Appropå Webrar o Dellorto...

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Användarvisningsbild
stressfläkten
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons jan 10, 2007 11:21 pm
Ort: lindesberg

Appropå Webrar o Dellorto...

Inlägg av stressfläkten »

Startar en liten tråd om just denna fantastiska förgasare...Vilket var fruktansvärt fantastiskt för 30 år sedan och längre tillbaks..
Idag känns det lite oldschool då man kan köpa ett komplett kit med spjällhus,givare mm och använda ett ihoplött MS sprut och få mer pulver än dessa FANTASTISKA förgasare..För nåt måste vara nåt helt fantastiskt eftersom folk kan begära 8500kr för ex ett par weber 50 ifrån -80 talet med söndersvetsade öron,brandskadade,utsatta för frätande pulversläckare och ändå anse att dom är i fint skick.Har sett rejält många annonser på lycksökare som tror dom är gjorda i guld.Om folk visste vad det kostar att köpa bestyckningar till förgasare såsom weber,dellorto,solex och få grejorna att lira efter ordning skull nog folk tänka om..Uppenbarligen så är det kult att åka med gamla gasare..Men jag själv släpper detta nu..Om det är ljudet eller effekten eller bränslekonomi man vill åt...Låter Spjäll sämre än dubbelportade förgasare? Bränsle ekonomi.?.Jaaa u jaaa...Nej.!!!
..Snarare tvärtom...Rappare ljud får man leta efter...Lekbil för sjön exempelvis och ha en mapp för gatan..Kostar några klick på datorn..Förgasare? Flera tusen i munstycken,trattar o e-rör..Bara för att prova sig fram...Slikt förbannat så står polarn brevid med minst 20hk mer och den funkar jämt..Jag älskar brutalt vassa sugsnurror och kommer aldri släppa dom.Turbo har sin charm och vassa Sugisar har karaktär.Och karaktär kan kosta rejält.Nu hoppas jag att detta kan bli en liten kul tråd och hoppas självklart att det finns synpunkter på detta..Vore kul med egna berättelser ,kanske historier,erfarenheter,motorbrandskaos mm mm..Skickar självklart med en länk på spjällhus kit ifrån Australien via Ebay som kan tänkas vara trevligt för er. läsare..Jag har redan köpt 2...:)

God Jul förresten och ett förbaskat grymt nytt år !!

http://www.ebay.com/itm/48mm-ITB-Thrott ... 5c&vxp=mtr
Ett försök att föklara spelet brännboll för en amerikan:
In Sweden we have a game called "Burned balls"
First you hit the ball and then you run like hell while the others try to burn you!
ingesjo
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: fre maj 03, 2013 7:11 am

Re: Appropå Webrar o Dellorto...

Inlägg av ingesjo »

Hej Stressfläkten ,, jag hänger på
Torde inte vara omöjligt att få till samma Weber sound med dessa spjällhus om man monterar "typ" 50 mm långa trattar..
Jag har själv inte testat men sneglat flera ggr på sådana..
Tyvärr totalt novis på eftermarknads sprut, så det är väl den barriären man måste ta sig över..
Skulle vara givande om någon sammanfattade vad som krävs för att gå från några "väl" inkörda Webers till liknande spjällhus..
God Jul och gott nytt
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Appropå Webrar o Dellorto...

Inlägg av Dennis M »

Jag skulle helt klart oxå hellre bygga med insprutning men webrarna har sina fördelar. De är lik förbannat billigare än spjällhus, sprut, kablage och kringutrustning.
Det går ofta starta och köra bilen direkt efter montering och man behöver inte krångla med programvaror och icke kompatibla laptops osv.
Man behöver inte kunna med el eller mappa sprut.
Sen tror jag en del rallyåkare gillar enkelheten, man blir inte stående för något givarfel eller glappkontakt.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Appropå Webrar o Dellorto...

Inlägg av The »

El och data är bara krångligt om man inte kan det. ;-)
I elektromekaniska sammanhang är det väl mer ofta mekaniska komponenter somnar slut medan elektroniken fungerar.

En glappkontakt är väl inget värre än en flödande förgasare. :-)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Appropå Webrar o Dellorto...

Inlägg av Dennis M »

Jo men alla kan inte med el.
G-son
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: lör nov 01, 2008 12:13 pm
Ort: Vimmerby

Re: Appropå Webrar o Dellorto...

Inlägg av G-son »

The skrev:En glappkontakt är väl inget värre än en flödande förgasare. :-)
Mjo, flödar förgasaren har man ganska få ställen att leta efter felet på, en intermittent glappkontakt i ett elsystem med hundratals kablar, skarvar, kopplingar, givare och andra komponenter, DET kan ta ett tag att reda ut! :lol:

Men visst, jag håller med, insprutning har ett antal intressanta egenskaper förgasare saknar. Bägge har fördelar och nackdelar.
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Appropå Webrar o Dellorto...

Inlägg av T Landholm »

Håller helt med dig Stressfläkten, håller på och suger lite på ett par 48mm's spjäll till en 2.5L rödmotor..

Har du kört någon motor med dina spjäll ännu? Med vad för sprut isåfall? Jag har en MS box över så det är bara knåpa på en härva.. :)
Tommy Landholm
ingesjo
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: fre maj 03, 2013 7:11 am

Re: Appropå Webrar o Dellorto...

Inlägg av ingesjo »

Denna "kit" ser inte helt fel ut http://m.ebay.com/itm/261574809599?nav=SEARCH
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Appropå Webrar o Dellorto...

Inlägg av Ersviken »

Håller också med Stressfläkten, har dock av nostagiska skäl (och fränheten) länge sneglat på webrar, dock när man kört med dem kontra ett programmerbart sprut så finns det väl tyvärr färre positiva saker med förgasare.

Just det här när man startar en halvvarm vass-kammad motor med gasare, ibland skjuter den tillbaka ibland smäller det å brinner i filtren. Har man en ren racebil och kör hela tiden å mest fullgas så funkar gasare enligt mig fint.
Dock på en gatbil tycker man det är allt för ofta den drar med sig endera för lite/ för mkt soppa på tomgång.

Samma med startjusteringar, har man ett skapligt modernt sprut så är grundmappen så pass mkt stabilare än en osyncad förgasare att man med lätthet kan hålla motorn igång och få till allt skapligt.

Har själv sneglat på svenska alternativ (typ de på timos motor) samt de på Ebay.
Fördelen med de korta på ebay är att det blir bättre med plats på typ en amazon men med nackdelen att det inte sitter några spridarhylsor på dem.

Många av kopiorna på weberspjällhus ser väldigt grovt gjutna ut samt brukar vara lite små (typ 45mm).
Hittade bla.a dessa http://www.ebay.com/itm/Individual-Thro ... c8&vxp=mtr

Jaja, det är roligt att fler tänker i samma banor, hoppas det kommer fler åsikter i detta ämne.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Appropå Webrar o Dellorto...

Inlägg av The »

Tycker prislappen på "DCOE" spjällhus är fashinerande hög, det är ju fan inte high-tech men ändå kostar de nästan som en komplett gasare..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Appropå Webrar o Dellorto...

Inlägg av Ersviken »

Jo priserna är ju helt hejdlösa på dessa, men å andra sidan är ju de lite finare (unik, jenvey osv) så enormt dyra att man då hellre skulle köpa en uppsättning trasiga webrar för att bygga om till spjällhus :/

Tycker inköpspriserna borde fås ned en aning om man hittade en lämplig leveratör, måste ju gjutas högvisa mängder med dcoe mönster på infästningen?
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: Appropå Webrar o Dellorto...

Inlägg av Kirre »

Åkte dcoe spjäll med trattar och MS på min 242a för ja de måste vara 5 år sedan snart och kan säga att de va sjuuukt smidigt och den blev så snäll att köra att man kunde skickat mormor om inte kopplingen varit så trög pga tryckplattan.
Har nu dammat av spjällen och håller på att skruva ihop en 2.5liters 16v som ja ska ha i isbilen :)

ca 3min in i filmen finns de lite sound :)
https://www.youtube.com/watch?v=G7mSkxYR0_s
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Appropå Webrar o Dellorto...

Inlägg av Ersviken »

Vad äre för märke och modell på dcoe-spjällen du har Kirre?`(har sett bilder på de hemgjorda spjällhusen samt nå unik-spjällhus?) men inte dessa?
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: Appropå Webrar o Dellorto...

Inlägg av Kirre »

Det är uniks dcoe spjäll
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Appropå Webrar o Dellorto...

Inlägg av Ersviken »

Ja de ser ju riktigt välgjorda ut, vad kostar en sån uppsättning ? :)
Skriv svar