4 st su förgasare ?

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

4 st su förgasare ?

Inlägg av Magic thomsson »

Jag har en ide som jag funderat länge på :D
Hur skulle en trimmad volvo motor funka med 4 st su förgasare? Jag har en folkracebil själv, en 142 a med en borrad b20 i och jag vill inte kosta på weber 40 eller dylikt men 4 st su vore ju kul om det funka, nån som provat eller har teorier hur man skulle göra? plenumkammare ?
Roger (Magic T) Thomasson
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: 4 st su förgasare ?

Inlägg av vebotrimmarn »

Tror du måste göra som ett plenum så alla alla cylindrar kan suga genom alla förgasare. annars funkar de nog bara på full gas. men helt klart att du skall testa :thumbright: de jobbiga blir väl att få plats med 4 st och snickra gasreglage som liknar nått.
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: 4 st su förgasare ?

Inlägg av Magic thomsson »

Ja det blir trångt som fan,första teorin jag har är att ha ett gasreglage i ena änden där man sätter wiren i, för o få ihop dom så mycket som möjligt så svetsar man ihop spjällaxlarna emellan gasarna.Blir att starta motorn och synka dom och sen svetsa, sen sitter dom där =0).
Roger (Magic T) Thomasson
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: 4 st su förgasare ?

Inlägg av loop »

Är inte plenum och flera vacuumförgasare nåt som inte går att få att funka? Tror det går utmärkt med fyra separata portar. Så sitter vacuumförgasare på motorcyklar och så bygger man när man sätter vacuumförgasare från MC på bilar. Det jobbiga blir att slipa nålar
Stefan P
För mycket laddtryck
Inlägg: 493
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:27 pm
Ort: Ockelbo
Kontakt:

Re: 4 st su förgasare ?

Inlägg av Stefan P »

det var en kille som är på amazon-klubbens forum som monterade 4 su förgasare på en B20 fast han hade problem med tomgången har jag för mig..så han monterade 2 st su istället så länge..om du går in på http://forum.p120.se/ o sen in på trimmad motor o sen kollar du på tråden som heter första b20-bygget så har du lite info där på sidan 9 ..funkar tyvärr inte att länka dit verkar det som.. :thumbdown:

S
VÅGA VÄGRA OHC!!
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: 4 st su förgasare ?

Inlägg av fredde_vit_pv »

SU och Strombergare är nog mer gjorda för att gå med någorlunda jämnt undertyck
så med en port per förgasare kan det nog behövas trixa med bestyckningen.
Det jag vet säkert är att spjällen och synkningen inte har nog bra passning för att fullgott
funka med ett spjäll/cyl!

/F
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: 4 st su förgasare ?

Inlägg av G-son »

Tänk på att med flera förgasare på ett plenum behövs inte alls lika många/stora förgasare som när man har en förgasare (eller förgasarhals) på en eller ett par cylindrar. Kör man de konventionella "dubbla SU" där vardera förgasare matar två cylindrar kan varje cylinder bara suga genom en förgasare, om man istället sätter samma förgasarpar på ett plenum för hela motorn så kan varje cylinder helt plötsligt suga genom två förgasare istället.
Jag är ganska säker på att fyra SU på plenum är åt h-e för stort för en B20, två räcker antagligen gott och väl (och tre kan möjligen vara värt att experimentera med om man har mer fritid än man vet vad man ska göra med).
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: 4 st su förgasare ?

Inlägg av loop »

Det är väl just där problemen börjar med plenum och vacuumförgasare. Att dom öppnar med hjälp av undertrycket i insuget. Om då en cylinder ska suga genom flera förgasare så blir det olika undertryck i förgasarna beroende på hur långt från cylindern dom sitter.
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: 4 st su förgasare ?

Inlägg av Magic thomsson »

Stefan P skrev:det var en kille som är på amazon-klubbens forum som monterade 4 su förgasare på en B20 fast han hade problem med tomgången har jag för mig..så han monterade 2 st su istället så länge..om du går in på http://forum.p120.se/ o sen in på trimmad motor o sen kollar du på tråden som heter första b20-bygget så har du lite info där på sidan 9 ..funkar tyvärr inte att länka dit verkar det som.. :thumbdown:

S
Kolla upp det och det såg ju inte så dumt ut :thumbright:
Roger (Magic T) Thomasson
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: 4 st su förgasare ?

Inlägg av Magic thomsson »

vebotrimmarn skrev:Tror du måste göra som ett plenum så alla alla cylindrar kan suga genom alla förgasare. annars funkar de nog bara på full gas. men helt klart att du skall testa :thumbright: de jobbiga blir väl att få plats med 4 st och snickra gasreglage som liknar nått.
Det blir plenum om jag får behålla folkracebilen, tänkte åka 2 st tävlingar under semestern och sen börja bygga under hösten på förgasarna.Kan inte tänka mej att nån vill köpa en 142 a med b20 :wink: Men jag körde med bilen förra året o då blev jag av med den, men sen ringde köparen o ville sälja tillbaks den och jag köpte den.
Varit ute o lagt upp 4 st su förgasare i rad för o se hur det blir, och det ser bra ut rent teoretiskt, 46 cm utvändigt flänsen där luftfilter skruvas fast, och då får dom plats i motorutrymmet och hamnar symmetriskt mot topplocket, först va jag rädd att man skulle flytta dom framåt mot kylaren, inte för att jag vet vad det hade för betydelse om förgasarna inte sitter i linje mot varje insugningskanal då det är ett plenum men känns bättre om dom sitter lika mot topplockets längdriktning om ni förstår.
Roger (Magic T) Thomasson
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Re: 4 st su förgasare ?

Inlägg av wuffee »

jag byggde ju precis likadant fast med 38mm mikuni, fvs ett plenum med fuggar utan skiljeväggar eller något.. den bilen gick iinte! svarade inte på gas å gick svin piss.. då satte vi händerna för de 2 innre förgasarna å då blev de ryt i maskinen!
så ja tror inte de kommer å funka med plenum å 4a su.. men testa! :)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: 4 st su förgasare ?

Inlägg av vebotrimmarn »

men de blir ju inte samma sak med vakumförgasare (su) som med mikuni som har trottlar. stampar man ner gasen med mikunisarna så har blir de 4 st stora hål och gashastigheten blir låg, med su däremot så har man spjällen som öppnas men trottlarna stiger inte utan undertryck från motorn därav högre gashastighet med su gasarna. så testa med suarna :thumbright:
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: 4 st su förgasare ?

Inlägg av The »

De mikuni som man sätter på bilar är ofta av cv typ, mao en modern su.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: 4 st su förgasare ?

Inlägg av Magic thomsson »

Jag har talat med en kille som tillverkar fina insugningsrör till folkracebilar mm som sa han kände några som testat 4 su och det ska tydligen inte bli nog vacum för att det ska funka nåt bra, men 3 su ska funka påstod han så det blir o testa 3 su tror jag på =0).
Roger (Magic T) Thomasson
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: 4 st su förgasare ?

Inlägg av vebotrimmarn »

för några år sen tiggade en bekant åt mej ihop detta insug men orkade inte testa de, original stromberg 175cd å insug med 2 st 150cd från saab på sidorna. till b21 då men lite inspiration kanske...
Bild
Skriv svar