Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön jun 25, 2017 1:18 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön feb 26, 2017 7:50 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 784
Ort: bjursås
Hejsan är det någon som har erfarenhet av dessa fuggar ?
Vi satt på dom men när den startade så sköt den i dom mittre förgasarna..
Vid kontroll så satt det 152or på dom yttre och 148or på dom inre :( är det någon som har en aning vart man ska börja och vart man kan köpa munstycken?
/ Peter


Senast redigerad av p.hedman tor mar 02, 2017 11:18 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 26, 2017 9:23 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor mar 12, 2009 9:51 pm
Inlägg: 41
Ort: Stockholm
Hej munstycken hittar du tex här:http://mobil.lellesmcdelar.se/M220
Ingen erfarenhet av kehini men på min trimmade b230 med mikuni 40 mm landade jag på 180 munstycken på högfart och lågfart räckte att justera på bränsleskruvarna.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 26, 2017 9:53 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 784
Ort: bjursås
Tackar då vet jag åt vilket håll vi ska gå.
Övriga tips emottages gärna.
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 01, 2017 7:15 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8729
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Mikuni och Keihin mäter inte sina munstyckstorlekar lika, bra att komma ihåg ;)
Finns omvandlingstabeller nånstans på nätet.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 01, 2017 10:00 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 784
Ort: bjursås
Ok har beställt 165 or få se hur dom blir :)
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 02, 2017 11:17 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 784
Ort: bjursås
Fick hem 165 munstyckena i dag och nu går den bra på tomgång och upp till ca 4000 varv sen är det stop.
Vi borrade upp gamla munstyckena till 1,95mm ingen skillnad ???
Startade upp igen och sprayade in soppa med en duch flaska genom trattarna då skenade den upp :)
Men varför svarar den ej på att vi borrade upp huvud munstycket från 165 till 195 ??
Den total vägrar varva över 4000 varv är det någon som har någon ide !!!!!!!!!!!!
Förgasarna är KEIHIN 41 CVR Suzuki 1000cc 2009 tror jag.
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 03, 2017 8:06 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm
Inlägg: 288
Det är alltså Vaccum förgasare? Inte Mekaniska trottelföragasare?

Är det vaccumförgasare så sitter det troligtvis i luftburken. Separata luftfilter på varje förgasare fungerar inte.
Försök efterlikna en orginal luftburk till en MC.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 03, 2017 8:26 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Inlägg: 514
Ort: Linköping
Testa att skruva ur huvudmunstyckena, om "main nozzle" som huvudmunstycket sitter i är för trångt stryper det.
Helst ska bilen gå jättefett när huvudmunstyckena är ur. Vår gick ganska bra så det var på gränsen till för små "main nozzle".

http://www.frankmxparts.com/Keihin-FCR- ... ts-diagram

Men jag tycker att det borde ha märkts lite skillnad på att gå upp till 1,95 mm, vi landade på 2,20 mm om jag inte minns fel?

Det ska gå bra att köra utan original luftburk men det gäller att kolla så att rätt slangar i förgasarn går till rätt ställe. Kanske en slang ska gå till ett uttag innan eller efter spjället och då inte får rätt tryck?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 03, 2017 8:52 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
jag har erfarenhet av FCR 41mm gasare men det är nått helt annat tror jag?

är det en cv gasare som en su med kolv?

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 03, 2017 8:57 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8729
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Nålarna konar för lite?

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 03, 2017 12:55 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 784
Ort: bjursås
Jag gjorde ett test genom att ta en spray flaska med bensin och sedan gasade jag upp till till 4000 rpm tog sedan spray flaskan och sprutade bensin in i trattarna och då stack varvet i väg.
Att det skulle bero på luftburk har jag svårt att tro och att nålarna konar för lite borde inte märkas av vid fri varvning (tror jag) men efter jag pratat med en kompis som åker hoj och även rally så trodde han och det va även jag inne på att emilusions rören är för små och att det blir en broms där.
Jag har ej kunnat hitta andra rör på nätet så jag funderar att borra upp ett av dom små hålen i röret och få se hur den svarar ellerom ni har något bättre att föreslå.
Att jag kopplat slangarna fel "tror " inte det men har atmosfvärs tryck på alla utom bränsle in.
Dom stora på ovansidan är ventilation till trotteln och dom undre är överflödnings kanaler till flotör huset.
Så här ser dom ut https://picclick.ca/Rack-Of-Four-Carbur ... 90915.html


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 03, 2017 5:29 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Inlägg: 514
Ort: Linköping
Har kört 42 mm sådana på en hemmatrimmad 245a.
Borrade som sagt till 2,2 mm. Men prova utan huvudmunstycken om det går.. förmodligen sitter det en strypning, kanske i den grejen som huvudmunstycket sitter i.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 04, 2017 12:14 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 784
Ort: bjursås
hej ja dom funkar lika som SU.
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 04, 2017 5:45 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
blir nog dyrt att köpa nålar tills det fungerar. blir nog betydligt billigare och enklare att köra weber eller fajsare.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 04, 2017 7:02 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 784
Ort: bjursås
Ja nu sa du rätt ord...
Dom är redan av rivna och Fajsar skall beställas , min son tröttnade men vi gör ett försök till på Escorten , har sett att många i England kör med sådana vacum förgasare på små motorer Kent 1600 Crossflow :).
Kul med mettis på Vegan skall följas.
/ Peter


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010