Sida 1 av 2

Hur ska afr vara genom registret?? Vad är möjligt??

Postat: mån jan 16, 2017 7:06 pm
av Kulan
Hej jag har en 244 som går med en weber 32/36
Marschar i 70kmh så ligger den på 15.5 - 16 afr och kör man i uppförsbacke så går den upp till ~ 13.5 afr

Nu till vad jag upplever, jag upplever att den magrar vid gaspådrag och blir värre ju lägre RPM motorn jobbar i, kan huckra till till och med på riktigt låga varv och mycket och plötsligt gaspådrag,

Går det kräva nåt mer av denna typ av förgasare eller kan man köra och vara nöjd?? Är ju bara ute efter livslängd och bränsleekonomi samt körbarhet men effekt ä ju aldrig fel. Men tar hellre 0.2L milen lägre bränsleförbrukning än 5hk högre effekt på denna bil :-) hur ser en bra kurva för bränsleekonomi ut?? Med en förgasare går det ju inte få optimalt, vad kan man godkänna i verkligheten??

Men om vi ska leka med tanken i att man ska bestycka dubbla fajs45. En portad b18 topp med 44/37 ventiler, b20 botten och nån rolig kam. T.ex h3.
Eller en b230 med 48-40 och fajs50 med en lite rolig kam, typ 15-16mm lyft 270 0.05"
Hur exakt kan man få förgasaren att gå, finns det nån "efter en halv sekund ska AFR gå upp till 12.5 och mellan 12 ner till 13.5 är ok genom hela registret"

Eller finns det nån annan bättre förklaring på hur AFR ska vara?? Går en mer trimmad motor bättre / sämre att få en "fin och bra" Afr kurva genom registret eller har det med förgasarens kvalitet att göra??

Tacksam för svar mvh Kulan :-)

Re: Hur ska afr vara genom registret?? Vad är möjligt??

Postat: fre jan 20, 2017 10:50 am
av StefanM
att tänka i de banorna på förgasarbilar brukar vara omöjligt. Bestyckar du ner så du får ekonomi och fina värden på instrumentet så lär det troligen sluta med en helt okörbar bil.
Oftast är det värt alla pengar i världen att köra på rullande landsväg hos nån som har vana med webrar och förgasare i allmänhet. Då kan man locka fram hästar och få en körbar bil ändå som svarar på gasen och samtidigt är ekonomisk.

Re: Hur ska afr vara genom registret?? Vad är möjligt??

Postat: fre jan 20, 2017 12:00 pm
av SkauneJohan
det verkar ju vettiga afr som du har :thumbright:

ska du testa o bestycka din förgasare så har jag info om en vettig grundbestyckning att utgå från, behöver bara din nuvarande bestyckning att utgå från :)

afr/lambdavärden som är vettiga

upp till lambda 0,9 är rätt ok på en sugmotor vid fullgas
gasoline afr
6.0 AFR - Rich Burn Limit (engine fully warm)
9.0 AFR - Black Smoke / Low Power
11.5 AFR - Best Rich Torque at Wide Open Throttle
12.2 AFR - Safe Best Power at Wide Open Throttle
13.3 AFR - Lean Best Torque
14.6 AFR - Stoichiometric AFR (Stoich)
15.5 AFR - Lean Cruise
16.5 AFR - Usual Best Economy
18.0 AFR - Carbureted Lean Burn Limit
22.0+ AFR - EEC / EFI Lean Burn
6.0 AFR - lambda 0,41
9.0 AFR - lambda 0,61
11.5 AFR - lambda 0,78
12.2 AFR - lambda 0,83
13.3 AFR - lambda 0,90
14.6 AFR - lambda 1.00
15.5 AFR - lambda 1,05
16.5 AFR - lambda 1,12
18.0 AFR - lambda 1,22
22.0+ AFR - lambda 1,50

Re: Hur ska afr vara genom registret?? Vad är möjligt??

Postat: lör jan 21, 2017 1:20 pm
av Kulan
Ok tack så mkt för svar, :-) bra lista :-) men om man bara fortsätter att spekulera runt förgasare och bestyckning om hur det fungerar och hur förgasare reagerar vid div modifieringar.
Körbarhet ä ju aldrig dumt. Så skulle man kunna gå upp nå snäpp på lagfart och så sätt få bättre körbarhet?? Den vill ju somsagt huckra till vid låga varv (30-40km/h på 4an, har ingen varvräknare)
Har 55/50 i lagfart (std när 32/36 va ny) hur många steg vill man gå upp?? :-) det var anledningen som jag gick upp i huvudmunstycke från 150 - 160 för att få lite fetare blandning på låga varv, tror den låg vid 14-15 (minns ej) i uppförsbackarna med det mindre munstycket och det fungerar ju :-) sen går runt 15 i marschfart i typ 70 på 4:and växel tack vare ett mer lämpligt lågfart för min applikation?? :-) sen bestyckar man väl sekundären lite fetare för att undvika en dipp vid plötslig öppning av sekundären och siktar på typ 12.5-13 afr för omkörningar eller liknande :-)

Mvh Kulan :-)

Re: Hur ska afr vara genom registret?? Vad är möjligt??

Postat: lör jan 21, 2017 4:31 pm
av fredde_vit_pv
jag tycker att man ska tänka ,hur mycket är spjället öppet och vilket munstycke
är det som då är i "drift" inte vilket varvtal motorn har :wink: förgasare skiter i vad motorn varvar :hihi:

//F

Re: Hur ska afr vara genom registret?? Vad är möjligt??

Postat: lör jan 21, 2017 5:46 pm
av Kulan
Nja har du verkligen rätt där om att förgasaren skiter i varvtalen?? På sätt och vis kanske men ju högre varv (okej nu ä jag ute på djupt vatten här men vill få fram en princip) destå mer luft vill ju motorn ha, och ju mer luft som passerar genom förgasaren och registreras av denna destå mer soppa skickar den ut, det är väl det emuröret ska dosera?? Olika lufthastigheter, men förhållandevis samma AFR värde genom "hela spektrat"??

Men tankesättet kan ju fortfarande vara rätt, men vilken bestyckning tycker du att ska ändra på med ditt tankesätt?? Vill få den att feta på lite vid låg varv å gaspedalen som att jag vill accelerera??

Men vill bara säga, vill spekulera, prova, experimentera och kanske har man tur att man kan lära sig nåt, därav inte fara till en expert å få allt perfekt i en gång, :-)

Re: Hur ska afr vara genom registret?? Vad är möjligt??

Postat: lör jan 21, 2017 7:22 pm
av fredde_vit_pv
Vad jag menar är att dom flesta förgasare är utsatta för pulser och om du varvar mer sker det oftare.
Förgasaren levererar bränsleblandad luft oftare men i en perfekt värld med samma blandning(förgasaren skiter i hur ofta! ingen regel utan undantag dock :wink: )

med spjället/spjällen upp till gissningvis 20-30% sugs det blandning genom lågfartssystemet (det skapas undertryck vid spjället i förgasarhuset och där finns hål in till
lågfarts systemet.

Med spjäll helt öppna blir det inte undertryck nog vid korrektionshålen (hålen i förgasarhuset bredvid stängt spjäll kopplat till lågfatssystemet/munstycket)
däremot skapar luftmassorna ett undertryck ute vid halsringen som börjar (först då) suga ut blandningen via högfartssystemet
(huvudmunstycket bland annat)emulsionsrören grovblandar luft och bränsle som skall ut i högfartssystemet(mitt i luftflödet i halsringen)
emulsionsrören kan även ge extra soppa när det börjar flöda luft eller bromsa bränsle när det flödar mycket beroende på utformning


av den anledningen vill jag tänka spjällvinkel kontra bestyckning.

För man kan varva typ 7000 rpm med fet AFR med pluggade huvudmunstycken om man har stora
lågfartsmunstycken och lite gaspådrag :wink:

//Fredde

Re: Hur ska afr vara genom registret?? Vad är möjligt??

Postat: sön jan 22, 2017 8:59 am
av Kulan
Aha du tänker så. Då förstår jag, :-)
Men om jag varvar lite (40km/h på 4:an) och ger mycket gas för att acca upp till 70km/h i en takt så man int skäm ut sig, dvs spjällvinkel som har fel vinkel för att gå via lågfart. Hur får jag då förgasaren att ge motorn tillräckligt bränsle vid den akten, just nu måste jag "smyga igång" accelererationen eller växla ned eller använda choke.

Vad har du för teorier där?? :-)

Re: Hur ska afr vara genom registret?? Vad är möjligt??

Postat: sön jan 22, 2017 12:27 pm
av fredde_vit_pv
Jag har ingen aning om hur en weber 32/36 är uppbyggd men
generellt skulle jag gissa på lite mindre halsring så att överlappningen mellan
lågfart och högfart blir större
problemet brukar vara att man inte har tillgång till alla munstycken och saker
i alla storlekar och att förgasare är slitna så dom blir svåra att bestycka bra

Re: Hur ska afr vara genom registret?? Vad är möjligt??

Postat: sön jan 22, 2017 1:18 pm
av The
Accpump

Re: Hur ska afr vara genom registret?? Vad är möjligt??

Postat: sön jan 22, 2017 5:11 pm
av SkauneJohan
orginalbestyckningar(på eftermarknadsförgasare) är ofta större munstycken i primären än i sekundären, de ger ofta den symptomen du beskriver (behöver smyga i gasen) och detta är helt vansinnigt, sekundären ska ALLTID ha större munstycken än primären för då ökar man luftmängden och lufthastigheten sjunker

hur är förgasaren bestyckad just nu? tomgångsmunstycke, huvudmunstycke och luftmunstycke

primär/sekundär

vad har du för bränsletryck? är flottörnivån rätt?

är rätt säker på att 32/36 har fast halsringar men kan ha fel

Re: Hur ska afr vara genom registret?? Vad är möjligt??

Postat: sön jan 22, 2017 5:37 pm
av Kulan
Luft 160/165
Huvud 160/145 (min motivering till att det är mindre på sekundären än primären. Det ger ingen märkvärdig dipp (accmunstycke kickar in och working like A charm) när man ger gasen i botten på lite högre varv, okej från riktigt låga varv ha jag ej provat men ger full gas afr på runt 12 - 12.5 (om jag minns rätt. Under båda spjällen öppna och full belastning)...)
Emurör f6/f6
Acc 60
I övrigt som när den va ny, köptes ny och det va typ 2 månader sedan,

Bränsletryck = det den vanliga blockmonterade ger
Flottörnivå... ej kollat men beter sig förhållandevis lika hela tiden, men ingen aning... dom gånger jag tagit lös locket på förgasaren så har den varit på samma nivå :-)

Re: Hur ska afr vara genom registret?? Vad är möjligt??

Postat: sön jan 22, 2017 7:24 pm
av SkauneJohan
där har de ett av de stora problemen rätt upp och ner, testa att skifta plats på huvudmunstyckena så ska du se att redan där får du den att gå bättre

vad har du för tomgångsmunstycke(lågfartsmunstycke)? primär/sekundär?

min gissning är att dom är för stora eftersom afr visar hyfsat

det är samma visa där dom större ska vara på sekundären ALDRIG på primären

du vill att motorn ska gå snålt på primären sen vid fullgas ska den gå fetare för max effekt

det är väldigt viktigt att sätta flottören rätt på dessa weber och att bränsletrycket är rätt annars blir resultaten därefter, speciellt flottörnivån är viktig att få rätt på weber

har du uppvärmning på insuget eller är den blockad?

Re: Hur ska afr vara genom registret?? Vad är möjligt??

Postat: sön jan 22, 2017 8:59 pm
av Kulan
Ok kan prova, :-)
alla bestyckningar som jag inte nämt är som va std på förgasarn när den kom men har för mig att lågfart är
55/50

Uppvärmningen är aktiv

Re: Hur ska afr vara genom registret?? Vad är möjligt??

Postat: sön jan 22, 2017 9:59 pm
av SkauneJohan
dom behöver du skifta om också, inget som förvånar mig att allt är bak och fram :doh:

vill du köpa nya munstycken så kan jag hjälpa dig med grundbestyckning som är betydligt vettigare :thumbright: