Sida 1 av 1

B23 Weber/Fajs 48 tips på grundbestyckning.

Postat: tor okt 01, 2015 6:33 pm
av Benghaan
Har precis köpt mig ett par Fajs 48or med kort insug.
Skulle behöva lite tips på en någorlunda grund bestyckning så att jag slipper beställa hem onödigt mycket munstycken.

Motorn är en B23, portad & planad 405 topp som flödar 216 med ca 10:1 i kompförhållande om jag mins rätt.. ,
Volvo GT6 kamaxel, Brytarlöst tändsystem med MSD box, Xtraktor 4-2-1 grenrör med 2,5" hela vägen,
skelettsvänghjul 4,7 kg balanserat med tryckplattan.

Bestyckningen som sitter i nu är

Lågfartsmunstycke: 65F8
Huvudmunstycke: 180
Luftmunstycke: 160
Accmunstycke: 45
Halsring: 42
Emulsionsrör: F7
Nålventil: 200
Plastflottör

Går duktigt fett i nuläget.
Har BBL och VEMS Round liggandes men är inte ens lönt att koppla in i nuläget känns det som

Så hade varit tacksam för alla tips jag kan få :thumbright:

Re: B23 Webwe/Fajs 48 tips på grundbestyckning.

Postat: tor okt 01, 2015 9:58 pm
av Benghaan
Glömde säga det att jag använder orginal mekpumpen.
Har BTR för förgasare liggandes med pumpar och grejer.
Och med det vill jag fråga. Kan mekpumpen ge för högt soppatryck?
För som det är nu rinner det bokstavligt talat baklänges ur förgasarna..
Har kollat så att flotörnålen sluter tätt osv osv
Körde dubbla Dellorto 40 turbo på liknande motor för ett par år sedan.
Men vet inte riktigt vad som är stort och litet då det gäller munstycken som tex E-rör osv på en Weber.

Re: B23 Webwe/Fajs 48 tips på grundbestyckning.

Postat: fre okt 02, 2015 5:15 pm
av Jens Gustavsson
låter inte helt fel i mina ögon men utan rätt bränsle tryck eller hela nålventiler spelar det ingen roll :)

mvh jens

Re: B23 Webwe/Fajs 48 tips på grundbestyckning.

Postat: lör okt 03, 2015 10:44 am
av Baxman
Benghaan skrev:Har precis köpt mig ett par Fajs 48or med kort insug.
Skulle behöva lite tips på en någorlunda grund bestyckning så att jag slipper beställa hem onödigt mycket munstycken.

Motorn är en B23, portad & planad 405 topp som flödar 216 med ca 10:1 i kompförhållande om jag mins rätt.. ,
Volvo GT6 kamaxel, Brytarlöst tändsystem med MSD box, Xtraktor 4-2-1 grenrör med 2,5" hela vägen,
skelettsvänghjul 4,7 kg balanserat med tryckplattan.

Bestyckningen som sitter i nu är

Lågfartsmunstycke: 65F8
Huvudmunstycke: 180
Luftmunstycke: 160
Accmunstycke: 45
Halsring: 42
Emulsionsrör: F7
Nålventil: 200
Plastflottör

Går duktigt fett i nuläget.
Har BBL och VEMS Round liggandes men är inte ens lönt att koppla in i nuläget känns det som

Så hade varit tacksam för alla tips jag kan få :thumbright:
Tenker at BTR er nødvendig og at 65F8 virker stort til en 2,3L motor.

Re: B23 Webwe/Fajs 48 tips på grundbestyckning.

Postat: lör okt 03, 2015 12:36 pm
av Benghaan
Tackar för tipsen! :thumbright: allt som har med förgasarna är helt nytt så jag hoppas då inte att nålventilerna ska vara skadade på nått sätt.
Har inte kollat flotörnivån en så länge. Men ska göras snarast!
Hörde att E-röret ev kunde vara i största laget också?

Re: B23 Webwe/Fajs 48 tips på grundbestyckning.

Postat: tis okt 06, 2015 8:45 am
av Jens Gustavsson
du behöver läsa på om weber. tror inte att den grundbestyckningen är helt fel men skulle tro att synkning och bränsletryck och blandskruvar är. maila mig så ska jag försöka maila tilbaka en bra weber handbok i pdf åt dig. sen varför inte koppla in bb lamdan om du har en?

mvh jens

Re: B23 Webwe/Fajs 48 tips på grundbestyckning.

Postat: tis okt 06, 2015 10:44 am
av Benghaan
Läsa på om weber är nog igen dum idé då jag aldrig har hållt på med nått annat en dellorto. Vet att ingenting står rätt till då de gäller synkning och så. Men ska låna hem utrustnig och göra en justering ikv. Löste problemet med flödningen genom att montera btr och returledning. BBL ska monteras, har bara inte hunnit svetsa dit någon mutter en. Bilen går då nu så ska ut ikv och prova lite :thumbright: