Sida 1 av 1

Byta från 36 till 34 halsringar!

Postat: fre feb 05, 2016 6:44 pm
av RS100
Vad kan jag förvänta mig hända?

1,6 fyra med dubbla 45:or.

Lekman som man är, så borde mindre ge snabbare luftflöde?

Re: Byta från 36 till 34 halsringar!

Postat: tor feb 11, 2016 10:33 am
av StefanM
jo så är det ju men troligen så ändras väl en del bestyckning också. Ju mindre halsringar ju lättare är det ju att få den att gå fint som gatmotor men man tappar ju toppeffekt istället så man får ju bestämma sig för vad man vill ha. 34mm halsringar borde ju rimligt fungera alldeles utmärkt på en liten 1.6. Nästan så weber 40 vore bättre.

Re: Byta från 36 till 34 halsringar!

Postat: fre feb 12, 2016 9:42 am
av mekomaskin
Instämmer med Stefan.
På en 1,6liters motor borde det bli bättre.

Re: Byta från 36 till 34 halsringar!

Postat: lör feb 13, 2016 6:50 am
av RS100
Hört innan att 40 kanske skulle vara bättre men 45orna har suttit några år så de får hänga med är en busbil som bara går när det är finväder, men nya ringar blir det!

Han saknar det där sista rytet... tänkte att mindre ger mer fart (blåsa i stuprör eller sugrör) 2mm mindre låter lite men ni tror jag känner skillnad? med ny bestyckning såklart!

Re: Byta från 36 till 34 halsringar!

Postat: tor feb 18, 2016 7:01 pm
av Enok
Effekten går ju inte upp med mindre halsring, om dom nu inte är alldeles för stora förstås. Däremot kanske den går bättre på låga varv.

Re: Byta från 36 till 34 halsringar!

Postat: fre feb 19, 2016 7:03 pm
av fredde_vit_pv
halsringarma har ingen aning om vad motorn varvar! dom skapar ett undertryck vid visst ett flöde :wink:
sen är huvudmunstyckets uppgift att bromsa bränslet!