Sida 1 av 2

B23 fajs45 turbo bluddrar upp till 3000

Postat: tis okt 31, 2017 8:56 am
av jimmy12345
Hej! Som rubriken lyder så här jag problem med att den bluddrar upp till ca 3000rpm när den börjar ladda på. Visar ca afr 9 upp till 3000 vilket är väldigt fett. Testat skifta mellan 55f8 och 60f8 lågfart. Ingen skillnad. Funderar på om det kan bero på att jag kör 190 huvudmunstycken och 160 luft.. Huvud kanske är för stort? Men om jag har mindre lär det väl gå snålt på högre varv istället :?
Har ställt laddet på ca 0,7bar. Går bra när den kommer förbi 3000rpm.

Malpassi btr med dubbla utgångar för förgasare
Bränsletryck 0,25bar
Flottörnivå 14mm.

Bestyckning som sitter i nu:
Huvudmunstycke 190
Luft 160
E-rör F8
Accmunstycke 45
Hälsning 38

Lite info om motorn:
B23A
Stum tändning 25 grader
H-profilstakar
Smidda mahle turbokolvar
2x fajs45 med KL kort insug
530 topp lite portad och med hårdare ventilfjädrar
Enem K15 turbokam
Super HX40 17" avgashus
Borrad 96.30
Kl extreme grenrör

Mvh Jimmy

Re: B23 fajs45 turbo bluddrar upp till 3000

Postat: mån nov 06, 2017 6:56 pm
av Baxman
Huvudmunstycke 190 er som du opplever for stort til å begynne med og du bör også teste med andre E-rör.

Her kan du lese en tråd om ett annet prosjekt som endte med suksess med F16 E-rör, hvis du gidder: http://forum.vccn.no/showthread.php?723 ... lder/page9

Re: B23 fajs45 turbo bluddrar upp till 3000

Postat: mån dec 04, 2017 8:50 am
av jimmy12345
Samma problem ännu. Testat med F16 e rör men ingen skillnad. Märkte däremot att om jag sätter ännu större huvudmunstycke storlek 220 så går den bra hela vägen till maxvarv men går lika dåligt upp till 3000. Så vet inte hur man ska få den att gå bra på låga varvtal... Det är direkt den börjar ladda den går bra har jag märkt, innan laddtryck går den riktigt dåligt.

Re: B23 fajs45 turbo bluddrar upp till 3000

Postat: mån dec 04, 2017 11:45 am
av Jonas Enderlein
Du ska nog kolla lågfarts munstyckerna då.
/Jonas E

Re: B23 fajs45 turbo bluddrar upp till 3000

Postat: mån dec 04, 2017 12:42 pm
av jimmy12345
Jonas Enderlein skrev:Du ska nog kolla lågfarts munstyckerna då.
/Jonas E
Men efter allt man läst så tycker jag att det borde fungera med 55F8 lågfartsmunstycken. Men man kanske måste ha ännu mindre...

Re: B23 fajs45 turbo bluddrar upp till 3000

Postat: mån dec 04, 2017 4:43 pm
av Thunderbo1t
Angående "borde fungera":
Assumption is the mother of all fuckups!
Ett ordspråk som ofta stämmer :wink:

Re: B23 fajs45 turbo bluddrar upp till 3000

Postat: ons dec 06, 2017 7:17 am
av jimmy12345
Ajja får väl testa lågfartsmunstycken. Någon som kanske vet något vettigt att börja med?

Re: B23 fajs45 turbo bluddrar upp till 3000

Postat: ons dec 06, 2017 1:07 pm
av Baxman
Lågfartsmunstycken har stor betydning på tomgang og ved lite gaspådrag. Hvis det er ved större gasspådrag det er problemer så er det vanligvis noe annet som er problemet.

Minner om denne: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... ilit=Rajay

Re: B23 fajs45 turbo bluddrar upp till 3000

Postat: lör dec 09, 2017 1:49 am
av jimmy12345
Testade med 150 huvud och 155 luft bara för att se om den går bra att varva stillastående för det gör den ju inte heller.. Men med denna bestyckning går den bra att varva verkar det som. Men den går ju alldeles för snålt direkt de laddar litegrann.... Med 220 huvud och 175 luft gick den bra på höga varv med 0,8 ladd och runt 11,5afr men dåligt på låga varv. 190 huvud går den dåligt att varva och dåligt på låga, även för snålt när det går över 0,4 i ladd.
Vet inte riktigt vad jag ska testa nu... :wink:

Re: B23 fajs45 turbo bluddrar upp till 3000

Postat: lör dec 09, 2017 9:56 am
av Jonas Enderlein
Det du har gjort nu är att byta munstycken på högfart, du får nog prova att byta munstycken på lågfart, lågfarts munstyckerna sitter intill högfartsmunstyckerna. Om du vill så kan du åka till mig, så kan jag hjälpa dig, jag tar inte så mycket betalt för det :)
MVH Jonas E

Re: B23 fajs45 turbo bluddrar upp till 3000

Postat: lör dec 09, 2017 10:16 am
av HX52
hålde på o brottas me samma problem ca.sluta med e rör f7 (extrem rör) tyvärr e de ju dyrt och köpa och testa.
men tror inte broblemet ligger där.( tändnig?)lamda)?bränsletryck?) har du trycksätt förgasarna rätt??
går den bra utan turbo inkoplad??

Re: B23 fajs45 turbo bluddrar upp till 3000

Postat: sön dec 10, 2017 1:29 am
av jimmy12345
Jonas Enderlein skrev:Det du har gjort nu är att byta munstycken på högfart, du får nog prova att byta munstycken på lågfart, lågfarts munstyckerna sitter intill högfartsmunstyckerna. Om du vill så kan du åka till mig, så kan jag hjälpa dig, jag tar inte så mycket betalt för det :)
MVH Jonas E
Du har inte något förslag på nåt lågfartsmunstycke man kan testa? Vet hur man byter dom själv men vet inte vad man skulle ha köpt bara :doh:

Re: B23 fajs45 turbo bluddrar upp till 3000

Postat: sön dec 10, 2017 7:32 am
av Jonas Enderlein
Jag läste lite mer i tråden nu, såg att du har provat 2 olika lågfartsmunstycken :) Jag vet inte va det skall vara för lågfarts munstycken, det är nog svårt att säga det, man får prova sig fram, och det gäller alla munstycken. Jag har köpt munstycken så jag har det mesta, även många olika e-rör. Jag tror att du ska byta fördelare också, inte köra stum, jag tar 1000kr för att bygga om en fördelare, då slår den ut vid ca 3500 vpm å är ställbar hur många grader den ska slå ut, men en std fördelare är nog bättre än en stum.
/ Jonas E

Re: B23 fajs45 turbo bluddrar upp till 3000

Postat: sön dec 10, 2017 7:33 am
av The
Brukar bli billigare att åka till någon som justerar in den i rullande landsväg (och har munstycken etc) istället för att hålla på att byta på chans, munstycken är ju inte direkt gratis

Re: B23 fajs45 turbo bluddrar upp till 3000

Postat: sön dec 10, 2017 7:40 pm
av
Ta en titt i någon av trådarna från när dom bromsar förgasarturbomotorer hos jens hur dom har anslutningar på olika ställen längst tryckrören där dom tar trycket till förgasarnas flotörhus och sk dopar Förgasarna.
Utan de är det mycket svårt jag har varit med och provat lite bestyckning i en b230 med 48er och turbo där det bara var upptaget så plenum trycket gick ner i flotörhusen.
Den var omöjlig att få till bra antingen snålt på laddtryck eller så fett så den bluddrade tills trycket kom.
Och mot det problemet hjälper nog inga munstycken då det är högfartsdelen det sitter i men bränsleökningen följer inte med linjärt när trycket stiger.
I fallet jag var med om ökade lamda ca 0,2 från atmosfärstryck till ett kg dvs typ 0,70 innan turbon kom igång och 0,90 vid tryck fetade man på mer tog den sig aldrig utan bluddrade bara.