Att få små förgasare att bli stora ........
Att få små förgasare att bli stora ........
Tänkte kolla om det fanns någon som kunde bekräfta eller dementera min ide!
Om nu tex 45orna skulle bli för små så borde man kunna tillverka ett plemeum mellan toppen och förgasaren så skulle webrarna räcka längre ?
Det är väl så Pro Stock bilarna gör för att få förgasarna att räcka till !
Finns det någon som kan hjälpa mig med detta !!
Jag tänker i dragrace banor och ja visst påverkas responsen men i en dragrace motor tror jag att det skulle funka.
Det som tillkommer är ju plemumets storlek mm.
Har länge haft tankar på att åka med en Holly förgasare men tyvärr haft problem med utrymme .
Finns det någon som provat med en typ Holly förgasare på en race motor ? Det måste finnas en anledning att dom fortfarande åker med plemeum kammare !
/Peter
Om nu tex 45orna skulle bli för små så borde man kunna tillverka ett plemeum mellan toppen och förgasaren så skulle webrarna räcka längre ?
Det är väl så Pro Stock bilarna gör för att få förgasarna att räcka till !
Finns det någon som kan hjälpa mig med detta !!
Jag tänker i dragrace banor och ja visst påverkas responsen men i en dragrace motor tror jag att det skulle funka.
Det som tillkommer är ju plemumets storlek mm.
Har länge haft tankar på att åka med en Holly förgasare men tyvärr haft problem med utrymme .
Finns det någon som provat med en typ Holly förgasare på en race motor ? Det måste finnas en anledning att dom fortfarande åker med plemeum kammare !
/Peter
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Att få små förgasare att bli stora ........
Klart intressant. Kanske en spacer mellan insug och förgasare som är öppen mellan förgasarna skulle funka?
Nästan samma princip som en öppen spacer på ett tvåplans V8 insug, om det går att förstå min teori?
Nästan samma princip som en öppen spacer på ett tvåplans V8 insug, om det går att förstå min teori?
Re: Att få små förgasare att bli stora ........
Ja precis som en blandnings kammare då kunde alla 4 dra nytta av varandra .
Om du tittar i en 4ports Holly så är inte halsringen speciellt stor men tillsammans blir dom stora!
/ Peter
Om du tittar i en 4ports Holly så är inte halsringen speciellt stor men tillsammans blir dom stora!
/ Peter
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Att få små förgasare att bli stora ........
En spacer i "marin plywood" med en kanal mellan runnersen kanske vore värt ett försök? Borde vara ganska lätt att göra?
Re: Att få små förgasare att bli stora ........
På en volvo så tänkte jag att man tog ett weber insug och sedan gjorde en "turbo tryck box" som man monterade på insuget och sedan monterade på förgasarna utan på tryck boxen , och sedan sätta trattar inuti boxen så man fick en radie in i insuget som på ett turbo insug. Då gissar jag att förgasarna skulle räcka upp till 30% extra så en 40mm weber skulle "bli en 50-55mm förgasare". I och med alla fick suga hela tiden i stället för 1ggr/2varv !!
/ Peter
/ Peter
Re: Att få små förgasare att bli stora ........
Förgasare som är konstruerade med en hals per cylle kommer behöva en ordentlig ombestyckning.
Men som du skriver så blir förgasaren betydligt större, en Holly 850 har samma hals storlek
som en Weber 45.
Men som du skriver så blir förgasaren betydligt större, en Holly 850 har samma hals storlek
som en Weber 45.
Peter Olson
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Att få små förgasare att bli stora ........
Jag tror det kan bli lite stort, men jag har inga vetenskapliga belägg för det. Som nämnts ovan så blir det nog en rejäl ombestyckning, och det kanske inte ens går att nå fram så att säga, därav mitt förslag med en kanal snarare än en box. Jag såg någonstans en Holley Dominator för IR insug och den hade spridare som såg annorlunda ut jämfört med en Dominator för plenuminsug, tror de var längre rör i spridaren för IR insug, typ att röret stack upp ur förgasaren. Ska man då korta röret i en Weber om man kör plenum? Går det ens att korta, om det gör någon skillnad?p.hedman skrev:På en volvo så tänkte jag att man tog ett weber insug och sedan gjorde en "turbo tryck box" som man monterade på insuget och sedan monterade på förgasarna utan på tryck boxen , och sedan sätta trattar inuti boxen så man fick en radie in i insuget som på ett turbo insug. Då gissar jag att förgasarna skulle räcka upp till 30% extra så en 40mm weber skulle "bli en 50-55mm förgasare". I och med alla fick suga hela tiden i stället för 1ggr/2varv !!
/ Peter
Re: Att få små förgasare att bli stora ........
Ska man bygga om 45:or till ett insug med plemium så måste man gå ner rejält i hals ring för att få upp gas hastigheten rent av gå ner på 40:or !
Sedan en rejäl om bestyckning visst så är det men det jag menar att 45:or skulle räcka till i stället för 55:or.
Annars en annan gej vore att åka med en 650dp på en trimmad B23a , tillverkad ett sådant insug för ett par år sedan men sålde det på DAK marknaden .
Det byggdes på ett GLT insug med en Holly platta svetsat uppe på plemiumet.
/ Peter
Sedan en rejäl om bestyckning visst så är det men det jag menar att 45:or skulle räcka till i stället för 55:or.
Annars en annan gej vore att åka med en 650dp på en trimmad B23a , tillverkad ett sådant insug för ett par år sedan men sålde det på DAK marknaden .
Det byggdes på ett GLT insug med en Holly platta svetsat uppe på plemiumet.
/ Peter
Re: Att få små förgasare att bli stora ........
Den tråden har jag missat / peter
Re: Sv: Att få små förgasare att bli stora ........
jag håller på med ett sådant insug du pratar om.. 40mm dellorto med 33 halsring..
där är själva plenumet för stort, men kommr modifiera de såfort jag fått mina weberflänsar från lasern! bör teoretiskt bli hyffsat
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
där är själva plenumet för stort, men kommr modifiera de såfort jag fått mina weberflänsar från lasern! bör teoretiskt bli hyffsat
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Re: Att få små förgasare att bli stora ........
Fränt håll oss uppdaterade mycket intressant / Peter
Re: Sv: Att få små förgasare att bli stora ........
Hur blir det där med tanke på att det alltid måste vara så att ev bränsle rinner ner i motorn? Det får inte vara så att det kan bli vätska liggande i insuget.wuffee skrev:jag håller på med ett sådant insug du pratar om.. 40mm dellorto med 33 halsring..
där är själva plenumet för stort, men kommr modifiera de såfort jag fått mina weberflänsar från lasern! bör teoretiskt bli hyffsat
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Re: Att få små förgasare att bli stora ........
Det tror jag inte är ett problem , motorn suger i sig ev bränsle .
Det som händer är att motorn går lite fett vid start sedan försvinner soppan lika som ett tunnelram till v8orna.
Men det är så lite så det är inte värt att tänka på, står motorn en stund så dunstar det ändå.
Det man ev ska tänka på är att man ger x-tra bränsle på acc pumparna bestyckar upp dom alltså.
/ Peter
Det som händer är att motorn går lite fett vid start sedan försvinner soppan lika som ett tunnelram till v8orna.
Men det är så lite så det är inte värt att tänka på, står motorn en stund så dunstar det ändå.
Det man ev ska tänka på är att man ger x-tra bränsle på acc pumparna bestyckar upp dom alltså.
/ Peter
Re: Att få små förgasare att bli stora ........
Jag tittade på dina plemium , dom ska väl sammanfogas till ett stort ?
Innan du svetsar i hop det så borde du kolla hur stort plemiumet ska vara större till man och lite mindre till automat.
En annan sak du ska tänka på är att kunna montera i volym klossar innuti plemiumet så du kan variera volymen vid bromsning , kan vara ganska kännsligt vi förlorade ca 20hk med dubbla lustgas plattor pga volym ökningen.
/ Peter
Innan du svetsar i hop det så borde du kolla hur stort plemiumet ska vara större till man och lite mindre till automat.
En annan sak du ska tänka på är att kunna montera i volym klossar innuti plemiumet så du kan variera volymen vid bromsning , kan vara ganska kännsligt vi förlorade ca 20hk med dubbla lustgas plattor pga volym ökningen.
/ Peter