Dellorto problem
Re: Dellorto problem
Väldigt svårt o se vilken modell av dellorto du har, är blandnings skruvarna "fria" eller går dom ner i torn ?
Inget slår skön sången från Webrar!
Re: Dellorto problem
Hej,
Man kan nog säga att dom är fria.
Har kollat och förgasarna verkar inte dra tjuvluft. Har varit nere och pillat lite och oavsett hur jag justerar förgasarna så ligger dom och småpoffar lite, tycker inte att dom reagerar speciellt mycket på blandningsskruvarna.
Det skjuter även lite i avgasröret någon gång då och då, samtliga tänddelar är bytta. Det kan inte vara så att den exceptionellt rara kammen kan ligga med och stöka
Jag ska svarva upp halsringarna ikväll så får vi se om det gör någon skillnad.
//Gravis
Man kan nog säga att dom är fria.
Har kollat och förgasarna verkar inte dra tjuvluft. Har varit nere och pillat lite och oavsett hur jag justerar förgasarna så ligger dom och småpoffar lite, tycker inte att dom reagerar speciellt mycket på blandningsskruvarna.
Det skjuter även lite i avgasröret någon gång då och då, samtliga tänddelar är bytta. Det kan inte vara så att den exceptionellt rara kammen kan ligga med och stöka
Jag ska svarva upp halsringarna ikväll så får vi se om det gör någon skillnad.
//Gravis
Re: Dellorto problem
Glömde att nämna att tändstiften på cylinder 2 och 3 har fin ljusbrun färg medans tändstift till cylinder 1 och 4 ser svarta och blöta ut.
//Gravis
//Gravis
Re: Dellorto problem
Låter ju lite konstigt att den ska bli svart/blöt på 1an o 4an och bra på dom andra.. Kammen var fräsch på alla nockar ?
Inget slår skön sången från Webrar!
Re: Dellorto problem
Hej,
Kommer inte ihåg måtten på kammen men det var inga mätbara skillnader mellan nockarna. Den hade inte gått mycket, kastade även in nya lyftare när jag plockade ihop motorn.
//Gravis
Kommer inte ihåg måtten på kammen men det var inga mätbara skillnader mellan nockarna. Den hade inte gått mycket, kastade även in nya lyftare när jag plockade ihop motorn.
//Gravis
Re: Dellorto problem
Du bør ta en kompresjonstest. Hvis ikke kompresjonstrykket er likt på alle sylindre så kan du få alle mulige problemer avhengig av hvor ille det står til.gravis skrev:Glömde att nämna att tändstiften på cylinder 2 och 3 har fin ljusbrun färg medans tändstift till cylinder 1 och 4 ser svarta och blöta ut.
//Gravis
Re: Dellorto problem
Hej,
Jag ska köpa en ny kompprovare, får kolla kompressionen igen i helgen.
Senaste statusen på motorn är att halsringarna är uppsvarvade till 36mm. Jag har även försökt blåsa och pilla i alla kanaler för att säkerställa
att det inte är stopp i någon kanal, har även kör förgasarna i en omgång kalkosal för att lösa eventuella stopp.
Motorns status just nu är att 1,2 och treans förgasarhals går utan att de puffar samt att de reagerar när jag justerar blandskruvarna.
4'ans puffar på när motorn går på tomgång och en bit upp i registret. I kombination med det så skjuter det lite eldflames i avgasröret oavsett om den står på 7 eller 30 grader på tändningen.
Börjar precis som ni har skrivit fundera på om komp på 4'an är dålig eller om ventilerna på 4 läker igenom, dvs om jag misslyckades när jag slipade in ventilerna, jag vill inte tro det men man vet aldrig
Det är lite skumt att den antänder bränsle i avgassystemet, det gjorde den inte efter att jag hade justerat tändningen när jag startade upp motorn, kanske skulle kunna vara fördelaren som stökar så jag ska se om jag kan få tag på en annan fördelare att testa med.
//Gravis
Jag ska köpa en ny kompprovare, får kolla kompressionen igen i helgen.
Senaste statusen på motorn är att halsringarna är uppsvarvade till 36mm. Jag har även försökt blåsa och pilla i alla kanaler för att säkerställa
att det inte är stopp i någon kanal, har även kör förgasarna i en omgång kalkosal för att lösa eventuella stopp.
Motorns status just nu är att 1,2 och treans förgasarhals går utan att de puffar samt att de reagerar när jag justerar blandskruvarna.
4'ans puffar på när motorn går på tomgång och en bit upp i registret. I kombination med det så skjuter det lite eldflames i avgasröret oavsett om den står på 7 eller 30 grader på tändningen.
Börjar precis som ni har skrivit fundera på om komp på 4'an är dålig eller om ventilerna på 4 läker igenom, dvs om jag misslyckades när jag slipade in ventilerna, jag vill inte tro det men man vet aldrig
Det är lite skumt att den antänder bränsle i avgassystemet, det gjorde den inte efter att jag hade justerat tändningen när jag startade upp motorn, kanske skulle kunna vara fördelaren som stökar så jag ska se om jag kan få tag på en annan fördelare att testa med.
//Gravis
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 66
- Blev medlem: fre aug 06, 2010 5:54 pm