Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån jun 18, 2018 7:04 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön nov 05, 2017 5:43 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: sön nov 05, 2017 1:43 pm
Inlägg: 3
Vad är max laddtrycket samt effekten man får ut av en r sport stromberg förgasare? Vid högre laddtryck måste annat än nålen modifieras?
Tack i förhand!

_________________
Sent from a skitdyr telefon using some billig app


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 05, 2017 9:28 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4648
Ort: Boden
Första delen av frågan är väl lite av karaktären "hur långt är ett snöre"

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 05, 2017 11:52 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: sön nov 05, 2017 1:43 pm
Inlägg: 3
Eftersom som bränslekraven går hand i hand med laddtrycket och i något skede måste ju bränslet inte räcka samt att eftersom jag int är någon stromberg expert så vet jag ju inte om det är något som inte fungerar som det skall inne i förgasaren vid ett för högt laddtryck så anser jag det är en vettig fråga.

_________________
Sent from a skitdyr telefon using some billig app


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 06, 2017 12:56 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 608
Ort: Ljusdal
Flottörventilen blir väl en begränsande faktor utöver munstycket och nålen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 06, 2017 2:51 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör dec 01, 2007 8:13 pm
Inlägg: 80
Ort: Kjula Eskilstuna
Tjena,

Det finns en rad olika begränsningar:
*Motorskicket
*Kompförhållande
*Turbo´n
*Utan intercooler är det klokt att hålla ner laddet pga värmeutvecklingen
*Tändinställningsmöjlighet
*Förgasaren
mm

Det finns en begränsning till som uppstår vid högre laddtryck men även på insprutningssystem
där man har valt att använda tilläggs sprut med spridare som sitter långt ifrån insuget:
Luftens bärighetsstyrka av bränslet!

När man kommer över en viss mängd bränsle/luft blandning (fetblandning) så blir bränslet så
tungt att luften inte orkar bära den hela vägen fram till förbränningsutrymmet vilket innebär att
den hamnar på väggarna och "rinner" i bästa fall ner i förbränningsutrymmet....

Vanligt även på vanliga singelförgasaruppsättningar utan turbo...
Det är av den anledningen som det finns 4.5 i Co på förgasarbilar för bränslet har problem med att färdas
hela vägen bort till de cylindrar som är längst bort....
Testar man att montera bredbandslambda på varje cylinder så ser men genast stora problem.

Bifogar en PDF från volvo som rekommenderar max 0.5 bars laddtryck.
http://www.240.se/litteratur/2-20-2.pdf

/Ákos

_________________
_________________________________________
Mvh/Acke

Massey Harris -52 med B20 : )


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 06, 2017 3:58 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: sön nov 05, 2017 1:43 pm
Inlägg: 3
okej, undrar då ja slänger ihop en ny motor till nästa sommar. nuvarande motorn är en b200 med tändfördelare från b19 med modifierad vakuumklocka för dubbelverkning och rsport förgasaren. Kör på 0.7 bar just nu. nästa motor blir:
-sn block borrat till 2.3
-b23 mahle kolvar
-småportad 530 topp med urgröpta förbränningsrum och A kam
-troligtvis samma tändfördlare om jag kör förgasare.
Tänkte då köra på kanske 1-1.2 bar ladd och om det är för mycket för en rsport förgasare så blir det nog ms styrning.

_________________
Sent from a skitdyr telefon using some billig app


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 06, 2017 6:30 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 376
Ort: Norge
Her ett klipp fra 2013 når vi ladet ca. 1,5 BAR. Nålen er slipt til ca. 0,75 mm og nåleventilen er byttet til en i maks störrelse. Håper å legge ut nye videoklipp av en kompis med 2 x A-forgassere på hjemmelaget innsug og 1,8 BAR når defekt clutch og defekt gearkasse er byttet.
https://www.youtube.com/watch?v=-v3ZH7g ... _acv926JUQ
https://www.youtube.com/watch?v=ejdRcnXNgp8

Her den aller förste kjöringen med B230BT motoren kun noen få timer etter förste oppstart og det meste var feil med motorfusk osv. :(
https://www.youtube.com/watch?v=aHFZREmuOxk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 22, 2017 11:49 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 30, 2013 10:26 am
Inlägg: 187
Ort: avesta dalarna
ska bygga en liknande motor ..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 22, 2017 12:26 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 30, 2013 10:26 am
Inlägg: 187
Ort: avesta dalarna
jandersson skrev:
Vad är max laddtrycket samt effekten man får ut av en r sport stromberg förgasare? Vid högre laddtryck måste annat än nålen modifieras?
Tack i förhand!
Har du en sån fugge...

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 22, 2017 5:04 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 376
Ort: Norge
bmwe12turbostorhamn skrev:
ska bygga en liknande motor ..

Bra. :thumbright: Lykke til.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010