Hur ska afr vara genom registret?? Vad är möjligt??

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: Hur ska afr vara genom registret?? Vad är möjligt??

Inlägg av Kulan »

Har mailkontakt med dom jag köpte förgasaren av (kg) så munstycken fixar sig,
Så mindre siffra på munstycket = större?? Jag vill ha så den får mer soppa när primären öppnar sig lite. Det är en såndär förgasare att sekundären är öppen endast vid full gas. All Annan tid är väl sekundärsidan av förgasaren helt avstängd?? Tomgång och lågfart och allt?? Rubbet på sekundärsidan?? Eller har jag fel?? Hur tänker du? :-) (har inga lågfartmunstycken därför känns det vettigt att ha större på primären när den magrar vid låga varv och lite gaspådrag) men nu när man tänker på det, dom borde ju sitta där av en anledning. Weber gjorde trots allt ett lågfartsystem även på sekundären och det är säkert av en anledning. Du kanske har rätt. :-)

Det är just när man gasar upp motorn från låga varv den vill huckra, och afr visar mellan 18-22.4 när det sker. Vet ej om afr mätaren hinner med eller vad det är riktigt som gör att motorn kan huckra till och afr visar 18 då borde den ju gå. Lite magert men fortfarande gå :-P
123 ignition msd tändspole och Volvos egna tändkablar och tändstift. 4000 mil gammalt så borde väl inte misstända?? Den går ju hur fint som helst förutom just när man ska gasa upp den från låga varv och när den är kall (men det kan man ju som förstå att den vill ha choke)

Tackar för alla svar :-)
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
SkauneJohan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: lör nov 09, 2013 12:12 pm
Ort: skauneland

Re: Hur ska afr vara genom registret?? Vad är möjligt??

Inlägg av SkauneJohan »

större munstycken ger mer soppa, annars har dom ändrat

har du testat o byta plats på munstyckena ens? du ska ALDRIG ha större munstycken i primären än i sekundären men du gör som du vill såklart, tvåportsförgasare har primären ska gå snålt och fint sen när du gasar så sekundären öppnar ska den sticka som ett skollat troll, har du större i primären än sekundären kommer den att magra ut när du stampar så sekundären öppnar hur du än gör

i en tvåportsförgasare har du ett luftflöde när en port är öppen sen när den andra porten öppnar så blir flödet mindre eftersom det delas på två portar (ungefär halva) alltså behöver du ännu större munstycken för att slippa att den magrar ut

en vettig start är ungefär nånting sånthär
primär
lågfart 50
huvud 130
luft 160

sekundär
lågfart 60
primär 180-190
luft 165

i sekundären kan du öka luft till 180 men då måste du också göra huvudmunstycket större till ca 200+ beroende på motorkonfiguration
Audi A6 avant 2.5 TDi-95
fröken habanero Bild

Glidaren
w124 200D-93 Bild
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: Hur ska afr vara genom registret?? Vad är möjligt??

Inlägg av Kulan »

Vad tycker du att jag ska ha som emu rör??
Hur mycket fetare blir blandningen per steg om 5 man ökar på huvudmunstycke??
Om jag bestyckar sådär, visst på sekundären så blir ju lågfart 5 nummer större sammanlagt, men räcker det?? Är sekundärsidans lågfart igång någon gång?? Känns som att sekundärsidan borde vara avslagen så länge man inte ger fullt... vad säger du??
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Hur ska afr vara genom registret?? Vad är möjligt??

Inlägg av fredde_vit_pv »

om man "tänker spjällvinkel" så blir det ganska klart när olika "system" är inkopplade http://www.comfortracing.se/css/largeco ... ing309.jpg
Det är i princip omöjligt att säga exakt hur mycket ändringar gör det, beror på så mycket i motorn.
Dom flesta munstycken är ju numren oxå storleken (diametern i hundradels mm)om man räknar ut arian på hålet så kan man
översätta det till procent

//F
SkauneJohan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: lör nov 09, 2013 12:12 pm
Ort: skauneland

Re: Hur ska afr vara genom registret?? Vad är möjligt??

Inlägg av SkauneJohan »

fredde_vit_pv skrev:om man "tänker spjällvinkel" så blir det ganska klart när olika "system" är inkopplade http://www.comfortracing.se/css/largeco ... ing309.jpg
Det är i princip omöjligt att säga exakt hur mycket ändringar gör det, beror på så mycket i motorn.
Dom flesta munstycken är ju numren oxå storleken (diametern i hundradels mm)om man räknar ut arian på hålet så kan man
översätta det till procent

//F
exakt man får prova sig fram :thumbright:
Kulan skrev:Vad tycker du att jag ska ha som emu rör??
Hur mycket fetare blir blandningen per steg om 5 man ökar på huvudmunstycke??
Om jag bestyckar sådär, visst på sekundären så blir ju lågfart 5 nummer större sammanlagt, men räcker det?? Är sekundärsidans lågfart igång någon gång?? Känns som att sekundärsidan borde vara avslagen så länge man inte ger fullt... vad säger du??
lågfart ska helst vara ca 10-15 större på sekundären än primären

lågfartsmunstyckena hjälper till vid övergången från primären till sekundären speciellt vid låga varvtal som jag har förstått

emulsionsrör brukar funka med orginal

jag är ingen expert på förgasare utan bara väldigt intresserad, har fått reda på dessa bestyckningarna från en riktig expert på weber tvåportare för flera år sen så utan tvekan är jag 100% säker på att det är en riktigt bra start
Audi A6 avant 2.5 TDi-95
fröken habanero Bild

Glidaren
w124 200D-93 Bild
SkauneJohan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: lör nov 09, 2013 12:12 pm
Ort: skauneland

Re: Hur ska afr vara genom registret?? Vad är möjligt??

Inlägg av SkauneJohan »

testa att byta plats på munstyckena som är helt bakvänt på din förgasare till att börja med sen därifrån kan du prova dig fram till förgasare nirvana

vet du hur du ställer in lean best idle?
Audi A6 avant 2.5 TDi-95
fröken habanero Bild

Glidaren
w124 200D-93 Bild
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: Hur ska afr vara genom registret?? Vad är möjligt??

Inlägg av Kulan »

Det är väl skruven vid förgasarens fot du menar?? Den ha jag ställt så när motorn ä varm visar den 13.8-14.3 beroende på vilket humör motorn / förgasaren är på just för tillfället samt lite motortemp,

Ska prova men håller på bygga ett garage som jag prioriterar högre än småsaker på brukisen just nu, Men känns lite bakvänt att sätta ett mindre lågfartmunstycke för att få den att gå fetare ifall sekundärsidans lågfartsystem ä avstängt. Men ska prova. (Ska även köpa hem andra lågfart om ni rekomendera ett större sånt för att lösa mina lågfartproblem. Vilka rekomenderar ni)??

EMU rör har jag f6 i både primär och sekundär. Satt ett f50 när jag köpte förgasaren,
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
Skriv svar