Sida 1 av 1

hur utforma insugningsrör dodge 6:a

Postat: tor nov 16, 2017 4:47 pm
av redheat
hur utforma insug dodge sidventils 6 .a?

monterade förra året en weber 32/ 36 med adapter från 1 port till 2 port,

Men tänkte nu tillverka ett insug i stål som passar direkt till 2 port 32/ 36 webern

Har beställt rör och böjar från kl,racing 38 mm yttermått x 2,6 mm gods , insugsport motor 33 mm

Ska rören luta , eller gå rakt från plenumkammaren under förgasaren till insugsport motor ?

kona ändarna rör där dom ansluts plenumkammare?
utgå från botten plenumkammare till rören ?


grenrör är bultat under insugningsrör ,värme insug, grenröret har även ett spjäll sommar och vinteläge

Det fanns ett 2 port insug som satt på Dodge Coronet med sidventilare -56 och -57 men det verkar vara otroligt ovanligt, har lagt mcket tid att leta efter det.

Men har hittat bilder på det iallfall

Bild
2 port insug överst
orginal underst

Bild
orginal överst
2 ports insug underst


Bild
orginal överst
2 ports insug underst

Bild

Re: hur utforma insugningsrör dodge 6:a

Postat: tor nov 16, 2017 5:36 pm
av Thunderbo1t
Jag har inte mycket att tillföra, men utan rejäl värme i insuget så går nog motorn "dåligt", och jag tror originalinsugets design är en bra lösning/kompromiss för motorn i fråga. Vore det insprutning kunde man kanske designa annorlunda, he he, tre spridare, tre runners och ett plenum :shock:

Re: hur utforma insugningsrör dodge 6:a

Postat: tor nov 16, 2017 6:15 pm
av Moparboy440
Annars finns det insug för dubbla gasare att köpas:
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/

Re: hur utforma insugningsrör dodge 6:a

Postat: tor nov 16, 2017 7:06 pm
av redheat
Thunderbo1t skrev:Jag har inte mycket att tillföra, men utan rejäl värme i insuget så går nog motorn "dåligt", och jag tror originalinsugets design är en bra lösning/kompromiss för motorn i fråga. Vore det insprutning kunde man kanske designa annorlunda, he he, tre spridare, tre runners och ett plenum :shock:
tack för svar :D

jo jag vet att det är viktigt med värme insug därför kommer jag bygga insuget så det ser ut som orginalinsuget, och ihopa bultat ihop med grenröret,

jag läste på det forumet jag hittade bilderna på 2 ports insuget, att det skulle göra några hästkrafter, och sen ser det lite mer orginallikt ut än med adaptern

http://www.langdonsstovebolt.com/tech/w ... -manifold/



jo jag vet att det finns insug för dubbla förgasare, krångligare att ställa in med 2 förgasare, och sen har redan köpt webern


här är en som bygger, men kanske dom snyggaste :hihi:
http://www.manifoldsbymoose.com/home/plymouth-dodge

Re: hur utforma insugningsrör dodge 6:a

Postat: tor nov 16, 2017 8:27 pm
av The
Varför vill man ha värme i insuget annat än på vintern?

Re: hur utforma insugningsrör dodge 6:a

Postat: tor nov 16, 2017 9:03 pm
av Thunderbo1t
Det hjälper till att förgasa bränslet på förgasarmotorer så man slipper köra med en onödigt fet blandning. Gäller inte WOT. Grymt stor skillnad på tomgång och lågfart på gamla motorer med värmt insug.

Re: hur utforma insugningsrör dodge 6:a

Postat: mån nov 20, 2017 11:21 am
av StefanM
Inte tror jag ett annat insug ger nå märkbara fördelar gentemot original och en adapter. Vi pratar väl ändå inte om nåt annat än standard med annan förgasare?

Re: hur utforma insugningsrör dodge 6:a

Postat: mån nov 20, 2017 12:24 pm
av redheat
StefanM skrev:Inte tror jag ett annat insug ger nå märkbara fördelar gentemot original och en adapter. Vi pratar väl ändå inte om nåt annat än standard med annan förgasare?
Det är ju utseende som är viktigast i detta egentligen,att slippa adapter

Skickat från min LEX722 via Tapatalk

Re: hur utforma insugningsrör dodge 6:a

Postat: lör nov 25, 2017 4:08 pm
av redheat
Har börjat byggt liteBildBild

Skickat från min LEX722 via Tapatalk