Sida 2 av 3

Re: Förgasarturbo på mc

Postat: fre maj 20, 2016 6:28 pm
av Rohden
Jo det stämmer, tänkte att bränslet i flotörhusen skulle räcka till en gasning sen släppa och låta det fyllas igen.
Har fått den riktiga pumpen nu så det är helgens projekt och hoppas att det är det som är problemet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Förgasarturbo på mc

Postat: lör maj 21, 2016 6:50 pm
av Jens Gustavsson
har du dopat flotör trycket?

Re: Förgasarturbo på mc

Postat: sön maj 22, 2016 1:01 pm
av Rohden
Jag har tryck i flotör husen via pitotröret och har även monterat elpump och btr men den får inte soppa över kvarts gas. Måste vara trottlarna som lyfter för dåligt, får ta isär och provtrycka igen


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Förgasarturbo på mc

Postat: sön maj 22, 2016 4:24 pm
av Steve
Nu har jag fantastiskt dåligt minne, men jag tror inte min B20 med förgasare och turbo gick varva nåt innan jag slipade nålen...men jag vet inte ens om det blir samma sak på en sån där :D

Förgasarturbo på mc

Postat: sön maj 22, 2016 5:11 pm
av Rohden
Det låter som mitt problem, den går inte att varva

Har också läst om det, vad innebär det slipar man lite på måfå eller hur mäter man det


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Förgasarturbo på mc

Postat: sön maj 22, 2016 5:23 pm
av Steve
Där nålen befinner sig på tomgång och lite över det vill man ha den i original tjocklek(behöver ju inte mer bränsle där) så det kan man ju mäta upp innan man börjar slipa

På strombergaren gjorde jag även så att jag lyfte kolven i topp och och gjorde en markering på nålen ända ner mot munstycket, sen kapade jag nålen lite nedanför det(kapade den för att den skulle kunna ge maximalt med bränsle, men nedanför markeringen för att nålen inte skulle kunna hoppa ut ur munstycket). Sen på strombergaren slipade jag den bara så smal jag vågade utan att riskera att den skulle bli för vek så den kunde vikas. Men bäst är väl att skynda långsamt och slipa lite i taget, men tänk som sagt på att inte slipa för långt upp så den får för mycket bränsle på tomgång

Re: Förgasarturbo på mc

Postat: mån maj 23, 2016 4:21 pm
av Rohden
Jag står handfallen, har provat med ställbart pitotrör och höjt nålarna max. Hade det bara varit en förgasare hade jag nog vågat slipa nålen men tror inte jag kan få till två likadana


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Förgasarturbo på mc

Postat: mån maj 23, 2016 5:52 pm
av Rohden
Bild
Det sitter ett litet munstycke vid skruvmejseln som det kommer soppa ur om jag blåser i pitotröret, skulle det varit pluggat också. Det är på trycksidan


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Förgasarturbo på mc

Postat: tis maj 24, 2016 4:34 pm
av Jens Gustavsson
hur har du gjort med dopningen? bara att tuffa till den mera så ska det bli bättre men utan bb lamda lär du köra sönder motorn före det blir bra är jag rädd.

mera bilder och info så ska jag försöka hjälpa dig.

har du provtryckt allt? läcker det ut ur flotörhuset nånstans så är det felet!

hur har du nått över flödnings rör från flotörhuset?? det måste nog in i pleniumen annars blir det minus tryck i flotörhuset än vad du gör. det som sitter vid förgasar ingången ska inte göra nått fel för de får ju laddtryck.

Re: Förgasarturbo på mc

Postat: tis maj 24, 2016 6:18 pm
av Rohden
Vad menar du med dopning? Pitot röret är kopplat till överflödnings röret, blåser jag i det kommer det bränsle vid nålen.
Plenum och förgasare är provtryckta.
Har lånat ut min BBL men ska hämta den i veckan, problemet är inte att den går snålt utan att den inte går alls


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Förgasarturbo på mc

Postat: ons maj 25, 2016 11:09 am
av Jens Gustavsson
vad menar du med pilot rör? :lol:

det vi kallar för doping är då man tryck sätter flotörhuset lite mer än vad det blir i plenium.

ska se om jag hittar bild?

här är en bild på vår is förgasar motor den kan man flytta tryck sättningen av flotörhusen på olika ställen för att justera "dopningen" som man ser på bilden så sitter förgasar slangen på plenium men där det sitter en plugg med ett tändstigt :lol: där sitter slangen då man laddar på lite mer. det är dock extremt känsligt och man kan inte sätta slangen före ladd kylaren än om den är stor för då blir det lamda 0.1 8)

Bild

Re: Förgasarturbo på mc

Postat: ons maj 25, 2016 12:05 pm
av Rohden
Inte pilot, pitot eller prantl rör.
Jag har ett fast monterat rakt mot luftströmmen också gjorde jag ett jag kan justera. Är ganska säker på nu att trottlarna inte lyfter så hinner jag ikväll så ska jag prova att blåsa upp dom med munnen


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Förgasarturbo på mc

Postat: ons maj 25, 2016 6:22 pm
av Jens Gustavsson
flytta "pilot röret" närmare turbon och se hur soppan kommer bli mycket fetare. man kan göra en liten tratt inne i röret som bygger mera tryck också.

har du nån bild ?

har du provtryckt systemet med 0.5bar så du inte har nån läcka nånstans i närheten av flotör huset?

mvh jens

Re: Förgasarturbo på mc

Postat: tis maj 31, 2016 7:17 pm
av Jens Gustavsson
hur går det? :)

Re: Förgasarturbo på mc

Postat: ons jun 29, 2016 10:15 pm
av Rohden
Jag har ett sommaruppehåll men funderar en heldel på varför det inte fungerar.
Mina förgasare heter mikuni bsr37 och Yamaha R1 heter bdsr40, skillnaden jag kan se på dom är att R1 har vinklat flotörhus. Anledningen till att jag jämför dom är pga på R1 fungerar det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk