Walbro 37 C

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Henrik Y
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: mån nov 12, 2012 4:10 pm

Walbro 37 C

Inlägg av Henrik Y »

Hallå!

Har strulat länge med en helt ny Minari 180cc 2-taktare(Paramotor) med en Walbro 37 C membranförgasare och får inte riktigt till det, har kollat pop-off tryck och membran och hittar inga fel där.
Paramotorsporten är inte så stor och dom flesta utövare är inga motornördar direkt och tror att Aspen är magiskt och att motorn går sönder om man kör på 95-okt så därför söker jag råd här istället.

Problemet är att den dör vid gaspådrag med dom rekommenderade fabriksinställningarna.
Finns en hög och lågfartskruv, och när jag ökar lågfarten så att den svarar på gaspådrag utan att dö så går den istället för fett på låg-mellan registret och "4-taktar" för att sedan gå bättre på dom högre varven igen.

Har kommit något tillrätta med problemet genom att öka tomgången en aning för att då kunna ha lågfarten lägre och få en bra gång på låg-mellan registret men kan inte skruva så lågt som dom rekommenderar. Motorn tvekar en aning och tappar lite kraft vid snabbt gaspådrag men dör inte, svarar okej på lugnare/normalt gaspådrag.

Det jag undrar är om någon har några idéer om vad man kan göra för att den inte ska dö vid snabbt gaspådrag, för att möjligen kunna sänka tomgången något?
En grej som jag kom att fundera på är om det skulle kunna hjälpa om man filar ur som en liten halvmåne i kanten på gasspjället över bränsleportarna, för det har jag sett att dom gjort på en del andra modeller men vet inte om det är p.g.a. samma problem som jag har.

Får väl bjuda på lite bilder också för er som inte riktigt vet vad en Paramotor är för något. http://www.youtube.com/watch?v=Yzdepq88uC0

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Walbro 37 C

Inlägg av Kadett4wd »

Är det bara två skruvar på gasaren?
Jag vet inte paramotorerna har det,, men en del tillotsongasare har en tredje för powerjeten.
Det gör man kan snåla lite på högfarten och köra fetare på lågfart.
Powerjet systemet ger tillskott på höga gashastigheter.
Senast redigerad av Kadett4wd den fre aug 08, 2014 7:35 pm, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Kenny Ringheim
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: lör sep 25, 2010 8:18 pm
Ort: Vingåker

Re: Walbro 37 C

Inlägg av Kenny Ringheim »

hej förgasaren fungerar väll som en motorsågs förgasare .jag brukar öppna båda skruvarna 11/4 varv som grund om det är på typ en häxsax ock lövblåsar så brukar man få trixa lite för att få till gas svaret som man vill ha .jag brukar starta upp och varmköra för att sen vrida in högfarten i botten och justera till tomgången så jag blir nöjd med varvtalet sen brukar det bli så att om man gasar till rigtigt snappt så hörs det att den vil dö.då brukar det vara lagom att skruva ut hög farten 1 varv till en början och sen öka tills den svarar bra på gas på dragettmed ett 1/4 varv åt gången.men brukar få minska lite på högfarten för att den ska gå rent på höga varv efter att jag är nöjd med hur snappt den svarar på gasreglager.
Mera flöde är aldrig fel
Skriv svar