Weber 32/36 DGV B230K motor

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
VMatte
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: tis sep 24, 2013 3:29 pm

Weber 32/36 DGV B230K motor

Inlägg av VMatte »

Hej!

Har en original B230K motor som jag tänkt sätta på en Weber 32/36 DGV förgasare.

Har varit i kontakt med Rallydelar i Vretstorp som säljer dessa förgasare för 3500kr (nya italienska).
Men nu när jag kollade runt på bildelsbasen hittade jag denna: http://www.bildelsbasen.se/?index=defau ... d=25531779
Satt på en Ford Taunus -80 kostar 200kr. Samt denna: http://www.bildelsbasen.se/?index=defau ... d=25531776 Satt på en Ford Granada -79 kostar 300kr.

Hade helt klart föredragit någon av de billigare förgasarna men var det Weber 32/36 DGV som satt på dom original?

Vad jag har förstått så behöver jag endast köpa en choke vajer och ett luftfilter utöver förgasaren för att det ska funka?

Mycket tacksam för svar!

/Mathias
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Weber 32/36 DGV B230K motor

Inlägg av StefanM »

vad är det för fel på den förgasaren du har då? Genomgången och med friska delar och fungerande vacuum till andra steget ger ju en förgasare som passar utmärkt till motorn och som knappast är sämre än de du tänker sätta dit.
I folkmun är det en jäkla skitförgasare men riktigt så illa är det inte.
VMatte
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: tis sep 24, 2013 3:29 pm

Re: Weber 32/36 DGV B230K motor

Inlägg av VMatte »

Vacuumslangarna har börjat spöka, vad jag hört är det väldigt svårt att få till det bra efter det börjat krångla. Dessutom verkar Webern vara en väldigt pålitlig förgasare.
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Weber 32/36 DGV B230K motor

Inlägg av StefanM »

ja de som säger att det är väldigt svårt har oftast inte försökt göra nåt heller utan går bara på vad andra tycker och säger.......
En weber kan krångla precis lika mycket men den är såklart en kvalitetsprodukt så den kan man uppenbarligen laga?

Originalförgasaren passar till motorn och sätter man sig in i dem och ser över dom så fungerar de troligen alldeles utmärkt. De som jag har fixat har det räckt med en repsats och allmän rengöring och justering av flottörnivåerna. Den ena är alltid väldigt låg av nån anledning och sen se till att vacuumklockan är tät och fungerar till andra steget. Det är ett vanligt fel och tyvärr utgången sen länge på Volvo.
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Weber 32/36 DGV B230K motor

Inlägg av loop »

Går det att bygga bort vacuumklockan och ha stag som öppnar andra steget istället? Var väldigt länge sedan jag tittade på en sån här förgsare. Men dom är gratis...
Skriv svar