Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån dec 11, 2017 6:34 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: lör dec 26, 2015 7:02 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1317
Exakt likadan som vadå? Min Finmar 510 HT?

Jag behövde också pumpa på gasen ett par gånger före start och ett par gånger efter. Så skall det vara, eftersom gasarna saknar choke, och det står i användarmanualen. Fattar inte riktigt var de kan läcka då pumpen sprutar bensinen rakt ner i insuget. Eller är det pumpen som läcker?

Utan att peka ut någon enskild person så tycker jag att man kan ägna gasaren en liten översyn vart 25e år istället för att svartmåla den på diverse forum för att den inte funkar felfritt i 30 år utan service.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 26, 2015 11:39 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 149
Känner mig träffad :wink:
Min mening har inte varit att kasta skit på Solexförgasarna. Det finns säkert 1000 tals båtmotor med Solex 44or som fungerar utmärkt, och ingen annan förgasare skulle göra jobbet bättre.

Jag har problem med mina Solexar och det kan mycket väl bero på bristande underhåll under åren, eller att dom helt enkelt är utslitna efter 40år i en båt vilket inte är jätte konstigt.

Mina flödar över upp mot flamdämparen och så rinner det på utsidan, känns inte bra då generatorn sitter under förgasaren, har även funderat på att renovera Solexarna men ser ändå fördelar med att byta till ett par Fajs 45or bl.a hoppas jag på att 4x45 ska ge mer mos än 2x44 :)

Tror inte Fajs förgasarna kommer att överleva 40år i en båt, Solexarna är nog av högre kvalite än ett par Kina Webrar (Fajs).

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 27, 2015 12:26 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1317
Grejen är den att man hör aldrig om någon som fungerar (vet inte om det finns fler). Så fort någon har problem så stäms det upp i kör om hur skit de förgasarna är. Förstår bara inte varför min maskin fungerade när ingen annan tycks göra det. Och nu skryter jag inte på mig själv som en duktig mekaniker, tvärtom anser jag att maskinen var minst lika misshandlad som alla andra gamla Volvon.

Sen får ju var och en göra vad de vill med sin egendom, det angår ju inte mig. Och det finns nog förgasare som skulle göra jobbet bättre ;)

Angående generatorn så borde den vara gnistskyddad med det vet man ju inte före man kollat. Inte för att det är relevant, inte vill man ju ha bränsle rinnande i motorrummet. Fast det håller ju kölsvinet rent och fint. Hur vet jag det då? :roll:

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 27, 2015 11:53 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 149
Får väl kompensera med lite positivt om Solexarna efter allt negativt ;-)

Farsan hade en Aq170 med trippla Solex 44or och den var lättstartad precis som din, man behövde inte pumpa med gasen för att komma upp i plan. Den gick jätte fint var inte mycket körd eller skruvad med utan nästan i nyskick.

Den motorn skulle jag vilja ha i min båt nu, skön sång från sexan och gött mos :-)

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010