Dellorto problem

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
gravis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons feb 06, 2013 6:42 pm

Dellorto problem

Inlägg av gravis »

Hej,

Håller på att bygga en lite småtrimmad B20, dvs portad och planad topp (kan liknas med steg 2, kam okänd men enligt rallycrosskillen jag köpte den av hade han sparat den då registret var riktigt bra (vad det nu betyder), extraktor, 2 tums sportsystem och en uppsättning dellorto DHLA från helvetet :angryfire:
Jag har justerat och justerat haft isär och rengjort allt utan att få eländet att funka som det ska.

Symptomen är följande

Bilen går hyfsat bra på mellan och höga varv och varvar ur som tänkt, den går även på tomgång men inte optimalt, rycker till ibland och kan nysa lite.

Det stora problemet är nysningar på låg och mellanvarv där man tydligt kan se att den spottar ut soppa baklänges, ibland kan den bjuda på en lite effektfull eldsflamma också.

Ett annat problem är att den ligger kvar på varvet när jag har släppt gasen, varvet borde sjunka mycket fortare en vad den gör.

Som jag nämnde så är förgasarna iordninggjorda och kliniskt rena i samtliga munstycken
Har synkat och justerat förgasarna 100ggr
Jag har 0,18 bar i soppatryck eller så nära jag kan komma.
Ligger på 17 till 30 grader på tändningen, dvs ej stummad, samtliga tänddelar är nya
14 mm flotörnivå
Huvudmunstycke 145
Halsring 32
spridare 7848.3
luftmunstycke 210
acc-munstycke 35
lågfart munstycke 52

Hoppas att någon kan ge mig råd och tips då förgasarna snart kommer att justeras med storsläggan om jag inte kommer i ordning med dom.
Jag har googlat varenda dellortotråd på nätet utan att bli klok på mina tillkortakommanden.

Mvh Gravis
effe
För mycket laddtryck
Inlägg: 308
Blev medlem: tis apr 24, 2007 8:48 pm
Ort: halmstad

Re: Dellorto problem

Inlägg av effe »

bytt nålventiler?
Användarvisningsbild
Peter schmidt
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: sön dec 30, 2007 12:05 pm
Ort: Åsbro

Re: Dellorto problem

Inlägg av Peter schmidt »

Gå upp i lågfart till 58-60. Nyser gör dom när dom går för snålt.
gravis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons feb 06, 2013 6:42 pm

Re: Dellorto problem

Inlägg av gravis »

Beställde en rrenoveringssats inkl nya nålventiler. Ska beställa 60 till lågfarten och testa.
Vet ni varför hon ligger kvar på varv och sjunker sakta ner till tomgång.
Användarvisningsbild
Peter schmidt
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: sön dec 30, 2007 12:05 pm
Ort: Åsbro

Re: Dellorto problem

Inlägg av Peter schmidt »

Gör så när dom går för snålt / tar tjuvluft.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Dellorto problem

Inlägg av fredde_vit_pv »

Det är även skillnad på sätten att synka förgasarna! OM man använder undertrycksmätning så mäter man
ju faktiskt halva motorns täthet och inte bara flödesskillnader mellan olika cylindrar!
Jag har själv grejat rätt mycket med synkning av separatport weber och dellorto förut
och hittat upp till ca 30% flödesskillnader mellan portarna i SAMMA nya förgasare!
Min uppfattning av synkningsverktygen av rätt typ är flödesmätare med kula eller kona som svävar i flödet i ett graderat rör!
Men köpesprylar typ synkrotest som var vanliga iaf på 80talet skapar för mycket undertryck och påverkar bränsletillförseln på tok
för mycket! (chokar).
det jag till slut använde var en flödesmätare från en kuvös som mätte utan att choka! :)
ojämnheten mellan portarna på samma förgasare går att fixa med att fila på kanten av spjällen om dom flödar olika trots samma vinkel!(titta i korrektionshålen)
Tänk på att inte fila vid korrektionshålen!
Kolla så att alla portar följs åt när dom lämnar tomgångs-stopparna (flexande länkage är väldigt vanligt)

Bestyckningsmässigt tror jag på vad Peter skriver!
Webrar är lättare att få till hjälpligt bra då dom är mer råbarkade på tomgångsskruvarna
(brukar gå från fett till snålt på mindre än ett varv till skillnad från dellorto som man kan får vrida flera varv!)

/Fredde
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Dellorto problem

Inlägg av Baxman »

Er dette DHLA40H forgassere?

Noen av Dellorto forgasserene er "miljøvennlige" forgassere og har ikke "justerbare" luftdyser på lågfartssystemet. Man kan bare bytte bensindysene. Dette gjør dem "umulig" å justere inn på tomgang og rett over tomgang fordi "luftdysene" er for store.

Har slike selv og har slitt med akkurat dette problemet.
Jeg kjørte 60 dyser på lågfartssystemet på min B21Turbo motor, men det var ikke stort nok.

Jeg byttet ut de originale 32 mm halsringene til fordel for noen på 35 mm.
Senast redigerad av Baxman den lör dec 14, 2013 3:05 pm, redigerad totalt 1 gånger.
gravis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons feb 06, 2013 6:42 pm

Re: Dellorto problem

Inlägg av gravis »

Hej,

Tack för tipsen, hoppas att det är ok med lite dumma frågor från en novis på dellorto. Jag har använt lampa och spegel när jag har försökt att synka spjällen samt lyssnat med slang som jag gjorde på den "gamla goda tiden" det kanske inte går att få det tillräckligt synkat på det viset. Så vitt jag kan se så följs portarna åt när jag rör spjällen.
Du nämnde korrektionshål, jag kanske är lite halvblind men vart sitter dom :)

De justeringar jag hittar är luftskruvarna som även påverkar blandningen om jag har förstått det rätt samt justeringen som tar emot spjällaxeln från den andra förgasare. Det sitter även en konad justering som låses med en mutter, om jag är rätt ute så justerar man co med den?

Jag ska gå upp till 60 på lågfart, samt försöka synka bättre, frågan om man lyckas få till det utan expertis på plats

Så här låter eländet, dock så puffar det oftast mer och tändningen var inte ok på videon
http://www.youtube.com/watch?v=iDDBZ1fD ... re=mh_lolz

Jag kanske helt enkelt ska kasta in handduken och köpa en uppsättning webrar, det var betydligt enklare vill jag minnas från 142'a tiden för 20 år sedan :o

//Gravis
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Dellorto problem

Inlägg av fredde_vit_pv »

Korrektionshålen finns under den gängade pluggen precis vid spjällen!
man kan se kanten på spjället när det står vid hålen!
bestyckningen på lägre effekt är till stor del spjällvinkelstyrd och
på högre effekter styrd av luftflöde! så egentligen blir det fel att säga
att man bestyckar på olika varvtal! förgasare har ingen aning om vad motorn varvar :lol:

/F
gravis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons feb 06, 2013 6:42 pm

Re: Dellorto problem

Inlägg av gravis »

Suveränt, då är jag med i matchen igen, ska ut i garaget och kolla den vägen.

//Gravis
DruTTeN
Forumsberoende
Inlägg: 646
Blev medlem: tor feb 08, 2007 3:54 pm
Ort: Nyköping

Re: Dellorto problem

Inlägg av DruTTeN »

Har du lättat sv hjul på? låter ju hur seg som helst o motarbetar sig sj. Hade oxå kört med 36 i halsring, 32 är alldeles för lite.
Inget slår skön sången från Webrar!
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Dellorto problem

Inlägg av Baxman »

gravis skrev: Så här låter eländet, dock så puffar det oftast mer och tändningen var inte ok på videon
http://www.youtube.com/watch?v=iDDBZ1fD ... re=mh_lolz

Jag kanske helt enkelt ska kasta in handduken och köpa en uppsättning webrar, det var betydligt enklare vill jag minnas från 142'a tiden för 20 år sedan :o

//Gravis
Den høres ikke helt frisk ut.
Hvor høyt kompresjonstrykk har den? Den bør har minst 12 BAR eller 180 psi.
Hvor tidlig tenningstidspunkt har den på tomgang? Den bør ha minst 15 grader.
gravis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons feb 06, 2013 6:42 pm

Re: Dellorto problem

Inlägg av gravis »

Hej,

Jag har inte lättat svänghjul, kanske måste lätta mitt?

Om jag gå upp till större halsringar, måste jag öka på med större munstycken då?

Komp och lager och rent mekaniskt så är den helt ok. kollade av det när jag plockade ihop motorn. Tändningen har jag justerat från 10 till 20 grader, slår ut till dryga 30 när jag varvar.

Jag har Ökat på lågfarten till 0,60 samt renoverat förgasarna med nya packningar, accpumpmembran, oringar samt nålventiler och säten.
Den kan inte användas som eldkastare längre men det nyser till fortfarande i förgasarna samt upplevs gummisnodds seg. går allmänt dåligt.
Jag kan få eländet att gå på tomgång men på ca 1000 varv så ser den ut som pendeln i en moraklocka :angryfire:

Frågan är om jag ska kasta in handuken och köpa en uppsättning Weber 45 eller tror ni att mina problem beror på annat en förgasarna?

Alla råd och tips mottages tacksamt.

//Gravis
Pettersson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: fre aug 06, 2010 5:54 pm

Re: Dellorto problem

Inlägg av Pettersson »

Hej!

Jag hade ett liknande problem för några månader sedan. Jag bromsade en bubbla med dellorto 40:or på. Bilen gick bra på tomgång och vid fullgas i bänken men om du hade motorn mellan 1500-4000 rpm så ryckte och sköt den. Vi bytte alla munstycken mm i förgasarna. Köpte allt nytt till tändingen, fördelare, tändspole mm. Ingenting hjälpte! Sen råkade ägaren av misstag stoppa i ett lågfartsmunstycke där huvudmunstycket ska vara. Det resulterade i att vi va tvungna att ta bort ena förgasaren och då såg vi att insuget inte tätade mot toppen. Vi fixade det och nu fungerar den perfekt. Har du kolla det?
Saab power!
gravis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons feb 06, 2013 6:42 pm

Re: Dellorto problem

Inlägg av gravis »

Hej,

Det har jag inte kollat pa annat sätt en med startgas, det blir att plocka bort allt igen imorgon och kolla upp det, tack för tipset :)
//Gravis
Skriv svar