Weber 45 152 problem

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
johansh87
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tis apr 15, 2014 12:14 pm
Ort: Lomma

Weber 45 152 problem

Inlägg av johansh87 »

Tjena! Tänkte att nu har jag kört fast för hårt i weber justeringsträsket att jag går vända mig till de verkliga proffsen på ämnet.
Har en B23 med 531 topp, planad 2.3 mm om jag minns rätt, kg08 kam. Ventil storleken kommer jag ej ihåg exakt men när KG tittade över toppen så motsvarade det deras "värsta" moddifiering.

Hur som helst, har de långa missab insuget med dubbla weber 45or, dom nyare 152orna (med tre proggesionshål)

Bestyckningsmässigt känns det som att jag ligger rätt på de idags läget. Ska kolla närmre idag vad som
Sitter exakt. Har en bredbands lambda så jag kan se ganska tydligt förbränningen, går om
Möjligt aning fett. Ligger på mellan 12-14 beroende på varvtal.

Nu till det spännande. Jag har på den innersta cylindern ett problem. Den går både för fett och nyser samtidigt (?!) jag ska kolla komp. Idag men motorn är inte körd mer än i verkstad än så förväntar mig att de ska va bra komp.

Känns inte som det spelar någon roll vad jag gör med justerskruven (som för övrigt är nybytt) den blir ingen skillnad alls, de andra tre cylindrarna verkar ha jämn och fin inställning, bedömt på stiften.

Har just nu förgasarna avskruvade för jag började gå igenom och det ända jag kunna finna var att "strålen" från munstycket som kommer från accelerations pumpen gick inte rakt utan ur vinkel.

Har blåst munstycke och liknande men ingen skillnad.

Har även 123-ignition om någon funderar över detta.

Så om någon känner sig manad att hjälpa mig är jag yterst ödmjuk för svar !

Mvh Johan
johansh87
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tis apr 15, 2014 12:14 pm
Ort: Lomma

Re: Weber 45 152 problem

Inlägg av johansh87 »

Glömde skriva att detta uppkom helt plötsligt efter att jag drog sönder en för mjuk motorkudde, var ingen större skada skedd mer än ett bockat fäste till luftfiltret.
johansh87
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tis apr 15, 2014 12:14 pm
Ort: Lomma

Re: Weber 45 152 problem

Inlägg av johansh87 »

Gjorde komp provet nu och de visade jämnt rakt över 11.5 kg
E-rör f16
Luft 155
Huvu 160
Lågfart 65f8
Ac vent 40
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Weber 45 152 problem

Inlägg av T Landholm »

Du har inte råkat knäcka ett öra eller liknande om du slant och flätade till luftfilterfästet som sitter i förgasaren så den tar tjuvluft? Bara en tanke..!
Tommy Landholm
johansh87
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tis apr 15, 2014 12:14 pm
Ort: Lomma

Re: Weber 45 152 problem

Inlägg av johansh87 »

Jag hade lite funderingar själv kring detta också men förgasarna samt insug såg väldigt helt och fint ut
När de låg på arbets bänken.

Men jag lyckades däremot hitta felet nu.
johansh87
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tis apr 15, 2014 12:14 pm
Ort: Lomma

Re: Weber 45 152 problem

Inlägg av johansh87 »

Det vissade sig efter att jag kollat över allt jag kunde tänka mig så fick jag en tanke attjag kollar tändningen också. Det visade sig att den lille datorn som
Sitter i 123-ignition fördelaren verkar antingen ha varit ett måndags x eller så tåler den i värme + nordiskt klimat. Den tände på alla fyra som den skulle men något i den gav fel signal så den börja tända sporadriskt på 1 och 4. Satte i mitt gamla tändsystem, det som har en helt egen krets med box till. Så fort jag vred nyckeln så spann motorn som aldrig förr :) så nu funkar allting igen och jag är lagom glad nu.
volyota
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 57
Blev medlem: tor jun 24, 2010 7:10 pm
Ort: avesta
Kontakt:

Re: Weber 45 152 problem

Inlägg av volyota »

ännu en med problem med 123 tändning inget ovanligt verkar vara kina kvalitet
Skriv svar