Förgasarturbo på mc

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Användarvisningsbild
Rohden
För mycket laddtryck
Inlägg: 433
Blev medlem: lör dec 09, 2006 4:25 pm
Ort: Trollhättan

Re: Förgasarturbo på mc

Inlägg av Rohden »

Jo det stämmer, tänkte att bränslet i flotörhusen skulle räcka till en gasning sen släppa och låta det fyllas igen.
Har fått den riktiga pumpen nu så det är helgens projekt och hoppas att det är det som är problemet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Förgasarturbo på mc

Inlägg av Jens Gustavsson »

har du dopat flotör trycket?
Användarvisningsbild
Rohden
För mycket laddtryck
Inlägg: 433
Blev medlem: lör dec 09, 2006 4:25 pm
Ort: Trollhättan

Re: Förgasarturbo på mc

Inlägg av Rohden »

Jag har tryck i flotör husen via pitotröret och har även monterat elpump och btr men den får inte soppa över kvarts gas. Måste vara trottlarna som lyfter för dåligt, får ta isär och provtrycka igen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6032
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Förgasarturbo på mc

Inlägg av Steve »

Nu har jag fantastiskt dåligt minne, men jag tror inte min B20 med förgasare och turbo gick varva nåt innan jag slipade nålen...men jag vet inte ens om det blir samma sak på en sån där :D
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Rohden
För mycket laddtryck
Inlägg: 433
Blev medlem: lör dec 09, 2006 4:25 pm
Ort: Trollhättan

Förgasarturbo på mc

Inlägg av Rohden »

Det låter som mitt problem, den går inte att varva

Har också läst om det, vad innebär det slipar man lite på måfå eller hur mäter man det


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6032
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Förgasarturbo på mc

Inlägg av Steve »

Där nålen befinner sig på tomgång och lite över det vill man ha den i original tjocklek(behöver ju inte mer bränsle där) så det kan man ju mäta upp innan man börjar slipa

På strombergaren gjorde jag även så att jag lyfte kolven i topp och och gjorde en markering på nålen ända ner mot munstycket, sen kapade jag nålen lite nedanför det(kapade den för att den skulle kunna ge maximalt med bränsle, men nedanför markeringen för att nålen inte skulle kunna hoppa ut ur munstycket). Sen på strombergaren slipade jag den bara så smal jag vågade utan att riskera att den skulle bli för vek så den kunde vikas. Men bäst är väl att skynda långsamt och slipa lite i taget, men tänk som sagt på att inte slipa för långt upp så den får för mycket bränsle på tomgång
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Rohden
För mycket laddtryck
Inlägg: 433
Blev medlem: lör dec 09, 2006 4:25 pm
Ort: Trollhättan

Re: Förgasarturbo på mc

Inlägg av Rohden »

Jag står handfallen, har provat med ställbart pitotrör och höjt nålarna max. Hade det bara varit en förgasare hade jag nog vågat slipa nålen men tror inte jag kan få till två likadana


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn
Användarvisningsbild
Rohden
För mycket laddtryck
Inlägg: 433
Blev medlem: lör dec 09, 2006 4:25 pm
Ort: Trollhättan

Re: Förgasarturbo på mc

Inlägg av Rohden »

Bild
Det sitter ett litet munstycke vid skruvmejseln som det kommer soppa ur om jag blåser i pitotröret, skulle det varit pluggat också. Det är på trycksidan


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Förgasarturbo på mc

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur har du gjort med dopningen? bara att tuffa till den mera så ska det bli bättre men utan bb lamda lär du köra sönder motorn före det blir bra är jag rädd.

mera bilder och info så ska jag försöka hjälpa dig.

har du provtryckt allt? läcker det ut ur flotörhuset nånstans så är det felet!

hur har du nått över flödnings rör från flotörhuset?? det måste nog in i pleniumen annars blir det minus tryck i flotörhuset än vad du gör. det som sitter vid förgasar ingången ska inte göra nått fel för de får ju laddtryck.
Användarvisningsbild
Rohden
För mycket laddtryck
Inlägg: 433
Blev medlem: lör dec 09, 2006 4:25 pm
Ort: Trollhättan

Re: Förgasarturbo på mc

Inlägg av Rohden »

Vad menar du med dopning? Pitot röret är kopplat till överflödnings röret, blåser jag i det kommer det bränsle vid nålen.
Plenum och förgasare är provtryckta.
Har lånat ut min BBL men ska hämta den i veckan, problemet är inte att den går snålt utan att den inte går alls


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Förgasarturbo på mc

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad menar du med pilot rör? :lol:

det vi kallar för doping är då man tryck sätter flotörhuset lite mer än vad det blir i plenium.

ska se om jag hittar bild?

här är en bild på vår is förgasar motor den kan man flytta tryck sättningen av flotörhusen på olika ställen för att justera "dopningen" som man ser på bilden så sitter förgasar slangen på plenium men där det sitter en plugg med ett tändstigt :lol: där sitter slangen då man laddar på lite mer. det är dock extremt känsligt och man kan inte sätta slangen före ladd kylaren än om den är stor för då blir det lamda 0.1 8)

Bild
Användarvisningsbild
Rohden
För mycket laddtryck
Inlägg: 433
Blev medlem: lör dec 09, 2006 4:25 pm
Ort: Trollhättan

Re: Förgasarturbo på mc

Inlägg av Rohden »

Inte pilot, pitot eller prantl rör.
Jag har ett fast monterat rakt mot luftströmmen också gjorde jag ett jag kan justera. Är ganska säker på nu att trottlarna inte lyfter så hinner jag ikväll så ska jag prova att blåsa upp dom med munnen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Förgasarturbo på mc

Inlägg av Jens Gustavsson »

flytta "pilot röret" närmare turbon och se hur soppan kommer bli mycket fetare. man kan göra en liten tratt inne i röret som bygger mera tryck också.

har du nån bild ?

har du provtryckt systemet med 0.5bar så du inte har nån läcka nånstans i närheten av flotör huset?

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Förgasarturbo på mc

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur går det? :)
Användarvisningsbild
Rohden
För mycket laddtryck
Inlägg: 433
Blev medlem: lör dec 09, 2006 4:25 pm
Ort: Trollhättan

Re: Förgasarturbo på mc

Inlägg av Rohden »

Jag har ett sommaruppehåll men funderar en heldel på varför det inte fungerar.
Mina förgasare heter mikuni bsr37 och Yamaha R1 heter bdsr40, skillnaden jag kan se på dom är att R1 har vinklat flotörhus. Anledningen till att jag jämför dom är pga på R1 fungerar det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn
Skriv svar