Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån okt 23, 2017 10:41 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis okt 20, 2015 9:55 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 130
Har en B20 marinmotor sk AQ 130 C med dubbla Solex 44 PAI
Det sitter en P kam i och den skulle ge ca 130hk SAE när den var ny, nu är nog några av dom på grönbete...

Solex förgasarna är svårstartade man måste pumpa med gasen för att motorn ska starta då chock saknas och då läcker dom och jag är rädd att det ska droppa bensin ner på generatorn....
Likadant när man ska acca så måste man pumpa med gasen för att komma upp i planing.
Man kan ifs köpa en packningsats till Solexarna men den kostar ca 1000 spänn till båda förgasarna :(

I dagsläget så tänkte jag börja med att byta fuggarna samt ev byta kam till en Timo 717 kam el en FSV740.
Vilken förgasare skulle passa bäst?

Det vanligaste är att byta till Weber 36/36 DCD finns mycket beggat med insug, en tvåports 36mm förgasare känns mycket mindre än två separata 44mm förgasare?
Därför tänkte jag att man skulle upp på Weber 38/38 DGAS?
Sen finns ju FAJS 45 or till intressanta priser men har inte hittat några insug till vettiga priser?

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 27, 2015 8:10 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Inlägg: 892
Ort: Eksjö
du får ju i regel ett b20 dcoe insug för 500-800 spänn.. inte nytt, men de behöver de kanske inte vara?

_________________
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 28, 2015 10:14 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 130
Ja, hittade något beggat sen jag skrev inlägget för dom pengarna du nämner och det är väl helt ok. Är inte säker på att två 45or är bäst för mig?

Två Fajs 45or kostar ungefär lika mycket som en ny Weber 38/38.

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Senast redigerad av Smuggler ons okt 28, 2015 11:03 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 28, 2015 10:42 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4493
Ort: Boden
en 44 är väl sisådär 50% större än en 36

Det räcker väl med EN Fajs 45 om du inte ska trimma samtidigt?

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 28, 2015 10:54 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 130
Ja, det var lite så jag tänkte att 36/36 känns lite snålt hänfört med 44orna som sitter på och därför kollade jag på 38/38 istället.
Hur är det att använda en Fajs 45:a ? Har hört att dom är gjorda för att sitta i par?
4x45 känns lite overkill på en istort sätt orginal B20?

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 04, 2015 4:49 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 130
Några förslag på fuggar?

Weber 36/36 DCD, 38/38 DGAS eller 2xFajs 45or eller ska man renovera Solex 44orna?

Kommer köra Timo 717 kammen istället för P kammen.
Marintoppen är lika som insprutningstoppen med 42/35 ventiler.
Och sen avgaslimpan, kanske med min egen lösning med ett extra avgasknä fram så avgaserna kan gå åt båda hållen.

Skulle detta kunna resultera i lite mer knuff?
För mig är varje hk guld värd, nu varvar den som mest 4300 och toppar ca 23 kn skulle B20n orka varva ut till 5100 med en topp på 30kn med två pers ombord skulle jag vara svinnöjd.

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 05, 2015 9:51 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20331
Ort: Tomterna/sävar
dubbla weber med bb lamda så skulle det bli bra drag. men avgaslimpan förstör sen så några super effekter kan man inte vänta men kommer gå mycket bättre.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 05, 2015 2:05 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 130
Tack Jens :thumbright:

Blir att åka å köpa två Fajs 45or, en kam och sen hem och skruva :hey:

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 06, 2015 11:49 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20331
Ort: Tomterna/sävar
glöm inte köpa BB lamda! utan den är det svårt och kan bli dyrt.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 06, 2015 4:47 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 130
Ha ha... Kan du läsa tankar åxå? :)

Hade faktiskt tänkt fuska och strunta i BB Lambdan...... Mest för att det kan vara knepigt att få dit den på en vattenmantlad avgaslimpa.
Men det skulle vara korkat och kunna blivit dyrt.

Så jag tänkte ett varv till var man skulle kunna sätta den så kom jag på att man kan montera bbl på gavellocket på avgaslimpan.

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 07, 2015 10:31 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 130
Såg att det finns Fajs 40 nu åxå skulle det vara lämpligare i storlek än 45or??
Eller beror det mer på vilken halsring som sitter i ???

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 08, 2015 9:05 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20331
Ort: Tomterna/sävar
:) du sätter den på kortsidan med täck plåten. inga problem!

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 25, 2015 5:35 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 23, 2006 8:34 am
Inlägg: 45
Ort: sthlm
Vart det Fajs 45 or?
i sådana fall va betalade du?
Jag har en aq 151c som är under renovering.
Och dom gamla fuggarna strulade jämt som du skriver i din tråd.
Tanken var att försöka få ut lite mera effekt på en gång men det verkar svårt om man har tänkt att köra med avgas limpan.
"Perfekt med detta forum så man kan få tips när man kikar runt"

_________________
Www.christellracing.com


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 25, 2015 5:47 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1287
Varför skall det kastas så mycke skit på solexarna? Min aq131c startade bra, gick genast på 2000 varv på tomgång och efter en halvminut gick den på tomgångsvarv. Inga läckage och motorn levererade minst specad effekt. Inte kan jag säga att den hade nån imponerande servicebok heller. I don't get it.

Att de inte är de mest optimala kan jag dock hålla med om.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 25, 2015 5:56 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 23, 2006 8:34 am
Inlägg: 45
Ort: sthlm
Min bror har en exakt lika dan Striker Skipper med Volvo pentas aq 151.
Samma förgasar strul för honom med dom gamla.
inge roligt att åka ut med familjen på havet och inte lite på grejerna.

Dom har säkert fungerat tidigare utan problem.
Men nu är dom 25 år gamla och små ärgade här och där.

_________________
Www.christellracing.com


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010