Jag ha problem att få förgasarna å dra från tomgång och upp i varv, hastiga gaspådrag. Motorn bööö innan den vill komma upp i varv, upplever att den få för lite bränsle! Trycker jag gasen i botten sticker den inte direkt utan böö, och hoppa till...
Även fått ställa co skruven ca minst två varv ut.
Motorn är en volvo b20, portad och planad topp, R kam, lättat svänghjul, extraktor....
Först körde jag med Dubbla su och då fick jag de att går riktigt bra, sen tänkte jag att jag skulle få lite bättre drag med dubbla 45or så köpte solex 45or, och fick inte till de då, köpte då fajs 45or men problemet ligger kvar.
Bestyckningen på fajsen ha jag testat olika,
Hals 38
Erör F9/F2/F16
huvud från 145 till 155
Luft, 155 till 170
Lågfart 55f8 till 65f8
acc 45
nålventill 200 till 225
spridare 4,5
ställt flottörnivån.
Detta i de alla olika kombinationer som gick.
Jag ha även testat två olika BTRer, men ingen skillnad. (0.20 och 0.25 bar)
Tändningen är ställd på olika grader, utan resultat. (kör med orginal fördelare utan vacum inkopplat)
Jag ha kollat insuget men vad jag kan komma fram till så är de som de ska, dock börja jag ändå tro att de är de som spökar?
Även haft toppen av och kollat, bytt insug/grenrörspackning osv..
Nu vet jag inte riktigt vad jag ska fortsätta felsöka så vänder mig nu till er och tacka på förhand för hjälp!
HJÄLP, problem med dubbla 45or på B20
- volvoforgasare
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 30
- Blev medlem: tor aug 01, 2013 6:15 pm
Re: HJÄLP, problem med dubbla 45or på B20
Spendera ett antal tusen på ett par timmar på rullande landsväg istället..............Mycket väl investerade pengar istället för att hålla på och gissa sig fram. Åk till nån som har gedigen weber kunskap och det är säkert gjort på nolltid.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: HJÄLP, problem med dubbla 45or på B20
stirra dig inte för blind på förgasarna ibland kan det va nått med motorn eller tändningen också.
sen läs på om hur förgasare fungera i nån bra bok! 4takts grham bell som exempel eller förgasar boken som davis visard skrev.
sen sist köp en bb lamda så ser man exakt vad som händer. grovt sett försök få lamda 0.88 på full gas och lamda 0.95 på delllast då är du nära.
mvh jens
sen läs på om hur förgasare fungera i nån bra bok! 4takts grham bell som exempel eller förgasar boken som davis visard skrev.
sen sist köp en bb lamda så ser man exakt vad som händer. grovt sett försök få lamda 0.88 på full gas och lamda 0.95 på delllast då är du nära.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: HJÄLP, problem med dubbla 45or på B20
stirra dig inte för blind på förgasarna ibland kan det va nått med motorn eller tändningen också.
sen läs på om hur förgasare fungera i nån bra bok! 4takts grham bell som exempel eller förgasar boken som davis visard skrev.
sen sist köp en bb lamda så ser man exakt vad som händer. grovt sett försök få lamda 0.88 på full gas och lamda 0.95 på delllast då är du nära.
gällande tändnings kurvan så duger inte org kurvan om du har en lite vassare kam du ska korta ned slaget och det gör man enklast med alu fördelaren som har stopp klackar. ca 37 grader över 3500rpm och ca 22-28 grader (mer kam mer tändning) på tomgång kan va bra grund siffror
mvh jens
sen läs på om hur förgasare fungera i nån bra bok! 4takts grham bell som exempel eller förgasar boken som davis visard skrev.
sen sist köp en bb lamda så ser man exakt vad som händer. grovt sett försök få lamda 0.88 på full gas och lamda 0.95 på delllast då är du nära.
gällande tändnings kurvan så duger inte org kurvan om du har en lite vassare kam du ska korta ned slaget och det gör man enklast med alu fördelaren som har stopp klackar. ca 37 grader över 3500rpm och ca 22-28 grader (mer kam mer tändning) på tomgång kan va bra grund siffror
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- volvoforgasare
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 30
- Blev medlem: tor aug 01, 2013 6:15 pm
Re: HJÄLP, problem med dubbla 45or på B20
Okej, då ska jag börja med det. Vad rekommendera du för BB lamda?
Okej då ska jag ta och gå igenom tändningen riktigt en gång. Dock ha jag aldrig kortat ner slaget så är inte helt hemma på hur jag gå till väga med det.
Vad tycker du jag ska lägga bestyckningen på va de gäller förgasarna till en början?
MVH
Okej då ska jag ta och gå igenom tändningen riktigt en gång. Dock ha jag aldrig kortat ner slaget så är inte helt hemma på hur jag gå till väga med det.
Vad tycker du jag ska lägga bestyckningen på va de gäller förgasarna till en början?
MVH
Svensson