Har precis köpt mig ett par Fajs 48or med kort insug.
Skulle behöva lite tips på en någorlunda grund bestyckning så att jag slipper beställa hem onödigt mycket munstycken.
Motorn är en B23, portad & planad 405 topp som flödar 216 med ca 10:1 i kompförhållande om jag mins rätt.. ,
Volvo GT6 kamaxel, Brytarlöst tändsystem med MSD box, Xtraktor 4-2-1 grenrör med 2,5" hela vägen,
skelettsvänghjul 4,7 kg balanserat med tryckplattan.
Bestyckningen som sitter i nu är
Lågfartsmunstycke: 65F8
Huvudmunstycke: 180
Luftmunstycke: 160
Accmunstycke: 45
Halsring: 42
Emulsionsrör: F7
Nålventil: 200
Plastflottör
Går duktigt fett i nuläget.
Har BBL och VEMS Round liggandes men är inte ens lönt att koppla in i nuläget känns det som
Så hade varit tacksam för alla tips jag kan få
B23 Weber/Fajs 48 tips på grundbestyckning.
B23 Weber/Fajs 48 tips på grundbestyckning.
Senast redigerad av Benghaan den tis okt 06, 2015 1:35 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Re: B23 Webwe/Fajs 48 tips på grundbestyckning.
Glömde säga det att jag använder orginal mekpumpen.
Har BTR för förgasare liggandes med pumpar och grejer.
Och med det vill jag fråga. Kan mekpumpen ge för högt soppatryck?
För som det är nu rinner det bokstavligt talat baklänges ur förgasarna..
Har kollat så att flotörnålen sluter tätt osv osv
Körde dubbla Dellorto 40 turbo på liknande motor för ett par år sedan.
Men vet inte riktigt vad som är stort och litet då det gäller munstycken som tex E-rör osv på en Weber.
Har BTR för förgasare liggandes med pumpar och grejer.
Och med det vill jag fråga. Kan mekpumpen ge för högt soppatryck?
För som det är nu rinner det bokstavligt talat baklänges ur förgasarna..
Har kollat så att flotörnålen sluter tätt osv osv
Körde dubbla Dellorto 40 turbo på liknande motor för ett par år sedan.
Men vet inte riktigt vad som är stort och litet då det gäller munstycken som tex E-rör osv på en Weber.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B23 Webwe/Fajs 48 tips på grundbestyckning.
låter inte helt fel i mina ögon men utan rätt bränsle tryck eller hela nålventiler spelar det ingen roll
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: B23 Webwe/Fajs 48 tips på grundbestyckning.
Tenker at BTR er nødvendig og at 65F8 virker stort til en 2,3L motor.Benghaan skrev:Har precis köpt mig ett par Fajs 48or med kort insug.
Skulle behöva lite tips på en någorlunda grund bestyckning så att jag slipper beställa hem onödigt mycket munstycken.
Motorn är en B23, portad & planad 405 topp som flödar 216 med ca 10:1 i kompförhållande om jag mins rätt.. ,
Volvo GT6 kamaxel, Brytarlöst tändsystem med MSD box, Xtraktor 4-2-1 grenrör med 2,5" hela vägen,
skelettsvänghjul 4,7 kg balanserat med tryckplattan.
Bestyckningen som sitter i nu är
Lågfartsmunstycke: 65F8
Huvudmunstycke: 180
Luftmunstycke: 160
Accmunstycke: 45
Halsring: 42
Emulsionsrör: F7
Nålventil: 200
Plastflottör
Går duktigt fett i nuläget.
Har BBL och VEMS Round liggandes men är inte ens lönt att koppla in i nuläget känns det som
Så hade varit tacksam för alla tips jag kan få
Re: B23 Webwe/Fajs 48 tips på grundbestyckning.
Tackar för tipsen! allt som har med förgasarna är helt nytt så jag hoppas då inte att nålventilerna ska vara skadade på nått sätt.
Har inte kollat flotörnivån en så länge. Men ska göras snarast!
Hörde att E-röret ev kunde vara i största laget också?
Har inte kollat flotörnivån en så länge. Men ska göras snarast!
Hörde att E-röret ev kunde vara i största laget också?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B23 Webwe/Fajs 48 tips på grundbestyckning.
du behöver läsa på om weber. tror inte att den grundbestyckningen är helt fel men skulle tro att synkning och bränsletryck och blandskruvar är. maila mig så ska jag försöka maila tilbaka en bra weber handbok i pdf åt dig. sen varför inte koppla in bb lamdan om du har en?
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: B23 Webwe/Fajs 48 tips på grundbestyckning.
Läsa på om weber är nog igen dum idé då jag aldrig har hållt på med nått annat en dellorto. Vet att ingenting står rätt till då de gäller synkning och så. Men ska låna hem utrustnig och göra en justering ikv. Löste problemet med flödningen genom att montera btr och returledning. BBL ska monteras, har bara inte hunnit svetsa dit någon mutter en. Bilen går då nu så ska ut ikv och prova lite