump,på varv gick den gott.
Film
http://www.youtube.com/watch?v=PT-rAWlDqkg
http://www.youtube.com/watch?v=6al0-6DtcMM
Roger (Magic T) Thomasson
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Problem med Weber 45:or för fett på låglast

Inlägg av Erland Cox »

Går den inte med F9 så går den med F16. Prova så den inte bluddrar under 3000 varv på fullgas först.
Går den rent så funkar röret.
Sen får du prova dig fram till rätt huvudmunstycke först och sist luftmunstycket.
Skulle gissa på runt 160 i huvud och luft till att börja med till 40 i halsring.

Erland
Skriv svar