Sävar Turbo Site
http://forum.savarturbo.se/

weber 32 / 36 DGV på sidventils 6:a
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=15&t=92836
Sida 2 av 3

Författare:  redheat [ fre sep 16, 2016 4:27 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: weber 32 / 36 DGV på sidventils 6:a

Ok,ska jag börja att öka primär jet, 1 steg eller 2 steg
Läste i misab info att det är samspel mellan mainjet / huvudmunstycke och luftmunstycke

läste på nätet
If you have to open the mixture screw more than 2 turns on a 32/36 DGV or 38 DGES your idle jets are too small...If you have to shut them below 1/2 turn they are too big....

Författare:  redheat [ sön sep 18, 2016 6:30 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: weber 32 / 36 DGV på sidventils 6:a

Skickat från min 2013023 via Tapatalk[/quote]
Bild

Skickat från min 2013023 via Tapatalk

Författare:  Thunderbo1t [ sön sep 18, 2016 7:39 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: weber 32 / 36 DGV på sidventils 6:a

redheat skrev:
Ok,ska jag börja att öka primär jet, 1 steg eller 2 steg
Läste i misab info att det är samspel mellan mainjet / huvudmunstycke och luftmunstycke

läste på nätet
If you have to open the mixture screw more than 2 turns on a 32/36 DGV or 38 DGES your idle jets are too small...If you have to shut them below 1/2 turn they are too big....


Jag gissar bara då jag har minimal erfarenhet av Weber, men antagligen flera steg för att uppnå tillräcklig skillnad.
Man kan väl räkna på AFR och se hur många procent mer bensin man vill ha och pröva med så många procent större munstycke.
Absolut finns det ett samband mellan luft- och huvudmunstycke, men jag skulle pröva att strunta i luftmunstyckena iaf till en början.
Det där om blandningsskruvarna är en bra generell tumregel.
Kanske dags att köpa ett set med borrar i lämpliga storlekar och borra huvudmunstycken nu? :thumbright:

Författare:  redheat [ sön sep 18, 2016 9:52 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: weber 32 / 36 DGV på sidventils 6:a

jag köpte med mainjet . 140.145.150.160.165.170

det verkar som man har 5 större i primary än secondary mainjet

jag läste på nätet att man skulle ändra 2 steg när man ändrar


så då borde det bli 150 på primary och 145 på secondary mainjet

Författare:  redheat [ mån sep 19, 2016 5:39 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: weber 32 / 36 DGV på sidventils 6:a

jag började med gå upp 2 steg från 140 till 150 primary main jet

ställde ca 13 afr på tomgång

accelaration 12-13 afr

vid 70 km/ h march fart 13-14 afr


gick ner till 145

ställde på tomgång ca 13 afr

accelaration ( drar på varje växlel till ca 1800 rpm ) 12,5-13,3 afr

vid 70 km/h marchfart 15,5-16,3 afr


inte så illa kanske eller ?


men sen när kom hem efter 2 provkörningsvändan så börjar den gå fett på tomgång spelade ingen roll hur jag skruvade på
tomgångsskruven , blev hela tiden 10,0 afr

tog loss luftfiltret det droppade hela tiden ner i båda portarna

vad har hänt ?

värme

det var med 2 olika packningar till förgasarfoten en tunnare med 2 hål i efter portarna------ den monterade jag

en tjockare packning 3-4 mm med ett stort avlångt hål för båda portarna

Författare:  Thunderbo1t [ mån sep 19, 2016 7:16 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: weber 32 / 36 DGV på sidventils 6:a

Troligen för högt bränsletryck, eller kanske för het förgasare, alltid bra idé med tjock isolerande fotpackning till alla förgasare.
Ganska bra resultat må jag säga, kanske pröva med större munstycke till andra porten bara?

Författare:  redheat [ mån sep 19, 2016 7:43 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: weber 32 / 36 DGV på sidventils 6:a

Thunderbo1t skrev:
Troligen för högt bränsletryck, eller kanske för het förgasare, alltid bra idé med tjock isolerande fotpackning till alla förgasare.
Ganska bra resultat må jag säga, kanske pröva med större munstycke till andra porten bara?


behövs det större på andra porten, då blir det väl ännu fetare blandning-lägre afr värde eller?

ska lägga dit en tjockare packning, när jag mätte tempen på adaptern var det 80 grader,

kanske måste vara någon skyddsplåt mot värmen?


tisdag
Startade upp bilen idag, tänkte nu fungerar det väl när motorn är kall, men ej 10 afr på tomgång även om jag skruvar tomgångsskruven ända in, och det droppar hela tiden bensin i båda portarna, varför?

kanske måste ha en sådan här då
http://www.misab.se/artikel.php?kid=&so ... or&id=2498

Författare:  redheat [ mån sep 26, 2016 9:42 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: weber 32 / 36 DGV på sidventils 6:a

har monterat bränsletrycksregultorn och justerat till 2 psi, då gick det bättre.

Konstigt att det gick bra att köra utan regulator på ca 3 psi ca 3 mils provkörning innan det började krångla med läckande nålventil

Författare:  fugazi [ tis sep 27, 2016 8:36 am ]
Inläggsrubrik:  Re: weber 32 / 36 DGV på sidventils 6:a

Du har inte funderat på "TBi"?

Författare:  redheat [ tis sep 27, 2016 8:43 am ]
Inläggsrubrik:  Re: weber 32 / 36 DGV på sidventils 6:a

Det ser nog inte så bra ut i orginalkretsar med insprutning

Skickat från min 2013023 via Tapatalk

Författare:  fugazi [ tis sep 27, 2016 8:45 am ]
Inläggsrubrik:  Re: weber 32 / 36 DGV på sidventils 6:a

:hihi:
Weber'n är väl inte heller orginal?

Författare:  redheat [ tis sep 27, 2016 9:14 am ]
Inläggsrubrik:  Re: weber 32 / 36 DGV på sidventils 6:a

Ja vet men , gränsen går kanske där

Skickat från min 2013023 via Tapatalk

Författare:  Jens Gustavsson [ mån okt 03, 2016 9:51 am ]
Inläggsrubrik:  Re: weber 32 / 36 DGV på sidventils 6:a

du har väl bra bränsle filter?

kul att tuna med BB lamda vist? man ser vad man gör direkt :thumbright:

mvh jens

Författare:  redheat [ mån okt 03, 2016 10:01 am ]
Inläggsrubrik:  Re: weber 32 / 36 DGV på sidventils 6:a

Det sitter ett i bränsletryck regulator

Skickat från min 2013023 via Tapatalk

Författare:  redheat [ fre dec 23, 2016 6:30 pm ]
Inläggsrubrik:  Re: weber 32 / 36 DGV på sidventils 6:a

flottör nivån är som beskrivningen 41 mm underkant flottör

Jag har monterat justerat tryckregulatorn till 2 psi , då ändrades afr värdet på marschfart

( 70 km/h ) 15,5- 16,3 afr till afr 13-14

Ökade på secondary main jet till 140 från 135, för innan när jag trampade gasen i botten ( secondary porten öppnar ) så tvekade motorn , men efter bytet, när jag trampar gasen i bott så flaxar afr värdet upp lite till typ 15-16 men efter en sekund så blir runt afr 13

Det är ju sällan man kör med gasen botten , en sådan här sidventils 6 :a är maxvarvet 3200 varv


Så då har jag 12.5 -13 afr tomgång

När accar på alla växlar upp till 1800 varv 12.5 - 13 afr

Vid marchfart 70 km/h 13-14 afr



Kan man åka dessa värden?

Inte många nu att fråga om hur förgasare skall justeras nuförtiden, när alla åker insprutning



Men sen hände en gång till när jag stannade till,att det var 10 afr på tomgång, och det droppade hela tiden i portarna i förgasaren, drog sen ut på väg hemåt , och sen när jag var hem så var det bra igen på tomgång ( 12,5- 13 afr )

det droppar i mitten , under den grejen som går tvärs över 36 mm porten


fattar inte hur det kan bli så ibland?

Sida 2 av 3 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/