Vacuum weber 45 dcoe

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
mmp90
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: lör mar 16, 2013 6:16 pm

Vacuum weber 45 dcoe

Inlägg av mmp90 »

Var sitter vacuum-uttaget till fördelaren på weber eller fajs 45 dcoe?
ingesjo
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: fre maj 03, 2013 7:11 am

Re: Vacuum weber 45 dcoe

Inlägg av ingesjo »

Vad jag vet från mina dcoe 40 finns det inget uttag.
Fanns dock på Weber monterade på Alfa Romeo motorer
mmp90
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: lör mar 16, 2013 6:16 pm

Re: Vacuum weber 45 dcoe

Inlägg av mmp90 »

Hur brukar man göra då, ta den från insuget?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Vacuum weber 45 dcoe

Inlägg av The »

På alla "Dcoe" insug jag har så sitter vacuumanlutning på insuget
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Vacuum weber 45 dcoe

Inlägg av Jens Gustavsson »

helst ska man ta från alla insug sen T dela ihop dem med en liten dämpare/strypning så inte fördelaren fladdrar på tomgång
ingesjo
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: fre maj 03, 2013 7:11 am

Re: Vacuum weber 45 dcoe

Inlägg av ingesjo »

Jepp Jens jag har provat att ta från insugsröret som matar en cylinder.
Fick starkt pulserande vacuum och en "fladdrande" tändning.
Sett någon lösning där man kopplat ihop alla cylindrarnas insugsrör med ca. 6mm slang och T stycken.
Detta gick sedan in i en liten vacuum klocka (burk,behållare) och från den med slang till vacuum ansl på fördelaren.
Misstänker starkt att den lilla burken var till för att jämna ut pulsarna.
Storleken på burken som jag sett var ca. 1/3 Cocka burk.
Alltså runt 10cl.
Den burk storleken kanske får justeras efter applikationen man har på sin motor.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Vacuum weber 45 dcoe

Inlägg av Jens Gustavsson »

moped soppa filter med ett weber munstycke före så kommer man långt. men kör inte för grova slangar mellan, gasarna typ 4mm räcker nog.
mmp90
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: lör mar 16, 2013 6:16 pm

Re: Vacuum weber 45 dcoe

Inlägg av mmp90 »

Jens Gustavsson skrev:moped soppa filter med ett weber munstycke före så kommer man långt. men kör inte för grova slangar mellan, gasarna typ 4mm räcker nog.
Okej, så istället för burken som föregående talare pratade om så hade du haft filter. Låter smidigare
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Vacuum weber 45 dcoe

Inlägg av fredde_vit_pv »

jag tror inte det blir rätt att ha uttaget efter spjällen då fördelaren
brukar vara bestyckad för att uttaget sitter precis efter spjället på tomgång(stängt spjäll,undertyck)
och vid ca 10% spjällöppning så ligger spjället på andra sidan uttaget (atmosfärstryck)

jag kan ha fel/Fredde
ingesjo
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: fre maj 03, 2013 7:11 am

Re: Vacuum weber 45 dcoe

Inlägg av ingesjo »

Jag gav upp och skippade vacuum på min bil (2xweber 40 DCOE och 297 gr kam)
mmp90
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: lör mar 16, 2013 6:16 pm

Re: Vacuum weber 45 dcoe

Inlägg av mmp90 »

Hmm... Skippa den känns kanske sådär då den bör ha en funktion eftersom vakuumklockan finns där. Men om man skaffar sig en fördelare utan vakuumklocka typ http://www.westgear.se/store/p/volvo-10 ... lvo-108135 ?

Är bortsett ifrån förgasarna en original b20b
mmp90
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: lör mar 16, 2013 6:16 pm

Re: Vacuum weber 45 dcoe

Inlägg av mmp90 »

fredde_vit_pv skrev:jag tror inte det blir rätt att ha uttaget efter spjällen då fördelaren
brukar vara bestyckad för att uttaget sitter precis efter spjället på tomgång(stängt spjäll,undertyck)
och vid ca 10% spjällöppning så ligger spjället på andra sidan uttaget (atmosfärstryck)

jag kan ha fel/Fredde
men det är kanske bättre att ha uttaget på fel plats (efter spjällen) än att strunta i vakuumet?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vacuum weber 45 dcoe

Inlägg av Kadett4wd »

fredde_vit_pv skrev:jag tror inte det blir rätt att ha uttaget efter spjällen då fördelaren
brukar vara bestyckad för att uttaget sitter precis efter spjället på tomgång(stängt spjäll,undertyck)
och vid ca 10% spjällöppning så ligger spjället på andra sidan uttaget (atmosfärstryck)

jag kan ha fel/Fredde

nej du har rätt,, kallas del last..
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: Vacuum weber 45 dcoe

Inlägg av Enok »

Jag kopplade in en ventil som släppte vaccumet till fördelaren på tomgång. Kopplades alltså mekaniskt till gas staget.
Peter Olson
mmp90
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: lör mar 16, 2013 6:16 pm

Re: Vacuum weber 45 dcoe

Inlägg av mmp90 »

Enok skrev:Jag kopplade in en ventil som släppte vaccumet till fördelaren på tomgång. Kopplades alltså mekaniskt till gas staget.
Intressant, du råkar inte ha en länk till någon som säljer en sådan?

Hittade en här; [url]https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19920[\url]. Förvisso en 3/2 ventilen har mindre betydelse...
Skriv svar