Justera lågfartsmunstycke och luftskruv
Justera lågfartsmunstycke och luftskruv
Håller på och finlirar lite med min kymco super 8 jag har monterat en dellorto förgasare och följer en guide , och i avsnittet nedan i slutet står det att om jag har luftskruven långt urskruvad har jag för litet lågfartsmunstycke , borde det inte bli tvärtom eller tänker jag helt fel
Mvh Patrik
Steg 4 - I steg 4 är målet att få moppen att gå så jämt som möjligt utan att få "tjuvstopp" m.m.
Nu skall vi justera luft/bränsleskruven Gasa ca 1/8 gas.
Skruva sakta IN luftskruven och motorn skall då börja gå ojämt så att man måste "leka" med gasen för att hålla den vid liv.
Justera sedan luftskruven sakta UT 1/4 varv åt gången tills du når max varvtal (1-3 varv ut).
Grundinställning luft/bränsleskruven:
Vacuumförgasare ca 2,5 varv ut (sitter oftast på 4-takts moppar)
Slidförgasare ca 1,5 varv ut (sitter oftast på 2-takts moppar)
Nu skall motorn svara rappt och utan fördröjning.
Optimalt är när skruven är ungefär 1-3 varv utskruvad från bottenläget
Om du har skruven längre utskruvad så har du för litet lågfartsmunstycke.
Om du har skruven kortare inskruvad så är lågfartsmunstycket för stort.
Mvh Patrik
Steg 4 - I steg 4 är målet att få moppen att gå så jämt som möjligt utan att få "tjuvstopp" m.m.
Nu skall vi justera luft/bränsleskruven Gasa ca 1/8 gas.
Skruva sakta IN luftskruven och motorn skall då börja gå ojämt så att man måste "leka" med gasen för att hålla den vid liv.
Justera sedan luftskruven sakta UT 1/4 varv åt gången tills du når max varvtal (1-3 varv ut).
Grundinställning luft/bränsleskruven:
Vacuumförgasare ca 2,5 varv ut (sitter oftast på 4-takts moppar)
Slidförgasare ca 1,5 varv ut (sitter oftast på 2-takts moppar)
Nu skall motorn svara rappt och utan fördröjning.
Optimalt är när skruven är ungefär 1-3 varv utskruvad från bottenläget
Om du har skruven längre utskruvad så har du för litet lågfartsmunstycke.
Om du har skruven kortare inskruvad så är lågfartsmunstycket för stort.
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Justera lågfartsmunstycke och luftskruv
Jag tror du tänker rätt.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Justera lågfartsmunstycke och luftskruv
Eftersom ingen säger imot så är det väl så ,
Men den reagerar dåligt väldigt lite på när ja skruvar på luftskruven , och bb- lambdan ja kopplat in visar typ 0.75-0.8 även fast ja bytt till minsta tomgångsmunstycket så gissar ja på att insugsventilen läcker lite antagligen
Men den reagerar dåligt väldigt lite på när ja skruvar på luftskruven , och bb- lambdan ja kopplat in visar typ 0.75-0.8 även fast ja bytt till minsta tomgångsmunstycket så gissar ja på att insugsventilen läcker lite antagligen
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Justera lågfartsmunstycke och luftskruv
Ett problem som ofta finns på begagnade förgasare är att luftskruven har vridits för hårt i botten och luftskruvens kona har skadat sätet. Men det problemet brukar ge för fet blandning på tomgång så jag vet inte i ditt fall.
Du kanske bara har en vanlig vacuumläcka? Ha igång motorn och spraya lite startgas runt packningarna på insuget, om motorn reagerar så har du troligen tjuvluft där.
Du kanske bara har en vanlig vacuumläcka? Ha igång motorn och spraya lite startgas runt packningarna på insuget, om motorn reagerar så har du troligen tjuvluft där.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Justera lågfartsmunstycke och luftskruv
Förgasaren är flong ny , och den går ju riktigt fett , vid lambda 0,7 börjar det bli så att gnistan dränks och slocknar
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Justera lågfartsmunstycke och luftskruv
Sorry Patrik, jag hade läst slarvigt och fått för mig att den gick för magert...jag blandade antagligen med en annan som skulle borra upp sina munstycken...
Om förgasaren är flong ny så tycker man luftskruven borde fungera...
Om förgasaren är flong ny så tycker man luftskruven borde fungera...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Justera lågfartsmunstycke och luftskruv
Är det verkligen så att det är en "LUFT" Skruv? Är det inte en blandningsskruv?
Det framgår inte vilken modell av förgasare det är. Men dom 2 hjulingsförgasare jag håll på med mest har varit blandningsskruvar
Mats
Det framgår inte vilken modell av förgasare det är. Men dom 2 hjulingsförgasare jag håll på med mest har varit blandningsskruvar
Mats
Re: Justera lågfartsmunstycke och luftskruv
Det är skruv nr 10 på bilden
http://www.twostroke.se/product.asp?product=7602
Vad är skillnaden då rent praktiskt
http://www.twostroke.se/product.asp?product=7602
Vad är skillnaden då rent praktiskt
Re: Justera lågfartsmunstycke och luftskruv
Har du kollat så inte flottör nivån är för hög?
Tar inget ansvar för detta, rent kopierat från:
http://scooterdoctors.egetforum.se/guid ... t-t32.html
Luft/bränsleskruven
Skruven du ställer in luft/bränsle förhållandet i förgasaren med
1. Luftskruv kallas det om skruven sitter på "insugssidan" av förgasaren
- Skruvar du "in" denna släpper du in mindre luft
(skruvar vi "in" luftskruven blir blandningen fetare)
2. Bränsleskruv kallas det om den sitter på "cylindersidan"
Men funktionen är densamma den bestämmer förhållandet luft vs bränsleblandningen i förgasaren
- Skruvar du "in" denna släpper du in mindre bensin
(skruvar vi in bränsleskruven blir blandningen magrare)
Tar inget ansvar för detta, rent kopierat från:
http://scooterdoctors.egetforum.se/guid ... t-t32.html
Luft/bränsleskruven
Skruven du ställer in luft/bränsle förhållandet i förgasaren med
1. Luftskruv kallas det om skruven sitter på "insugssidan" av förgasaren
- Skruvar du "in" denna släpper du in mindre luft
(skruvar vi "in" luftskruven blir blandningen fetare)
2. Bränsleskruv kallas det om den sitter på "cylindersidan"
Men funktionen är densamma den bestämmer förhållandet luft vs bränsleblandningen i förgasaren
- Skruvar du "in" denna släpper du in mindre bensin
(skruvar vi in bränsleskruven blir blandningen magrare)
//Christer
Re: Justera lågfartsmunstycke och luftskruv
Men då är det ju i alla fall en luftskruv ja har , men ja tycker att flotörnivån borde ligga rätt , hur kollar man det annars , den flödar inte över eller läcker
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Justera lågfartsmunstycke och luftskruv
På en ny förgasare tycke man flottörnivån borde vara korrekt...men förgasarn kan ha ramlat ner från hylla och slagit i golvet så olyckligt att tungan som stänger nålen har böjts till ett felaktigt läge.
Du har troligen en flottör som flyter upp och ner, och den har en tunga som trycker mot en nålventil som släpper in bränsle i flottörhuset och stänger när nivån är korrekt.
Eftersom din går fett kan bränslenivån vara för hög.
Om du böjer tungan på flottören så att den stänger nålventilen redan på en lägre bränslenivå i flottörhuset, så kan det ge en magrare blandning. Kolla och logga positionen på tungan innan du börjar böja om den, så att du kan återställa till original om det behövs.
Normalt brukar det vara en enkel operation att göra det här.
Du har troligen en flottör som flyter upp och ner, och den har en tunga som trycker mot en nålventil som släpper in bränsle i flottörhuset och stänger när nivån är korrekt.
Eftersom din går fett kan bränslenivån vara för hög.
Om du böjer tungan på flottören så att den stänger nålventilen redan på en lägre bränslenivå i flottörhuset, så kan det ge en magrare blandning. Kolla och logga positionen på tungan innan du börjar böja om den, så att du kan återställa till original om det behövs.
Normalt brukar det vara en enkel operation att göra det här.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Justera lågfartsmunstycke och luftskruv
Jo hur ja justerar den förstår ja ju , var mest nyfiken på hur du kontrollerar den , men det är bara att justera å prova då .
Fast man borde ju kunna testa å ställa den på tomgång klämma ihop slangen å se på lambdan om den går stabilt magrare ett tag innan den går snålt å dör
Fast man borde ju kunna testa å ställa den på tomgång klämma ihop slangen å se på lambdan om den går stabilt magrare ett tag innan den går snålt å dör
Re: Justera lågfartsmunstycke och luftskruv
Googlade den förgasaren lite, verkar vara mycket plast i den, inte så lätt att justera
Sitter den någorlunda rakt, om den lutar kan också nivån bli konstig.
Hur är det med choken, tätar den bra?
Sitter den någorlunda rakt, om den lutar kan också nivån bli konstig.
Hur är det med choken, tätar den bra?
//Christer
Re: Justera lågfartsmunstycke och luftskruv
Det som är plast är väl fllotörhuset och själva flottören och trotteln , om choken tätar till 100% har ja inte kollat