Finska folkraceförgasarinsug
Finska folkraceförgasarinsug
Dessa har fascinerat mig ett tag, då de får bra skjut i sina max 1650 kubikare, med endast två portar.
Jag tycker det borde bli skumt då förgasaren hamnar långt från toppen. Men tydligen funkar det.
Nån annan som har några synpunkter?
Jag tycker det borde bli skumt då förgasaren hamnar långt från toppen. Men tydligen funkar det.
Nån annan som har några synpunkter?
Senast redigerad av loop den sön dec 08, 2013 12:06 am, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Finska folkraceförgasarinsug
skillnaden är väl att de bygger och provar......vi svenskar bygger med kataloger och sitter och bestämmer i soffan hur det ska se ut. Då blir det gärna att det ska vara monteringsfärdigt och gärna lika som nån kompis har, då behöver man ju inte tänka själv heller.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 336
- Blev medlem: mån aug 22, 2005 7:12 pm
- Ort: Åskilje
- Kontakt:
Re: Finska folkraceförgasarinsug
Långa insug och trattar = vridmoment
Tvärtom varvvilighet
4-2-1 extraktor lämpar sig för körning i mellanregistret, medan 4-1 passar bättre vid raktframåka/
Tvärtom varvvilighet
4-2-1 extraktor lämpar sig för körning i mellanregistret, medan 4-1 passar bättre vid raktframåka/
Amazon 65 Rip. 69 stulen rip. 69 och 245 78/85-
http://photobucket.com/albums/y24/Hasse63/
__/ __/ __/ __/ __/__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
http://photobucket.com/albums/y24/Hasse63/
__/ __/ __/ __/ __/__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Finska folkraceförgasarinsug
Så långa insug, 4-1 och 1650 kubik. Och vad jag sett så varvar dom bra och ger bra effekt
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Finska folkraceförgasarinsug
Hahaha, det gäller också för många amerikaner i ännu högre grad...StefanM skrev:skillnaden är väl att de bygger och provar......vi svenskar bygger med kataloger och sitter och bestämmer i soffan hur det ska se ut. Då blir det gärna att det ska vara monteringsfärdigt och gärna lika som nån kompis har, då behöver man ju inte tänka själv heller.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Finska folkraceförgasarinsug
Heh det är sant, om man sitter på soffan och bläddrar katalogen det blir inte så bra motor. Folkrace bilarna slår i effekt och vrid även rallybilarna i samma motorstorlek som har dubbla förgasarna osv. men rallymotorer vanligtvis byggas just på soffan
Ingen annan tävlingstyp här i Finland har så mycket utvecklingsjobb som folkrace har, hundratals människor runt om i landet bygger och testar motorer året runt, bromsbänkar finns massor enbart för folkrace. Bilar måste säljas efter tävlingen så man kan inte dölja vad har hittat att får mer fart.
Den första bilden har Dellorto PHM förgasarna, 38, 40 eller 41mm, de måste ha långa insug, annars funkar de inte, men varvilliga är de, trots långa insug, insugdiameter är 38.5mm, alltså 35.5mm in dia och det räcker, behöver inte vara större för en 1650cc. Toppeffekt kan gå till 9000 rpm i en twincam motor trots smala och långa insug. Kamaxlar finns att välja, de testas och utvecklas också året runt.
https://www.youtube.com/watch?v=2VvVXcAZRUg
På videon är finsk folkracemästare 2013, motor är fiat twincam under 1650cc med Dell. PHM,s.
Andra bilden har inte så bra insug men det är en Nissan motor, den motortypen har ingen utveckling bakom sej, de motorer har inte så mycket effekt men den är billigt att bygga och har bra bottenvrid, en Sunny 1.6 8 valve motor har 88mm stroke så den är nog bra motor för vanliga folkrace tävlingar men någon större tävling den har ingen chans.
Ingen annan tävlingstyp här i Finland har så mycket utvecklingsjobb som folkrace har, hundratals människor runt om i landet bygger och testar motorer året runt, bromsbänkar finns massor enbart för folkrace. Bilar måste säljas efter tävlingen så man kan inte dölja vad har hittat att får mer fart.
Den första bilden har Dellorto PHM förgasarna, 38, 40 eller 41mm, de måste ha långa insug, annars funkar de inte, men varvilliga är de, trots långa insug, insugdiameter är 38.5mm, alltså 35.5mm in dia och det räcker, behöver inte vara större för en 1650cc. Toppeffekt kan gå till 9000 rpm i en twincam motor trots smala och långa insug. Kamaxlar finns att välja, de testas och utvecklas också året runt.
https://www.youtube.com/watch?v=2VvVXcAZRUg
På videon är finsk folkracemästare 2013, motor är fiat twincam under 1650cc med Dell. PHM,s.
Andra bilden har inte så bra insug men det är en Nissan motor, den motortypen har ingen utveckling bakom sej, de motorer har inte så mycket effekt men den är billigt att bygga och har bra bottenvrid, en Sunny 1.6 8 valve motor har 88mm stroke så den är nog bra motor för vanliga folkrace tävlingar men någon större tävling den har ingen chans.
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Finska folkraceförgasarinsug
Den låter bra den motorn!
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Finska folkraceförgasarinsug
är en Dellorto PHM motsvarande en Mikuni VM?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Finska folkraceförgasarinsug
Nej, den motsvarar en Mikuni HSR, en VM har inte acc.pump. som Dellorto har.
Re: Finska folkraceförgasarinsug
Jag har funderat 2 st PHM41 Dellorto för B230K motor med långa insug. Vad tänker du Jarmo om det? Max effekt ~180-190 hp?
Panu Vidqvist
Re: Finska folkraceförgasarinsug
Lite fler bilder. Antar att den dubbelkammen med förgasarna åt andra hållet är en Lancia?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Finska folkraceförgasarinsug
Har aldrig sett en sån anläggning på Volvo men motsvarar väl mer än dubbla 40,s. Om du bygger ett plenum insug och till den 2 st. PHM,s det räcker långt.Panu skrev:Jag har funderat 2 st PHM41 Dellorto för B230K motor med långa insug. Vad tänker du Jarmo om det? Max effekt ~180-190 hp?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Finska folkraceförgasarinsug
Nej, förgasare åt höger är en äldre fiat twincam motor, vanligtvis den har mindre borr, längre slag (80/80) än nyare motorerna(84/71.5) .loop skrev:Lite fler bilder. Antar att den dubbelkammen med förgasarna åt andra hållet är en Lancia?
Alla framhjulsdrivna bilar med twincam är nyare och har förgasare till vänster. Lancia motor har alltid större borr, kortare slag vad jag vet men kan ha fel också.
På bilden är säkert en 125 A eller B motor, står i blocket under förgasarna vid oljetråg. om någon har en sån block eller hela motorn, jag är intresserad att köpa den, finns på äldre fiat modell på 70 tal.
Re: Finska folkraceförgasarinsug
Vad är det för kammar i dessa motorer? Nissan och VW vore mest intressanta. Fiat TC springer man sällan på.
Re: Finska folkraceförgasarinsug
Vad är det för kammar i dessa motorer? Nissan och VW vore mest intressanta. Fiat TC springer man sällan på.