Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre okt 20, 2017 4:22 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor okt 01, 2015 6:33 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 01, 2010 8:56 am
Inlägg: 216
Ort: Umeå
Har precis köpt mig ett par Fajs 48or med kort insug.
Skulle behöva lite tips på en någorlunda grund bestyckning så att jag slipper beställa hem onödigt mycket munstycken.

Motorn är en B23, portad & planad 405 topp som flödar 216 med ca 10:1 i kompförhållande om jag mins rätt.. ,
Volvo GT6 kamaxel, Brytarlöst tändsystem med MSD box, Xtraktor 4-2-1 grenrör med 2,5" hela vägen,
skelettsvänghjul 4,7 kg balanserat med tryckplattan.

Bestyckningen som sitter i nu är

Lågfartsmunstycke: 65F8
Huvudmunstycke: 180
Luftmunstycke: 160
Accmunstycke: 45
Halsring: 42
Emulsionsrör: F7
Nålventil: 200
Plastflottör

Går duktigt fett i nuläget.
Har BBL och VEMS Round liggandes men är inte ens lönt att koppla in i nuläget känns det som

Så hade varit tacksam för alla tips jag kan få :thumbright:


Senast redigerad av Benghaan tis okt 06, 2015 1:35 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 01, 2015 9:58 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 01, 2010 8:56 am
Inlägg: 216
Ort: Umeå
Glömde säga det att jag använder orginal mekpumpen.
Har BTR för förgasare liggandes med pumpar och grejer.
Och med det vill jag fråga. Kan mekpumpen ge för högt soppatryck?
För som det är nu rinner det bokstavligt talat baklänges ur förgasarna..
Har kollat så att flotörnålen sluter tätt osv osv
Körde dubbla Dellorto 40 turbo på liknande motor för ett par år sedan.
Men vet inte riktigt vad som är stort och litet då det gäller munstycken som tex E-rör osv på en Weber.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 02, 2015 5:15 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20331
Ort: Tomterna/sävar
låter inte helt fel i mina ögon men utan rätt bränsle tryck eller hela nålventiler spelar det ingen roll :)

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 03, 2015 10:44 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 328
Ort: Norge
Benghaan skrev:
Har precis köpt mig ett par Fajs 48or med kort insug.
Skulle behöva lite tips på en någorlunda grund bestyckning så att jag slipper beställa hem onödigt mycket munstycken.

Motorn är en B23, portad & planad 405 topp som flödar 216 med ca 10:1 i kompförhållande om jag mins rätt.. ,
Volvo GT6 kamaxel, Brytarlöst tändsystem med MSD box, Xtraktor 4-2-1 grenrör med 2,5" hela vägen,
skelettsvänghjul 4,7 kg balanserat med tryckplattan.

Bestyckningen som sitter i nu är

Lågfartsmunstycke: 65F8
Huvudmunstycke: 180
Luftmunstycke: 160
Accmunstycke: 45
Halsring: 42
Emulsionsrör: F7
Nålventil: 200
Plastflottör

Går duktigt fett i nuläget.
Har BBL och VEMS Round liggandes men är inte ens lönt att koppla in i nuläget känns det som

Så hade varit tacksam för alla tips jag kan få :thumbright:


Tenker at BTR er nødvendig og at 65F8 virker stort til en 2,3L motor.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 03, 2015 12:36 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 01, 2010 8:56 am
Inlägg: 216
Ort: Umeå
Tackar för tipsen! :thumbright: allt som har med förgasarna är helt nytt så jag hoppas då inte att nålventilerna ska vara skadade på nått sätt.
Har inte kollat flotörnivån en så länge. Men ska göras snarast!
Hörde att E-röret ev kunde vara i största laget också?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 06, 2015 8:45 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20331
Ort: Tomterna/sävar
du behöver läsa på om weber. tror inte att den grundbestyckningen är helt fel men skulle tro att synkning och bränsletryck och blandskruvar är. maila mig så ska jag försöka maila tilbaka en bra weber handbok i pdf åt dig. sen varför inte koppla in bb lamdan om du har en?

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 06, 2015 10:44 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 01, 2010 8:56 am
Inlägg: 216
Ort: Umeå
Läsa på om weber är nog igen dum idé då jag aldrig har hållt på med nått annat en dellorto. Vet att ingenting står rätt till då de gäller synkning och så. Men ska låna hem utrustnig och göra en justering ikv. Löste problemet med flödningen genom att montera btr och returledning. BBL ska monteras, har bara inte hunnit svetsa dit någon mutter en. Bilen går då nu så ska ut ikv och prova lite :thumbright:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010