Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån okt 23, 2017 10:35 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vacuum weber 45 dcoe
InläggPostat: lör aug 09, 2014 6:16 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör mar 16, 2013 6:16 pm
Inlägg: 17
Var sitter vacuum-uttaget till fördelaren på weber eller fajs 45 dcoe?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vacuum weber 45 dcoe
InläggPostat: lör aug 09, 2014 6:27 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre maj 03, 2013 7:11 am
Inlägg: 142
Vad jag vet från mina dcoe 40 finns det inget uttag.
Fanns dock på Weber monterade på Alfa Romeo motorer


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vacuum weber 45 dcoe
InläggPostat: lör aug 09, 2014 7:00 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör mar 16, 2013 6:16 pm
Inlägg: 17
Hur brukar man göra då, ta den från insuget?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vacuum weber 45 dcoe
InläggPostat: sön aug 10, 2014 8:24 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4493
Ort: Boden
På alla "Dcoe" insug jag har så sitter vacuumanlutning på insuget

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vacuum weber 45 dcoe
InläggPostat: sön aug 10, 2014 8:40 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20331
Ort: Tomterna/sävar
helst ska man ta från alla insug sen T dela ihop dem med en liten dämpare/strypning så inte fördelaren fladdrar på tomgång

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vacuum weber 45 dcoe
InläggPostat: sön aug 10, 2014 9:09 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre maj 03, 2013 7:11 am
Inlägg: 142
Jepp Jens jag har provat att ta från insugsröret som matar en cylinder.
Fick starkt pulserande vacuum och en "fladdrande" tändning.
Sett någon lösning där man kopplat ihop alla cylindrarnas insugsrör med ca. 6mm slang och T stycken.
Detta gick sedan in i en liten vacuum klocka (burk,behållare) och från den med slang till vacuum ansl på fördelaren.
Misstänker starkt att den lilla burken var till för att jämna ut pulsarna.
Storleken på burken som jag sett var ca. 1/3 Cocka burk.
Alltså runt 10cl.
Den burk storleken kanske får justeras efter applikationen man har på sin motor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vacuum weber 45 dcoe
InläggPostat: sön aug 10, 2014 10:50 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20331
Ort: Tomterna/sävar
moped soppa filter med ett weber munstycke före så kommer man långt. men kör inte för grova slangar mellan, gasarna typ 4mm räcker nog.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vacuum weber 45 dcoe
InläggPostat: sön aug 10, 2014 12:43 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör mar 16, 2013 6:16 pm
Inlägg: 17
Jens Gustavsson skrev:
moped soppa filter med ett weber munstycke före så kommer man långt. men kör inte för grova slangar mellan, gasarna typ 4mm räcker nog.


Okej, så istället för burken som föregående talare pratade om så hade du haft filter. Låter smidigare


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vacuum weber 45 dcoe
InläggPostat: sön aug 10, 2014 1:52 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2125
Ort: yttertavle/umeå
jag tror inte det blir rätt att ha uttaget efter spjällen då fördelaren
brukar vara bestyckad för att uttaget sitter precis efter spjället på tomgång(stängt spjäll,undertyck)
och vid ca 10% spjällöppning så ligger spjället på andra sidan uttaget (atmosfärstryck)

jag kan ha fel/Fredde


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vacuum weber 45 dcoe
InläggPostat: sön aug 10, 2014 5:19 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre maj 03, 2013 7:11 am
Inlägg: 142
Jag gav upp och skippade vacuum på min bil (2xweber 40 DCOE och 297 gr kam)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vacuum weber 45 dcoe
InläggPostat: sön aug 10, 2014 6:01 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör mar 16, 2013 6:16 pm
Inlägg: 17
Hmm... Skippa den känns kanske sådär då den bör ha en funktion eftersom vakuumklockan finns där. Men om man skaffar sig en fördelare utan vakuumklocka typ [url]http://www.westgear.se/store/p/volvo-104115/fördelare-till-din-volvo-108135[/url] ?

Är bortsett ifrån förgasarna en original b20b


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vacuum weber 45 dcoe
InläggPostat: mån aug 11, 2014 11:09 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör mar 16, 2013 6:16 pm
Inlägg: 17
fredde_vit_pv skrev:
jag tror inte det blir rätt att ha uttaget efter spjällen då fördelaren
brukar vara bestyckad för att uttaget sitter precis efter spjället på tomgång(stängt spjäll,undertyck)
och vid ca 10% spjällöppning så ligger spjället på andra sidan uttaget (atmosfärstryck)

jag kan ha fel/Fredde

men det är kanske bättre att ha uttaget på fel plats (efter spjällen) än att strunta i vakuumet?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vacuum weber 45 dcoe
InläggPostat: mån aug 11, 2014 11:45 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8839
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
fredde_vit_pv skrev:
jag tror inte det blir rätt att ha uttaget efter spjällen då fördelaren
brukar vara bestyckad för att uttaget sitter precis efter spjället på tomgång(stängt spjäll,undertyck)
och vid ca 10% spjällöppning så ligger spjället på andra sidan uttaget (atmosfärstryck)

jag kan ha fel/Fredde



nej du har rätt,, kallas del last..

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vacuum weber 45 dcoe
InläggPostat: mån aug 11, 2014 4:09 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Inlägg: 555
Ort: Lindome
Jag kopplade in en ventil som släppte vaccumet till fördelaren på tomgång. Kopplades alltså mekaniskt till gas staget.

_________________
Peter Olson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vacuum weber 45 dcoe
InläggPostat: mån aug 11, 2014 9:52 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör mar 16, 2013 6:16 pm
Inlägg: 17
Enok skrev:
Jag kopplade in en ventil som släppte vaccumet till fördelaren på tomgång. Kopplades alltså mekaniskt till gas staget.

Intressant, du råkar inte ha en länk till någon som säljer en sådan?

Hittade en här; [url]https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=54-229-36&toc=19920[\url]. Förvisso en 3/2 ventilen har mindre betydelse...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010