Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis okt 16, 2018 6:20 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör sep 16, 2017 9:06 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis maj 10, 2016 8:49 pm
Inlägg: 73
CÅ skrev:
Börja med att ställa flotörnivån rätt och lika i båda förgasarna.
Se om den flödar då gör den det blir allt fel oavsett bestyckning.
Den ska starta och gå på den lågfart som sitter i nu även om den kan behöva ändras något för att bli perfekt.


Har flottörerna inställda på 12mm... Flödar än. Ska det vara mindre? Det sitter plastflottörer.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 19, 2017 7:59 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Inlägg: 892
Ort: Eksjö
Vad har du för tryck då??

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

_________________
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 20, 2017 12:00 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis maj 10, 2016 8:49 pm
Inlägg: 73
wuffee skrev:
Vad har du för tryck då??

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk


Är det någon som varit med om nåt liknande???? Förgasarna köpta från KL, och nålventilerna satt fel väg?? Hade aldrig varit lös med dom och sen började man fundera... och märker att dom är fel väg?? Nu funkar bilen!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 22, 2017 6:36 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 507
Ort: lycksele
Skönt att du hittade felet
Inte sett just det felet men man måste gå igenom en ny fajs då de finns en anledning till att dom kostar hälften av ev weber :wink:
Vart man köper dom spelar nog ingen roll chansen till fel är densamma dock underlättar ju en bra säljare om det skulle vara något trasigt och inte bara felmonterat så man får det löst fort och smidigt
Dom fel ja hunnit se är
Felsvarvad halsring med fula jack mm dom svarvades ändå större då ingen skada skedd där.
Felvänd spjällaxel så båda spjällen var lösa på axeln trots åtdragna skruvar.
Armen på spjällaxeln som påverkar axpumpen felvänd.
För stort borrat lagerläge för spjällaxelns lager.
Spån och annat skräp kvar i förgasare
Och några munstycken med fel storlek.
Dom felen har bekanta folkrace åkare mm fått som jag hört om här i stan iaf så det är på ksk 20 par fajs.
Sen är ju flotörnivån tex aldrig rätt och det brukar ju rekomenderas att man byter till weber nålventilerna.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 22, 2017 9:41 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis maj 10, 2016 8:49 pm
Inlägg: 73
CÅ skrev:
Skönt att du hittade felet
Inte sett just det felet men man måste gå igenom en ny fajs då de finns en anledning till att dom kostar hälften av ev weber :wink:
Vart man köper dom spelar nog ingen roll chansen till fel är densamma dock underlättar ju en bra säljare om det skulle vara något trasigt och inte bara felmonterat så man får det löst fort och smidigt
Dom fel ja hunnit se är
Felsvarvad halsring med fula jack mm dom svarvades ändå större då ingen skada skedd där.
Felvänd spjällaxel så båda spjällen var lösa på axeln trots åtdragna skruvar.
Armen på spjällaxeln som påverkar axpumpen felvänd.
För stort borrat lagerläge för spjällaxelns lager.
Spån och annat skräp kvar i förgasare
Och några munstycken med fel storlek.
Dom felen har bekanta folkrace åkare mm fått som jag hört om här i stan iaf så det är på ksk 20 par fajs.
Sen är ju flotörnivån tex aldrig rätt och det brukar ju rekomenderas att man byter till weber nålventilerna.


Kul att du tar dig tid att skriva om dom fel du hört! Kan vara bra att veta ifall man stöter på några problem. Men nu flödar den ingenting och jag har bytt till Weber nålventiler samt flottörer också!

Mvh Jimmy


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör sep 23, 2017 8:31 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis maj 10, 2016 8:49 pm
Inlägg: 73
Så irriterad man blir... Man tror att de är fixat.. Men då idag när man startar upp den så börjar den flödat igen.. Port 1&2 forsade bensin i princip.. Startade upp den senare, då flödade den inte.. Men efter ett tag började den IGEN! Vad kan felet vara? :/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör sep 23, 2017 9:41 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1252
Ort: Varberg
För högt bränsletryck så att nålventilen inte orkar stänga, skit mellan nålventil och säte, skada på nålventil eller säte, alternativt kärvande/trasig flottör.

Steg ett är att mäta ditt bränsletryck med en mätare som du vet är ok. Om det är rätt bränsletryck så får du ju kolla över det jag har skrivit ovan. Vänder du förgasaren upponer så ska du inte kunna blåsa in i bränsleslangen, det ska vara helt tätt, om inte så kommer det inte funka, nålventilen ska sluta helt tätt i sätet.

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör sep 23, 2017 9:47 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis maj 10, 2016 8:49 pm
Inlägg: 73
David Herbertsson skrev:
För högt bränsletryck så att nålventilen inte orkar stänga, skit mellan nålventil och säte, skada på nålventil eller säte, alternativt kärvande/trasig flottör.

Steg ett är att mäta ditt bränsletryck med en mätare som du vet är ok. Om det är rätt bränsletryck så får du ju kolla över det jag har skrivit ovan. Vänder du förgasaren upponer så ska du inte kunna blåsa in i bränsleslangen, det ska vara helt tätt, om inte så kommer det inte funka, nålventilen ska sluta helt tätt i sätet.

/David


Har märkt nu på senaste att bränsletryck konstigt nog är 0,3.. Var på 0,25 tidigare. Har en malpassi btr med dubbla utgångar för förgasarturbo. Verkar ej heller ändras när jag skruvar upp skruven på BTRen?? Skumt...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör sep 23, 2017 11:51 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5262
Ort: Lykksällä
För trång retur kanske

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 24, 2017 6:15 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis maj 10, 2016 8:49 pm
Inlägg: 73
Steve skrev:
För trång retur kanske


Går sånt att testa? Eller är det bara byta returen för att veta?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 24, 2017 7:48 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis maj 10, 2016 8:49 pm
Inlägg: 73
Ser även ut som att bensinen som kommer ur första förgasaren skummar? Om det säger något??


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 24, 2017 8:49 am 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5262
Ort: Lykksällä
jimmy12345 skrev:
Steve skrev:
För trång retur kanske


Går sånt att testa? Eller är det bara byta returen för att veta?


Kan du inte sänka bränsletrycket så lär du ha nån sorts problem med returen, går ju testa genom att göra en grövre retur som du drar utvändigt med en slang ner genom tankpåfyllningen eller nåt, eller bara dra en kort retur ner i en dunk

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 24, 2017 8:54 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Inlägg: 728
Ort: lycksele, norrbyberg
vilken bränslepump kör du med? då jag körde förknasarturbo så kunde jag inte köra med 044 pumpen för btr:en klarade inte av att hålla trycket tillräckligt lågt. fick byta till en klenare pump från ex b230f.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 24, 2017 8:57 am 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5262
Ort: Lykksällä
Jag har då kört en 044(biltema) med en Malpassi BTR för förgasarturbo utan problem

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 24, 2017 9:17 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Inlägg: 728
Ort: lycksele, norrbyberg
flödade då för mig men kanske hade för klen retur.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010