Vakuumtrottlar på MC förgasare, film på lyftet!

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Vakuumtrottlar på MC förgasare, film på lyftet!

Inlägg av David V »

Hej,

Jag tänkte dela med mig av vad brorsan och jag gjorde igår. Vi har mekat dit en förgasarbrygga från en Honda Super Blackbird 1100 (Keihin 42 mm CV-förgasare) på vår B230 och igår ville vi se hur fort vakuumtrottlarna öppnar. Många rekommenderar att man ska minska de hål i vakumtrottlarna som suger upp dem för att inte få en för hastig öppning när man sätter dem på en motor med betydligt större volym än de är avsedda för.
Hur se det? GoPro-moment! :thumbright:

Tittar man på vakuumtrottlarnas undersida så har dessa förgasare två hål, ett rakt ner bredvid nålen och ett som lutar innåt förgasaren. Hålet som är rakt ner var uppborrat sen tidigare till 2,5 mm (istället för 2,0). Det är nån dyno-jet modifiering. Andra hålet är 1,5 mm orört.
Först ett test som det var och sen provade vi att täppa igen 2,5 mm-hålet helt.

Så här blev det:
http://youtu.be/ChdPrHP4FQQ

Och med ena hålet täppt:
http://youtu.be/S49BiONg6KA

Vi ska öppna upp det igenplastade hålet en aning för att få den till något mellanting av det där. Den bluddrar en aning (mycket lite) om man ger på hårt på låga varv när båda hålen är öppna. Med det ena täppt blir det ett mer markant väsande insugsljud och karaktären blir segare utan att bluddra.

Motorn är i övrigt:
B230
Portad 530-topp med std ventiler, 11,5:1 i komp
Back cut på insugsventilerna och urtagna förbränningsrum
FS122 kam + justerbart drev
Lättat svänghjul
Micke Grön 4-2-1 extraktorrör

/David