Hjälp, MC förgasare väldigt fet tomgång

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Hjälp, MC förgasare väldigt fet tomgång

Inlägg av Deztallica »

Hej.

Jag håller på med en XT125, alltså en 125cc fyrtakts motorcykel.
Ingen tomgång varm. Den är helt original och orörd.
Går kanon kall men så värmer den upp och tappar tomgången och slår igen på stiftet.
Jag tog ur fjädern till tomgångsskruven och skruvade in den så trotteln stod på skruven men fortfarande ingen tomgång.

Den går otroligt fett och svartryker på tomgång. Lambda ~0.65-0.72. Tycker ej den reagerar på varken choken eller på bränsle/luftskruven heller.
Jag har ultraljudstvättat och blåst alla munstycken/kanaler fyra gånger. Allt ser okej ut.
Har justerat flottörnivån.
Har kontrollerat att alla munstycken är original.
Har bytt air cut-off membran och fjäder.
Har bytt o-ring på choktrotteln.
Har lossat choken och tryckt ned den manuellt.
Har justerat skruven fullt in till tre-fyra varv ut.
Har kontrollerat flottörnivån när den sitter på plats. Den är under toppen på flottörhuset.
Det är en bränslefråga för rycker jag slangen till vacuumkranen så rusar den gladeligen.

Har nu slut på idéer och tips mottages tacksammast.
Med vänlig hälsning,
Robin
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Hjälp, MC förgasare väldigt fet tomgång

Inlägg av Performance_seeker »

Ett vanligt fel är att luftskruven har vridits för hårt in i stängt läge. Sätet skadas och luftskruven sätts ur funktion, och tomgångsblandningen blir för fet, och det är inte ställbart längre.

Svårt att reparera, men det kanske finns någon firma kan göra sånt. I England finns det i alla fall, men det vore ju fint om det finns hemma i Svedala. Jag har 2 st förgasare till min Triumph 650 som båda lider av samma problem.
Numera när jag köper begagnad förgasarmotor så det första jag kollar är om förgasarens luftskruv är förstörd...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Hjälp, MC förgasare väldigt fet tomgång

Inlägg av fredde_vit_pv »

den kanske flödar över! :?: märks inte om motorn är kall och behöver extra soppa
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Re: Hjälp, MC förgasare väldigt fet tomgång

Inlägg av Deztallica »

Jag tänkte bara berätta hur det gick till slut.
Efter att ha provat exakt allt så fick jag tag i en likadan förgasare. När den monterades så gick det som en klocka igen.
Tog isär båda förgasarna bredvid varandra och kollade allting noga och allting var identiskt och till synes inga skador. Monterade tillbaka den gamla igen, och samma fel igen.

Så kan det gå.
Tack för tipsen.
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Skriv svar