hur vet man att det är en R-kitt volvo fugge.

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: hur vet man att det är en R-kitt volvo fugge.

Inlägg av Baxman »

bmwe12turbostorhamn skrev: ok? men vad vet ni om choken... på en vanlig funkar det inte...å trycka med turbo ? om man inte pluggar den.
Det stemmer, på en vanlig A-forgasser funker det ikke, men chocken fungerer helt perfekt med ladetrykk på en AT / R-sport forgasser. :thumbright:
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: hur vet man att det är en R-kitt volvo fugge.

Inlägg av Baxman »

bmwe12turbostorhamn skrev: så då är det en äkta...
Bildene viser en ekte AT / R-sport turboforgasser ja. At korken med demperstempel er byttet fra blå til svart betyr ingenting i praksis.

Det viktigste med disse oppsettene er:

1. Det MÅ sirkulere kjölevann gjennom vannkanalen i manifolden. Dette MÅ fungere. Bruker du en EFI topp så må du bruke en A-motor innsugspakning som mal og borre opp hull i toppen. Du MÅ! :hihi:

2. Man MÅ!ALLTID! bruke en Malpassi FKT1 eller FKT2 bensintrykksregulator og EFI bensinpumpe på en forgasserturbomotor.
bmwe12turbostorhamn
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör nov 30, 2013 10:26 am
Ort: avesta dalarna

Re: hur vet man att det är en R-kitt volvo fugge.

Inlägg av bmwe12turbostorhamn »

Baxman skrev:
bmwe12turbostorhamn skrev: så då är det en äkta...
Bildene viser en ekte AT / R-sport turboforgasser ja. At korken med demperstempel er byttet fra blå til svart betyr ingenting i praksis.

Det viktigste med disse oppsettene er:

1. Det MÅ sirkulere kjölevann gjennom vannkanalen i manifolden. Dette MÅ fungere. Bruker du en EFI topp så må du bruke en A-motor innsugspakning som mal og borre opp hull i toppen. Du MÅ! :hihi:

2. Man MÅ!ALLTID! bruke en Malpassi FKT1 eller FKT2 bensintrykksregulator og EFI bensinpumpe på en forgasserturbomotor.
Ok...tack för infon...Bild

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk
bmwe12turbostorhamn
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör nov 30, 2013 10:26 am
Ort: avesta dalarna

Re: hur vet man att det är en R-kitt volvo fugge.

Inlägg av bmwe12turbostorhamn »

har en 740 med stromperg/pieburg fugge...1986 ..740 går kalas bra..b23 k motor.
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: hur vet man att det är en R-kitt volvo fugge.

Inlägg av Baxman »

bmwe12turbostorhamn skrev: ok? men vad vet ni om choken... på en vanlig funkar det inte...å trycka med turbo ? om man inte pluggar den.
Jeg vet alt om chocken. :wink:
På en vanlig funker det ikke, nei.
På AT / R-sport forgasserene er det INGEN problemer med ladetrykk opp til minst 1,6 BAR. Du skal ikke plugge noe og ikke gjöre noe hvis forgasseren ikke er utslitt eller skadet.

Her ser du chocken virker: https://www.youtube.com/watch?v=-v3ZH7gZdsQ&t=5s
Og har hva en helt urört AT / R-sport chocke tåler: https://www.youtube.com/watch?v=ejdRcnX ... Q&index=19
bmwe12turbostorhamn
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör nov 30, 2013 10:26 am
Ort: avesta dalarna

Re: hur vet man att det är en R-kitt volvo fugge.

Inlägg av bmwe12turbostorhamn »

nä rör inget...kollar bara att allt är löst..å ledigt togåkolla memranet idag ..å bytte bultarna bak till mer original liknande. Bild
bmwe12turbostorhamn
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör nov 30, 2013 10:26 am
Ort: avesta dalarna

Re: hur vet man att det är en R-kitt volvo fugge.

Inlägg av bmwe12turbostorhamn »

Bild
bmwe12turbostorhamn
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör nov 30, 2013 10:26 am
Ort: avesta dalarna

Re: hur vet man att det är en R-kitt volvo fugge.

Inlägg av bmwe12turbostorhamn »

va e det för nummer?
Bild
bmwe12turbostorhamn
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör nov 30, 2013 10:26 am
Ort: avesta dalarna

Re: hur vet man att det är en R-kitt volvo fugge.

Inlägg av bmwe12turbostorhamn »

Bild
bmwe12turbostorhamn
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör nov 30, 2013 10:26 am
Ort: avesta dalarna

Re: hur vet man att det är en R-kitt volvo fugge.

Inlägg av bmwe12turbostorhamn »

den vänstra är en vanlig.

Bild
bmwe12turbostorhamn
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör nov 30, 2013 10:26 am
Ort: avesta dalarna

Re: hur vet man att det är en R-kitt volvo fugge.

Inlägg av bmwe12turbostorhamn »

högra är turbo insuget...antar det är b19..b21..?

Bild
bmwe12turbostorhamn
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör nov 30, 2013 10:26 am
Ort: avesta dalarna

Re: hur vet man att det är en R-kitt volvo fugge.

Inlägg av bmwe12turbostorhamn »

bilder för dom som vill ha..

Bild
bmwe12turbostorhamn
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör nov 30, 2013 10:26 am
Ort: avesta dalarna

Re: hur vet man att det är en R-kitt volvo fugge.

Inlägg av bmwe12turbostorhamn »

man ser inte det riktigt på bilden men den högra svagt smalare.
Bild
bmwe12turbostorhamn
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör nov 30, 2013 10:26 am
Ort: avesta dalarna

Re: hur vet man att det är en R-kitt volvo fugge.

Inlägg av bmwe12turbostorhamn »

tänkte den ska sittapå denna ...

Bild
bmwe12turbostorhamn
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör nov 30, 2013 10:26 am
Ort: avesta dalarna

Re: hur vet man att det är en R-kitt volvo fugge.

Inlägg av bmwe12turbostorhamn »

Baxman skrev:
bmwe12turbostorhamn skrev: ok? men vad vet ni om choken... på en vanlig funkar det inte...å trycka med turbo ? om man inte pluggar den.
Jeg vet alt om chocken. :wink:
På en vanlig funker det ikke, nei.
På AT / R-sport forgasserene er det INGEN problemer med ladetrykk opp til minst 1,6 BAR. Du skal ikke plugge noe og ikke gjöre noe hvis forgasseren ikke er utslitt eller skadet.

Her ser du chocken virker: https://www.youtube.com/watch?v=-v3ZH7gZdsQ&t=5s
Og har hva en helt urört AT / R-sport chocke tåler: https://www.youtube.com/watch?v=ejdRcnX ... Q&index=19

verkar funka bra...vart kommer du från..Norge eller Finland?..:)
Skriv svar