Sida 1 av 3

weber 32 / 36 DGV på sidventils 6:a

Postat: ons aug 31, 2016 7:43 pm
av redheat
Har tänkt att montera en weber 32 / 36 DGV , på min plymounth sidventil 6:a -50 tal , som jag har i min Dodge weapon carrier militärbil.



Det blir en adapter för att omvandla förgasarens 2 portar till insugets 1 port

Tänkte montera dit en bredbandslambda mätare för att justera in förgasaren, var ska man sätta svetsmuttern till lambda sonden, jag har ca 200 mm lodrätt rör under grenröret innan det svänger bakåt ?

Re: weber 32 / 36 DGV på sidventils 6:a

Postat: lör sep 03, 2016 1:02 pm
av redheat
Har monterat dit en bredbandslambda mätare för att justera in förgasaren, har montarat lambdgivaren på det lodrätt rör under grenröret innan det svänger bakåt, 200 mm under flänsen ?


Har provkört lite med orginal förgasaren Carter med regulator ( har ej fått webern )

På tomgång så fladdrar det lite mellan 15 till 17 afr

När jag har marchfart 70 km /h så ca 12 afr

vad för värden ska man ligga på, 14,7 är väl optimalt ?




Jag köpte en ny lambda givare för att slippa skruva loss den på min andra bil som jag har lamda mätaren fast montarat på

Bredbandslamba mätaren är AEM LSU , köpte en ny givare Bosch 4,2 , men den passade ej till kontakten på mätaren.AEM kontakten är kantig men Bosch givarens kontakt är rund

Jag har läst att det skulle passa med Bosch 4,2 till AEM ?

Re: weber 32 / 36 DGV på sidventils 6:a

Postat: lör sep 03, 2016 4:54 pm
av Thunderbo1t
14,7 är optimalt, om du vill att din katalysator ska fungera bra, i ditt fall inget att gå efter alltså.
Jag skulle låta det hamna där motorn trivs bäst på tomgång(13:1?), kanske lite magrare om den fungerar bra ändå, och så magert det går på "crusie" utan att den tappar kraft, kanske 15-16-17:1, och runt 12-13:1 vid acc och fullgas. Förgasaren kanske har begränsningar som inte möjliggör detta men lite åt detta håll borde gå att uppnå.
Skall bli intressant att se vad en sid-6a tycker om för blandningsförhållanden!

Re: weber 32 / 36 DGV på sidventils 6:a

Postat: lör sep 03, 2016 6:15 pm
av redheat
tack för svar :D

har beställt webern från england http://www.fastroadcars.co.uk/ bra pris, har köpt tidigare weber ICH till min bensin traktor med B16 motor

Han skulle bestycka webern så gott han kunde, jag bifogade några länkar till amerikanska sidor med Dodgar med weber DGV 32/36 men han hade inte så mycket nytta av detta,det stog att dom använt munstycke så stora som inte finns

Re: weber 32 / 36 DGV på sidventils 6:a

Postat: tor sep 15, 2016 10:45 am
av redheat
nu har jag monterat förgasaren

har ej ansluten förgasaren till vakumm ( anslutning pluggad ), ska man det eller ?

vid provkörning :

tomgång 11 afr fett

marchfart 70 km/h 16-17 afr magert - vågade inte köra så länge på detta :(


borde det inte vara tvärtom


jag skruvade på skruven ner i foten enligt sprängskiss " idle adjusting screw" då ändras tomgång afr ---- ändrar det bara på afr värde på tomgång då ?


men så finns den skruven som stoppar spjället ( primary throttle adjusting screw ) då ändras ju också tomgång

Re: weber 32 / 36 DGV på sidventils 6:a

Postat: tor sep 15, 2016 5:04 pm
av Thunderbo1t
Jag skulle kört på 16-17:1 under cruise om den går ryckfritt.
Du borde kunna magra ned tomgången med "idle adjusting screw", det påverkar en bit upp i registret också.
Normalt på gamla motorer är fetare på tomgång än cruise för att gå rent och stabilt på tomgång.
Se bara till att den inte går magert vid belastning, dvs ha runt 11-12-13:1 när den får jobba.
Spikningar uppstår mest vid lambda 1 (14,5:1?) har jag läst och upplevt själv, säkert nån annan här som kan det här bättre än mig.

Re: weber 32 / 36 DGV på sidventils 6:a

Postat: tor sep 15, 2016 6:47 pm
av redheat
Tack för svar Thunderbolt :thumbright:

Jag har aldrig justerat in weber förgasare innan, jag har bara justerat dubbla mikuni förgasare på vattenskoter, men där är det bara 2 olika munstycke ( lågfart och högfart ), och sen fick man läsa tändstift



" Jag skulle kört på 16-17:1 under cruise om den går ryckfritt"

men det är ju ännu magrare än lambda 1, mer är inte det ännu mer spikningsrisk då?

ska man inte byta några munstycke för att få mer bränsle vid max crusingspeed ( 2000 rpm ) ?

Och sen justera " idle adjusting screw" 13:1 ?

Är det fördel att ansluta vakumm till förgasaren, finns anslutning i adaptern?


Inte roligt man förstör denna gamla motorn bara för man vill ha en moderare förgasare för att få ner bränsleförbrukningen

Re: weber 32 / 36 DGV på sidventils 6:a

Postat: tor sep 15, 2016 10:37 pm
av Thunderbo1t
Det spikar lättast vid lambda ett, fetare och magrare än lambda ett så avtar spikningar, trodde inte på det själv men har har råkat ut för det själv och det stämmer. Givetvis ska man inte ligga på den magra sidan vid belastning.
Är inte vakuumanslutningen ett uttag till t.ex fördelare mm? Jag har inte sett förgasare med yttre anslutning av vakuum för förgasarens funktion, men jag har iofs inte sett så många olika förgasare heller, mest Holley och Carter (Edelbrock).
Jag är inte så insatt i Webers modeller, öppnar den båda spjällen lika eller öppnar det större senare?

http://www.misab.se/matriser.php?kid=4-544-553-636-652

Re: weber 32 / 36 DGV på sidventils 6:a

Postat: fre sep 16, 2016 12:32 am
av redheat
Först öppnar 32mm spjället,. Sen när man gasar mer kommer 36mm spjället

Re: weber 32 / 36 DGV på sidventils 6:a

Postat: fre sep 16, 2016 12:37 am
av redheat
redheat skrev:Först öppnar 32mm spjället,. Sen när man gasar mer kommer 36mm spjället
Bild

Skickat från min 2013023 via Tapatalk

Re: weber 32 / 36 DGV på sidventils 6:a

Postat: fre sep 16, 2016 10:21 am
av redheat
nu har jag ställt ca 12,7- 13 afr på tomgång 500 rpm ( varm motor )

motor kan ibland tveka när man varvar upp snabbt



när jag accelerar så är det 13 -15 AFR

Skulle nog behöva mer bränsle då, öka mainjet då ?

bestyckning:
det är 2 st main jet,
primary main jet 140

secondary main jet 135


verkar vara mycket undertryck i ena sådan här motor, väser som bara den när motorn går på tomgång, i luftrenaren

Re: weber 32 / 36 DGV på sidventils 6:a

Postat: fre sep 16, 2016 11:40 am
av fugazi
redheat skrev: verkar vara mycket undertryck i ena sådan här motor, väser som bara den när motorn går på tomgång, i luftrenaren
Orginalmotorn är väl på 3-4liter?
Då lär det ju "väsa" en del på tomgång med en förhållandevis liten förgasare...
Vad är det för motor i den där du har?
Och vilken modell på Weapon Carrier är det? Bilder?

Re: weber 32 / 36 DGV på sidventils 6:a

Postat: fre sep 16, 2016 12:31 pm
av redheat
det stämmer nog, att blir så när det är stor motorvolym tilll liten förgasare

3,7 liter tror det är, för det är ej orginal motor i , plymouth 218 cu

orginal dodge motor är 230 cu

en sådan här är det
https://en.wikipedia.org/wiki/Dodge_WC54

Re: weber 32 / 36 DGV på sidventils 6:a

Postat: fre sep 16, 2016 2:40 pm
av Thunderbo1t
[quote="redheat"]nu har jag ställt ca 12,7- 13 afr på tomgång 500 rpm ( varm motor )

motor kan ibland tveka när man varvar upp snabbt



när jag accelerar så är det 13 -15 AFR

Skulle nog behöva mer bränsle då, öka mainjet då ?

bestyckning:
det är 2 st main jet,
primary main jet 140

secondary main jet 135


verkar vara mycket undertryck i ena sådan här motor, väser som bara den när motorn går på tomgång, i luftrenaren[/q

Jag skulle pröva med större main jet, men osäker på om det behövs både på primär och sekundär, antagligen båda.
Finns det någon "power enrichment circuit" i en weber, typ Holley? Isf kan den också behöva göras större.
Känns även som om nålventilen kan bli för liten?
Det finns potential för en avsevärt lägre förbrukning jämfört med den gamla förgasaren! :thumbright:

Re: weber 32 / 36 DGV på sidventils 6:a

Postat: fre sep 16, 2016 4:26 pm
av redheat
Ok,ska börja att öka primär jet, 1 steg eller 2 steg?
Läste i misab info att det är samspel mellan mainjet / huvudmunstycke och luftmunstycke

Skickat från min 2013023 via Tapatalk