Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor aug 17, 2017 4:33 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör feb 20, 2016 5:45 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 09, 2006 4:25 pm
Inlägg: 433
Ort: Trollhättan
Jag ska trycksätta 2st Mikuni som sitter på en dragstar 1100. Har läst lite om trycksättning och tyckte det verkade lätt, laddtryck över och under membranet och pitottryck i flotörhuset.
Men nu har jag börjat titta på förgasarna och jag är osäker på hur dom fungerar och nyfiken som jag är så vill jag veta hur.

Vad är det som lyfter trotteln när man öppnar spjället?
Bild

_________________
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 21, 2016 7:19 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 384
Ort: lycksele
Dom fungerar väll på samma sätt som en gammal stromberg du har en kanal igenom trotten upp till där membranet sitter kanalen är riktad/plaserad så att luftströmmen under skapar ett undertryck som drar upp trotteln.
Dvs när man öppnar spjället och hastigheten på luften ökar stiger trotteln sen finns en fjäder ovanför som ger ett mottryck så trotteln stiger lagom mycket och nålen under öppnar upp för rätt bränslemängd.
I en gammal stromberg finns även en dämpkolv som håller kvar trotteln lite vid snabbt gaspådrag och då blir suget hårdare just då innan trotteln hinner ikapp och mer bränsle följer med så det blir lite som en axpump.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 21, 2016 9:03 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 09, 2006 4:25 pm
Inlägg: 433
Ort: Trollhättan
Bild
Det har du helt rätt i, då behöver jag inte trycksätta över membranet då det sköter sej själv?

Bild
Då är det bara under membranet som ska trycksättas?

_________________
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 21, 2016 4:06 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 384
Ort: lycksele
Så bör det vara trycksätter man inte på undersidan så lär trottlarna vilja tryckas ner av laddtrycket.
Ta trycket till undersidan så nära förgasarna som möjligt och kort grov slang så det inte skiljer mot trycket förgasaren ser I inloppet.
I flotörhuset kan man ta ut trycket tex före en ic eller så för och få högre tryck och mera bränsle vid laddtryck.
Men sånt kan man exprimentera med om man har bredbandslamda mm.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 21, 2016 4:58 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 09, 2006 4:25 pm
Inlägg: 433
Ort: Trollhättan
http://www.svenskatermoinstrument.se/so ... 350mm.html

Tänkte köpa ett färdigt pitotrör och använda till flotörhuset

_________________
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010