Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre okt 20, 2017 8:38 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre sep 16, 2016 4:27 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Inlägg: 472
Ort: Dalsland
Ok,ska jag börja att öka primär jet, 1 steg eller 2 steg
Läste i misab info att det är samspel mellan mainjet / huvudmunstycke och luftmunstycke

läste på nätet
If you have to open the mixture screw more than 2 turns on a 32/36 DGV or 38 DGES your idle jets are too small...If you have to shut them below 1/2 turn they are too big....


Senast redigerad av redheat sön sep 18, 2016 6:53 pm, redigerad totalt 3 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 18, 2016 6:30 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Inlägg: 472
Ort: Dalsland
Skickat från min 2013023 via Tapatalk[/quote]
Bild

Skickat från min 2013023 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 18, 2016 7:39 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 516
Ort: Ljusdal
redheat skrev:
Ok,ska jag börja att öka primär jet, 1 steg eller 2 steg
Läste i misab info att det är samspel mellan mainjet / huvudmunstycke och luftmunstycke

läste på nätet
If you have to open the mixture screw more than 2 turns on a 32/36 DGV or 38 DGES your idle jets are too small...If you have to shut them below 1/2 turn they are too big....


Jag gissar bara då jag har minimal erfarenhet av Weber, men antagligen flera steg för att uppnå tillräcklig skillnad.
Man kan väl räkna på AFR och se hur många procent mer bensin man vill ha och pröva med så många procent större munstycke.
Absolut finns det ett samband mellan luft- och huvudmunstycke, men jag skulle pröva att strunta i luftmunstyckena iaf till en början.
Det där om blandningsskruvarna är en bra generell tumregel.
Kanske dags att köpa ett set med borrar i lämpliga storlekar och borra huvudmunstycken nu? :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 18, 2016 9:52 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Inlägg: 472
Ort: Dalsland
jag köpte med mainjet . 140.145.150.160.165.170

det verkar som man har 5 större i primary än secondary mainjet

jag läste på nätet att man skulle ändra 2 steg när man ändrar


så då borde det bli 150 på primary och 145 på secondary mainjet


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 19, 2016 5:39 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Inlägg: 472
Ort: Dalsland
jag började med gå upp 2 steg från 140 till 150 primary main jet

ställde ca 13 afr på tomgång

accelaration 12-13 afr

vid 70 km/ h march fart 13-14 afr


gick ner till 145

ställde på tomgång ca 13 afr

accelaration ( drar på varje växlel till ca 1800 rpm ) 12,5-13,3 afr

vid 70 km/h marchfart 15,5-16,3 afr


inte så illa kanske eller ?


men sen när kom hem efter 2 provkörningsvändan så börjar den gå fett på tomgång spelade ingen roll hur jag skruvade på
tomgångsskruven , blev hela tiden 10,0 afr

tog loss luftfiltret det droppade hela tiden ner i båda portarna

vad har hänt ?

värme

det var med 2 olika packningar till förgasarfoten en tunnare med 2 hål i efter portarna------ den monterade jag

en tjockare packning 3-4 mm med ett stort avlångt hål för båda portarna


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 19, 2016 7:16 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 516
Ort: Ljusdal
Troligen för högt bränsletryck, eller kanske för het förgasare, alltid bra idé med tjock isolerande fotpackning till alla förgasare.
Ganska bra resultat må jag säga, kanske pröva med större munstycke till andra porten bara?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 19, 2016 7:43 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Inlägg: 472
Ort: Dalsland
Thunderbo1t skrev:
Troligen för högt bränsletryck, eller kanske för het förgasare, alltid bra idé med tjock isolerande fotpackning till alla förgasare.
Ganska bra resultat må jag säga, kanske pröva med större munstycke till andra porten bara?


behövs det större på andra porten, då blir det väl ännu fetare blandning-lägre afr värde eller?

ska lägga dit en tjockare packning, när jag mätte tempen på adaptern var det 80 grader,

kanske måste vara någon skyddsplåt mot värmen?


tisdag
Startade upp bilen idag, tänkte nu fungerar det väl när motorn är kall, men ej 10 afr på tomgång även om jag skruvar tomgångsskruven ända in, och det droppar hela tiden bensin i båda portarna, varför?

kanske måste ha en sådan här då
http://www.misab.se/artikel.php?kid=&so ... or&id=2498


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 26, 2016 9:42 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Inlägg: 472
Ort: Dalsland
har monterat bränsletrycksregultorn och justerat till 2 psi, då gick det bättre.

Konstigt att det gick bra att köra utan regulator på ca 3 psi ca 3 mils provkörning innan det började krångla med läckande nålventil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 27, 2016 8:36 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1344
Ort: Vällingby
Du har inte funderat på "TBi"?

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 27, 2016 8:43 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Inlägg: 472
Ort: Dalsland
Det ser nog inte så bra ut i orginalkretsar med insprutning

Skickat från min 2013023 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 27, 2016 8:45 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1344
Ort: Vällingby
:hihi:
Weber'n är väl inte heller orginal?

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 27, 2016 9:14 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Inlägg: 472
Ort: Dalsland
Ja vet men , gränsen går kanske där

Skickat från min 2013023 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 03, 2016 9:51 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20331
Ort: Tomterna/sävar
du har väl bra bränsle filter?

kul att tuna med BB lamda vist? man ser vad man gör direkt :thumbright:

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 03, 2016 10:01 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Inlägg: 472
Ort: Dalsland
Det sitter ett i bränsletryck regulator

Skickat från min 2013023 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 23, 2016 6:30 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Inlägg: 472
Ort: Dalsland
flottör nivån är som beskrivningen 41 mm underkant flottör

Jag har monterat justerat tryckregulatorn till 2 psi , då ändrades afr värdet på marschfart

( 70 km/h ) 15,5- 16,3 afr till afr 13-14

Ökade på secondary main jet till 140 från 135, för innan när jag trampade gasen i botten ( secondary porten öppnar ) så tvekade motorn , men efter bytet, när jag trampar gasen i bott så flaxar afr värdet upp lite till typ 15-16 men efter en sekund så blir runt afr 13

Det är ju sällan man kör med gasen botten , en sådan här sidventils 6 :a är maxvarvet 3200 varv


Så då har jag 12.5 -13 afr tomgång

När accar på alla växlar upp till 1800 varv 12.5 - 13 afr

Vid marchfart 70 km/h 13-14 afr



Kan man åka dessa värden?

Inte många nu att fråga om hur förgasare skall justeras nuförtiden, när alla åker insprutning



Men sen hände en gång till när jag stannade till,att det var 10 afr på tomgång, och det droppade hela tiden i portarna i förgasaren, drog sen ut på väg hemåt , och sen när jag var hem så var det bra igen på tomgång ( 12,5- 13 afr )

det droppar i mitten , under den grejen som går tvärs över 36 mm porten


fattar inte hur det kan bli så ibland?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010