montera backventil till förgasar

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

montera backventil till förgasar

Inlägg av redheat »

har en Dodge militärbil som kan var svår att få igång när den stått ett tag, har renoverat bensinpumpen men det hjälpte ej, så då tänkte jag montera en backventil

var ska man montera backventil för att förhindra att bensinpump / förgasare tappar bränslet.

innan mekaniska pumpen eller mellan bränslepump och förgasare, har sökt på nätet men hiitar olika svar




http://rallyshop.se/produkt/Backventil
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1035
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: montera backventil till förgasar

Inlägg av Thunderbo1t »

Det är nog som så att bensinen dunstar ur förgasaren när den står, så är det på alla förgasarbilar jag har, en elektrisk bränslepump kan lösa problemet. Möjligen kanske du har igensatt ventilation i tanken så den sakta drar tillbaka bensinen när den står pga att ett litet vakuum finns i tanken?
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: montera backventil till förgasar

Inlägg av mauser240 »

Släpper mekaniska pumpen igenom bakvägen? Om den är tät lär ju inte en backventil hjälpa. Det är inte så att soppan helt enkelt dunstar i gasaren?

Jag tror inte det har någon större betydelse var backventilen sitter så länge inget läcker in eller ut ur systemet.

Thunderbo1t var snabbare.
//MartinL
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

Re: montera backventil till förgasar

Inlägg av redheat »

tack för svar :D

får väl prova med en backventil och se om det hjälper

enligt MONTERINGSANVISNING FÖRGASARSATS PENTA AQ115, AQ120, AQ130 B21 och AQ145 B23 och AQ151 B230
http://misab.se.loopiadns.com/info.php?sida=8

" Mellan bensintanken och pumpen bör det monteras ett bensinfilter med backventil, till exempel MISABs 8601. "
Amders
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: lör feb 27, 2010 2:42 pm
Ort: Mariestad

Re: montera backventil till förgasar

Inlägg av Amders »

En mekanisk pump är två (2) backventiler och en kolv. Som alla andra redan skrivit så kommer inte en backventil hjälpa dig.
På vissa gamla bilar tex gamla PV med 6volt finns det en handpump för att man inte ska behöva mala på starten så länge.
Spraya lite startgas eller snapsa i lite direkt i förgasaren när den stått.
Anders J
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

Re: montera backventil till förgasar

Inlägg av redheat »

mekaniska pumpen innehåller 6 st ventiler på dessa motorer, sitter även en handpumpen på dom också

anledningen jag trodde det skulle hjälpa med backventil var att när jag köpte bilen var bensintanken ur funktion, så då körde man på en reservdunken ( 20 liters jeepdunk ) som sitter på framskärmen och rätt så högt placerad, och då startade den mycket lättare.

nu har jag en 60 liter fuelcell på ordinarie plats och därför tänkte jag på backventil för att inte bensin ska rinna tillbaks från pumpen
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: montera backventil till förgasar

Inlägg av mauser240 »

Rinner bensinen tebax från pumpen då?
//MartinL
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6032
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: montera backventil till förgasar

Inlägg av Steve »

Du har inte nåt litet läckage på bränslerör eller slang på nåt högt placerat ställe?
Har för mig att det är på Amazoner det brukar bli skada på röret där det går mot karossen ovanför bakaxeln och då kan det bli så att ledningen tar luft men det är ändå inte tillräckligt för att det ska bli bränsleläckage
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

Re: montera backventil till förgasar

Inlägg av redheat »

nya bränslerör och slang

jag ska prova att handpumpa innan start nästa tur med bilen

såg även att det fanns bränslefilter med backventil
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: montera backventil till förgasar

Inlägg av StefanM »

det sitter som sagt backventiler i pumpen och är den renoverad och ventilerna okej så har ju de samma funktion som en extern backventil. Sätter du dit en sån och det fungerar så är det ju fel på ventilerna i pumpen.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: montera backventil till förgasar

Inlägg av mauser240 »

Att handpumpa lär ju inte avhjälpa felet, om där nu finns nåt fel.
//MartinL
Skriv svar