Weber 45 problem Bmw 2002 NYA problem Hjälp!!

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Mickem02
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: ons sep 12, 2007 5:29 pm
Ort: Solna

Re: Weber 45 problem Bmw 2002

Inlägg av Mickem02 »

Jaha, problemen tillbaka efter luftfilter bytet tyvärr. Bytte nu till pumpventil 0 men fortfarande viss tvekan vid litet gaspådrag. Troligtvis för att den får mer luft nu efter filterbytet. Har beställt lite fetare lågfartare så får se om jag får bukt på problemet.

Nån annan som har nått tips?

Har alltså endast bytt filter, inte rört nått annat. Fick feta upp huvudmunstycket till 155.
Mickem02
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: ons sep 12, 2007 5:29 pm
Ort: Solna

Re: Weber 45 problem Bmw 2002, Nya problem!! HJÄLP!

Inlägg av Mickem02 »

Hej,

har nu fått motorn att gå hyffsat bra. Men inte helt nöjd...Börjar tro det är omöjligt att få motorn att gå helt ok med dubbla webrar. :(
Bytte till större lågfartare och ställde om flottörnivån lite. Sänkte även huvudmunstycket till 150 från 155.
Motorn går hyffsat bra när den är genomvarm, med undantag när man ska iväg vid tex ett rödljus och gasar iväg så kan viss tvenkan uppkomma vilket bidrar till ett litet skutt.
Vid kall motor smäller det ganska hyffsat från förgasarna innan motorn blivit varm. Hur får man bort detta? Är det någon risk för att filtret ska ta eld när det baktänder så?

Detta är alltså nya problem och uppkom efter filterbytet.

Är det någon som kan hjälpa mig?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Weber 45 problem Bmw 2002 NYA problem Hjälp!!

Inlägg av Erland Cox »

Om du har F16 emulsionsrör kan du prova F9.
Har du problem på riktigt lite gaspådrag så är det nog mest lågfarten.
Kör du med 60F8 nu? Hur långt ut är justerskruvarna?
Har du synkat förgasarna riktigt med en syncrotester?
Det går att få bilen att gå helt jämnt med dubbla 45:or men det krävs perfekt synkning och inga vakuumläckage.
Kolla även flottörnivån.

Erland
Mickem02
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: ons sep 12, 2007 5:29 pm
Ort: Solna

Re: Weber 45 problem Bmw 2002 NYA problem Hjälp!!

Inlägg av Mickem02 »

Hej Erland,

jag kör idag:

F9
huvud 150
Luft 170
Pump 0
Lågfart 60f8
flottör 7,5-14

blandningsskruvarna är ute mellan 3/4-1 varv.

Förgasarna är synkade med syncrotester på tomgång...har läst att det är bäst att synka med gaspedalen upp-pallad på runt 2000 varv. har dock inte provat detta...

//Micke
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Weber 45 problem Bmw 2002 NYA problem Hjälp!!

Inlägg av Erland Cox »

Jag brukar synka på tomgång.
Du ska inte behöva fetare rör än F9 så det är OK.
Dra upp varvet till ca 1500 varv och kolla om varvet går upp när du skruvar in eller ut blandningsskruvarna.
Du kan köra med blandskruvarna ute 1,5 varv sen är det dags för nästa lågfart, i ditt fall 65F8 vilket ska vara den största du behöver.
Om inte 65F8 tar bort lågfartssmällandet så får du leta efter vakuumläckor.
Vad är det för nummer på dina Weber och kan du skruva bort pluggarna över berikningshålen ovanför spjället?
Har glömt vad dom heter på Weberspråk.

Erland
Mickem02
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: ons sep 12, 2007 5:29 pm
Ort: Solna

Re: Weber 45 problem Bmw 2002 NYA problem Hjälp!!

Inlägg av Mickem02 »

Förgasarna heter 15/16 och är det kanske pluggarna för progressionshålen du menar så går de att ta bort.

Ska prova justera skruvarna lite till.

//Micke
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Weber 45 problem Bmw 2002 NYA problem Hjälp!!

Inlägg av Erland Cox »

15 och 16 är väl de gamla Italienska modellerna och dom ska vara lättare att få till än de nyare.
Jag har nän modell med pluggar över progressionshålen men även dom funkar rätt bra.
Kolla så att alla cylindrarna svarar likadant på blandningsskruvarna.
Gör dom inte det så leta läckage.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Weber 45 problem Bmw 2002 NYA problem Hjälp!!

Inlägg av Jens Gustavsson »

obs det finns två olika bland skruvar ute på marknaden så till att du har lika i gasaren. de nyare är längre spets för bättre fin justering. de bruka bli mer mot 3 varv på dem. de följer med repsatsen för weber bland annat.
Mickem02
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: ons sep 12, 2007 5:29 pm
Ort: Solna

Re: Weber 45 problem Bmw 2002 NYA problem Hjälp!!

Inlägg av Mickem02 »

Verkar som det har varit fel flottörnivå hela tiden. Har nu mätt med motorn på tomgång och ett emulsionsrör borttaget. Då ska bränslenivån vara 25 mm /+-1 från förgasarens kant mätt från klacken på emulsionsrörshålet ner till bensinen i emulsionshålet.
Det motsvarar 8mm i flottörnivå på mina förgasare.
Fick byta tillbaka till pump 40 och får nog byta tillbaka lågfarten till 55f8 igen.

Jag har alltså haft för mycket soppa som skvimpat över och bidragit till mina problem.

Tack för all hjälp, återkommer om det dyker upp nya. :)
Mickem02
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: ons sep 12, 2007 5:29 pm
Ort: Solna

Re: Weber 45 problem Bmw 2002 NYA problem Hjälp!!

Inlägg av Mickem02 »

Förresten, kom och tänka på en sak när Jens nämnde blandningsskruvarna. När jag hade isär gasarna såg jag att skruven för 3ans port gick lite längre ner i nedskruvat läge än de andra 3. Antar att detta kan ha betydelse, men vad kan ha orsakat detta??
Skriv svar