b21a

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
vongyllis
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: sön mar 02, 2014 7:24 pm

b21a

Inlägg av vongyllis »

hejhej. är helt ny inom turbo och bil motorer.

men fått ur min gamla b21a motor från 242:an och funderar på att bygga lite turbo.

vad för grenrör ska man satsa på ?
vad för turbo?
Fransson
För mycket laddtryck
Inlägg: 257
Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
Ort: västerbotten.Norsjö

Re: b21a

Inlägg av Fransson »

De tråkiga svaret, använd sök funktionen.
Finns hur mycket som helst.

Börja enkelt å billig samt om du vill bygga å lära dej.
Så skulle jag leta reda på sånt som passar rakt på.
Original 240/740 turbogrenrör, turbo, downpipe.
(940 turbo har lite bättre grenrör men kostar någon krona mer)
Svetsa oljetetur i tråget när du lix har motor lös.
T-kors olja ut från oljetryckskontakten.
Läs i fliken förgasare trycksätta su/stromberg
Lite/lågt laddtryck så slipper du intercooler samt bygga om bensinsystemet, koppling, mm

Har du en tidig b21 så har du ca 8,8:1 i komp så du behöver inte öppna motorn.
vongyllis
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: sön mar 02, 2014 7:24 pm

Re: b21a

Inlägg av vongyllis »

här ska laddas mycket ;D
vongyllis
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: sön mar 02, 2014 7:24 pm

Re: b21a

Inlägg av vongyllis »

Fransson skrev:De tråkiga svaret, använd sök funktionen.
Finns hur mycket som helst.

Börja enkelt å billig samt om du vill bygga å lära dej.
Så skulle jag leta reda på sånt som passar rakt på.
Original 240/740 turbogrenrör, turbo, downpipe.
(940 turbo har lite bättre grenrör men kostar någon krona mer)
Svetsa oljetetur i tråget när du lix har motor lös.
T-kors olja ut från oljetryckskontakten.
Läs i fliken förgasare trycksätta su/stromberg
Lite/lågt laddtryck så slipper du intercooler samt bygga om bensinsystemet, koppling, mm

Har du en tidig b21 så har du ca 8,8:1 i komp så du behöver inte öppna motorn.
har en b21 från 1980.. ska man öppna och komsänka?..

har fixat grenrör från 940 nu billigt som attan.
kmr även på ett extra sprut.

tänkt att ladda runt 1 bar. ska man byta kam och topp ?
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: b21a

Inlägg av dsimila »

Det skall gå med 1 bar utan å kompsänka. Iaf på 98 oktan. Kör oöppnat om motorn är i skick. Brukar bli bäst.
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: b21a

Inlägg av Baxman »

vongyllis skrev: har en b21 från 1980.. ska man öppna och komsänka?..

har fixat grenrör från 940 nu billigt som attan.
kmr även på ett extra sprut.

tänkt att ladda runt 1 bar. ska man byta kam och topp ?
Hvis du kjører med en vanlig fordeler så ja, da skal du åpne og kompsenke. Orginal topp og A-kam rekker fint til 1,0 BAR.

Her en kompsenket B21AT med modifisert AT forgasser og R-sport fordeleren: http://www.youtube.com/watch?v=ejdRcnXNgp8
98 blyfri og ikke extra sprut.

Du behøver datatenning hvis du ikke vil kompsenke.
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: b21a

Inlägg av dsimila »

E pur si muove!
vongyllis
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: sön mar 02, 2014 7:24 pm

Re: b21a

Inlägg av vongyllis »

https://www.facebook.com/photo.php?v=10 ... =2&theater

bättre inställd och mer ladd ska jag fixa senare ;D..

men åkte i alla fall ifrån en saab 9,3 turbo.. han såg lagom chockad ut :DDDD
vongyllis
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: sön mar 02, 2014 7:24 pm

Re: b21a

Inlägg av vongyllis »

absolut inget märkvärdigt.. diffar inte ens.. men en lite film i alla fall ;D

https://www.facebook.com/photo.php?v=10 ... =2&theater
Skriv svar