keihin fcr 41 B230

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Steffstd
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: fre mar 14, 2014 10:03 am

keihin fcr 41 B230

Inlägg av Steffstd »

Finns det någon som provat keihin fcr 41 brygga på en odentligt trimmad volvo motor?
Alltså hur mycket effekt går det att få ur dem? hur borde ett optimat insugsrör se ut till dem?
Steffstd
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: fre mar 14, 2014 10:03 am

Re: keihin fcr 41 B230

Inlägg av Steffstd »

Användarvisningsbild
Amazonic
Forumsberoende
Inlägg: 1079
Blev medlem: ons feb 15, 2006 11:35 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: keihin fcr 41 B230

Inlägg av Amazonic »

hur mkt gav den då?
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: keihin fcr 41 B230

Inlägg av NikkO »

Kul :)

Jag har kört med såna förgasare på min vinterbil för några år sen, nu kom dom till användning i år igen.

B230 med 530 topp
44-38mm ventiler
enem-kam för 33mm tryckare, 296 dur, 108 nock.

Ska bromsa den nån gång framöver...

Vad för bestyckning kör du? Hade lite problem att få mina att lämna nog med bränsle på fullgas, räckte inte ens att ta ur huvudmunstyckena, löste det genom att gå ner väldigt mycket i storlek på main air jet.

Skriver detta så andra kan få hjälp vid ev bestyckning av dessa förgasare.

Mina förgasare

9mm flottörnivå
55 slow jet
50 choke
120 pilot air jet
60 main air jet
220 main jet
OCEFP - nål

Funkar till denna motor
Bild
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Steffstd
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: fre mar 14, 2014 10:03 am

Re: keihin fcr 41 B230

Inlägg av Steffstd »

Jag har kört med liknande trim. men då hade jag 175 main och 200 main air jag har nålventiler för el pump som tål högre tryck, Jag mins inte vad nålarna heter men det är inte så noga på fullgas :-). Jag har ganska stora lågfart den går fett där lamba 80-85. Idag har jag 185 main men skall byta till 190-195? den chokar på höga varv och går magert mellan 5500 och 7000rpm Så jag behöver även gå upp på main air. Dessa satt och var bestyckade för en radicar 1300 hayabusa motor. Det kanske finns mer info om dem?
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: keihin fcr 41 B230

Inlägg av NikkO »

Du kan slå en signal imorgon om du vill ha hjälp med bestyckningen.

Går den alltså snålt mellan 5-7k rpm? och över det går den fett?

Nä på fullgas spelar inte nålarna någon större roll, men får du till allt rätt får du en trevlig gång på maskinen.


Vad för topp o kam kör du med?
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Steffstd
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: fre mar 14, 2014 10:03 am

Re: keihin fcr 41 B230

Inlägg av Steffstd »

Japp det stämmer att den går fett över 7000rpm, Lite som att åka med för små halsringar... Annars så går den fint, att jag har lite för stora lågfart är medvetet, lättstartad osv. Toppen är en 531 med 48 40 ventiler GL 1.8 kam. Jag skickar pm.
Skriv svar