Ena förgasaren flödar fajs45

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
jimmy12345
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 78
Blev medlem: tis maj 10, 2016 8:49 pm

Re: Ena förgasaren flödar fajs45

Inlägg av jimmy12345 »

CÅ skrev:Börja med att ställa flotörnivån rätt och lika i båda förgasarna.
Se om den flödar då gör den det blir allt fel oavsett bestyckning.
Den ska starta och gå på den lågfart som sitter i nu även om den kan behöva ändras något för att bli perfekt.
Har flottörerna inställda på 12mm... Flödar än. Ska det vara mindre? Det sitter plastflottörer.
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Re: Ena förgasaren flödar fajs45

Inlägg av wuffee »

Vad har du för tryck då??

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
jimmy12345
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 78
Blev medlem: tis maj 10, 2016 8:49 pm

Re: Ena förgasaren flödar fajs45

Inlägg av jimmy12345 »

wuffee skrev:Vad har du för tryck då??

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Är det någon som varit med om nåt liknande???? Förgasarna köpta från KL, och nålventilerna satt fel väg?? Hade aldrig varit lös med dom och sen började man fundera... och märker att dom är fel väg?? Nu funkar bilen!
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Ena förgasaren flödar fajs45

Inlägg av »

Skönt att du hittade felet
Inte sett just det felet men man måste gå igenom en ny fajs då de finns en anledning till att dom kostar hälften av ev weber :wink:
Vart man köper dom spelar nog ingen roll chansen till fel är densamma dock underlättar ju en bra säljare om det skulle vara något trasigt och inte bara felmonterat så man får det löst fort och smidigt
Dom fel ja hunnit se är
Felsvarvad halsring med fula jack mm dom svarvades ändå större då ingen skada skedd där.
Felvänd spjällaxel så båda spjällen var lösa på axeln trots åtdragna skruvar.
Armen på spjällaxeln som påverkar axpumpen felvänd.
För stort borrat lagerläge för spjällaxelns lager.
Spån och annat skräp kvar i förgasare
Och några munstycken med fel storlek.
Dom felen har bekanta folkrace åkare mm fått som jag hört om här i stan iaf så det är på ksk 20 par fajs.
Sen är ju flotörnivån tex aldrig rätt och det brukar ju rekomenderas att man byter till weber nålventilerna.
jimmy12345
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 78
Blev medlem: tis maj 10, 2016 8:49 pm

Re: Ena förgasaren flödar fajs45

Inlägg av jimmy12345 »

CÅ skrev:Skönt att du hittade felet
Inte sett just det felet men man måste gå igenom en ny fajs då de finns en anledning till att dom kostar hälften av ev weber :wink:
Vart man köper dom spelar nog ingen roll chansen till fel är densamma dock underlättar ju en bra säljare om det skulle vara något trasigt och inte bara felmonterat så man får det löst fort och smidigt
Dom fel ja hunnit se är
Felsvarvad halsring med fula jack mm dom svarvades ändå större då ingen skada skedd där.
Felvänd spjällaxel så båda spjällen var lösa på axeln trots åtdragna skruvar.
Armen på spjällaxeln som påverkar axpumpen felvänd.
För stort borrat lagerläge för spjällaxelns lager.
Spån och annat skräp kvar i förgasare
Och några munstycken med fel storlek.
Dom felen har bekanta folkrace åkare mm fått som jag hört om här i stan iaf så det är på ksk 20 par fajs.
Sen är ju flotörnivån tex aldrig rätt och det brukar ju rekomenderas att man byter till weber nålventilerna.
Kul att du tar dig tid att skriva om dom fel du hört! Kan vara bra att veta ifall man stöter på några problem. Men nu flödar den ingenting och jag har bytt till Weber nålventiler samt flottörer också!

Mvh Jimmy
jimmy12345
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 78
Blev medlem: tis maj 10, 2016 8:49 pm

Re: Ena förgasaren flödar fajs45

Inlägg av jimmy12345 »

Så irriterad man blir... Man tror att de är fixat.. Men då idag när man startar upp den så börjar den flödat igen.. Port 1&2 forsade bensin i princip.. Startade upp den senare, då flödade den inte.. Men efter ett tag började den IGEN! Vad kan felet vara? :/
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Ena förgasaren flödar fajs45

Inlägg av David Herbertsson »

För högt bränsletryck så att nålventilen inte orkar stänga, skit mellan nålventil och säte, skada på nålventil eller säte, alternativt kärvande/trasig flottör.

Steg ett är att mäta ditt bränsletryck med en mätare som du vet är ok. Om det är rätt bränsletryck så får du ju kolla över det jag har skrivit ovan. Vänder du förgasaren upponer så ska du inte kunna blåsa in i bränsleslangen, det ska vara helt tätt, om inte så kommer det inte funka, nålventilen ska sluta helt tätt i sätet.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
jimmy12345
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 78
Blev medlem: tis maj 10, 2016 8:49 pm

Re: Ena förgasaren flödar fajs45

Inlägg av jimmy12345 »

David Herbertsson skrev:För högt bränsletryck så att nålventilen inte orkar stänga, skit mellan nålventil och säte, skada på nålventil eller säte, alternativt kärvande/trasig flottör.

Steg ett är att mäta ditt bränsletryck med en mätare som du vet är ok. Om det är rätt bränsletryck så får du ju kolla över det jag har skrivit ovan. Vänder du förgasaren upponer så ska du inte kunna blåsa in i bränsleslangen, det ska vara helt tätt, om inte så kommer det inte funka, nålventilen ska sluta helt tätt i sätet.

/David
Har märkt nu på senaste att bränsletryck konstigt nog är 0,3.. Var på 0,25 tidigare. Har en malpassi btr med dubbla utgångar för förgasarturbo. Verkar ej heller ändras när jag skruvar upp skruven på BTRen?? Skumt...
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6032
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Ena förgasaren flödar fajs45

Inlägg av Steve »

För trång retur kanske
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
jimmy12345
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 78
Blev medlem: tis maj 10, 2016 8:49 pm

Re: Ena förgasaren flödar fajs45

Inlägg av jimmy12345 »

Steve skrev:För trång retur kanske
Går sånt att testa? Eller är det bara byta returen för att veta?
jimmy12345
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 78
Blev medlem: tis maj 10, 2016 8:49 pm

Re: Ena förgasaren flödar fajs45

Inlägg av jimmy12345 »

Ser även ut som att bensinen som kommer ur första förgasaren skummar? Om det säger något??
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6032
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Ena förgasaren flödar fajs45

Inlägg av Steve »

jimmy12345 skrev:
Steve skrev:För trång retur kanske
Går sånt att testa? Eller är det bara byta returen för att veta?
Kan du inte sänka bränsletrycket så lär du ha nån sorts problem med returen, går ju testa genom att göra en grövre retur som du drar utvändigt med en slang ner genom tankpåfyllningen eller nåt, eller bara dra en kort retur ner i en dunk
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 773
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: Ena förgasaren flödar fajs45

Inlägg av vebotrimmarn »

vilken bränslepump kör du med? då jag körde förknasarturbo så kunde jag inte köra med 044 pumpen för btr:en klarade inte av att hålla trycket tillräckligt lågt. fick byta till en klenare pump från ex b230f.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6032
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Ena förgasaren flödar fajs45

Inlägg av Steve »

Jag har då kört en 044(biltema) med en Malpassi BTR för förgasarturbo utan problem
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 773
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: Ena förgasaren flödar fajs45

Inlägg av vebotrimmarn »

flödade då för mig men kanske hade för klen retur.
Skriv svar